اولویت توجه به سرمایه‌های فرهنگی برای توسعه کشور

مدیر کل آموزش و پرورش تهران گفت: برای توسعه کشور در ابعاد مختلف نیازمند توجه ویژه به سرمایه های فرهنگی و گسترش آن هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه اردوهای یک روزه دانش آموزی به نام طعم جبهه در محل باغ موزه دفاع مقدس از صبح امروز با حضور مسئولانی همچون اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پروش شهر تهران و کمره ای مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد. 
 
در این مراسم اسفندیار چهاربند با بیان اینکه این اردوهای یک روزه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بسیار موثر است، گفت: این برنامه ها با مشارکت معاونت پرورشی برای اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شده است. 
 
وی ادامه داد: هدف اصلی در اجرای چنین برنامه هایی صرفا پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان نیست بلکه به دنبال هدفی بالاتر یعنی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم و این پدیده مبارکی است که در دوران دفاع مقدس بسیار مشهود بود.  

چهاربند افزود: هر کشوری برای آینده خود برنامه ریزی می‌کند که این برنامه موسوم به توسعه است و می تواند به شکل توسعه سیاسی یا توسعه اقتصادی به کار گرفته شود اما برای اجرای این توسعه به پیش نیاز احتیاج است که آن پیش نیاز توسعه فرهنگی به شمار می آید.

مدیر کل دفتر آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه برای توسعه باید تمامی ابعاد آن به طور متوازن شکل گیرد و حتی توسعه فرهنگی اولویت پیدا کند، عنوان کرد: در سراسر دنیا از برنامه های توسعه فرهنگی کمتر صحبت می شود چرا که ممکن است کشورهای دیگر برای این مسئله رمزگشایی کند.

چهاربند در ادامه به 5 سرمایه اصلی برای توسعه اشاره داشت و گفت: سرمایه‌های طبیعی سرمایه کالبدی انسانی، فرهنگی و اجتماعی جزو این سرمایه ها هستند.

وی ادامه داد: در سرمایه های طبیعی که شامل سرمایه های غنی کشور است سرمایه کالبدی نیروگاه‌ها، سدها و کارخانه ها بوده و سرمایه های انسانی؛ دانش مهارت و شایستگی هایی است که برای به کارگیری 2 سرمایه طبیعی و کالبدی به کار گرفته می شود.

وی در خصوص دیگر سرمایه ها یادآور شد: سرمایه های اجتماعی و فرهنگی جزو اصلی سرمایه ها هستند و بدون آن امکان توسعه سرمایه وجود ندارد و حتی می تواند عاملی بازدارنده در توسعه کشور به حساب آیند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: سرمایه فرهنگی جهت گیری مسیر توسعه را نشان می دهد و باید به آن نگاه ویژه ای کرد چرا که در صورت عدم توجه باعث تهاجم فرهنگی می‌شود و در این راستا مقام معظم رهبری نیز که به بحث جنگ نرم و مقابله نظام سلطه اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه کشورها برای سلطه بر سایر مناطق، تهاجم فرهنگی را برای جنگ انتخاب می کنند، گفت: در بحث توسعه چالش اصلی تهاجم فرهنگی باید به آن نگاه ویژه‌ای شود.

چهاربند گفت: بعد از انقلاب در بحث سرمایه های فرهنگی رشد فزاینده ای داشتیم و اگر این سرمایه به نسل های بعد منتقل نشود باعث فراهم کردن ابزار تهاجم به کشور می شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع باید تمرکز بیشتری روی برنامه‌های محتوایی داشته باشیم و در بحث اوقات فراغت دانش آموزان توسعه فرهنگی جزو اولویت ها باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار