الماسی به باشگاه خبرنگاران جوان خبرداد

تعطیلی شناگاه‌های آلوده سواحل شمالی/ هشدار به مسافران با پرچم‌های مخصوص

مدیرکل آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تعطیلی موقت شناگاه‌های آلوده که سلامت انسان ها را به مخاطره می اندازند، خبر داد.

ضیاء الدین الماسی مدیرکل آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعطیلی شناگاه‌های آلوده سواحل شمالی اظهار داشت: ضوابط محیط زیستی شناگاه‌های سواحل شمالی کشور تدوین شده و تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد. 

وی گفت: بر اساس این ضوابط، نظارت بر شناگاه ها تشدید و اگر آلودگی آنها بیشتر از حد مجاز باشد، نسبت به تعطیلی موقت آنها اقدام خواهد شد. 

مدیرکل آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: شناگاه‌هایی که محیط زیست و سلامت انسان ها را به مخاطره بياندازد تا رفع آلودگی و مشکلات تعطیل خواهند شد.

الماسی اذعان داشت: ضوابط مذکور به زودی از سوی سازمان محیط زیست به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: در این ضوابط مواردی همچون پایش ماهانه شناگاه‌ها از لحاظ انواع آلودگی‌ها، ایجاد تسهیلات لازم متناسب با ظرفیت شناگاه‌ها و مدیریت فاضلاب آنها تأکید شده است.

مدیرکل آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به عنوان مثال باید تسهیلات این مکان‌ها مانند سرویس‌های بهداشتی و تعداد دوش‌ها متناسب با تعداد مراجعه کنندگان باشد و همچنین فاضلاب آن در دریا رها نشود که هر بخش آن بر عهده یک سازمان و نهاد است.

الماسی ادامه داد: یکی از کارهای در دست اقدام سازمان حفاظت محیط زیست علامت‌گذاری شناگاه‌های آلوده با پرچم است که در حال انجام آن هستیم و این کار با اجرای پایش‌های ماهانه صورت می‌گیرد و اگر 2 ماه متوالی و یا چند ماه پراکنده، نمونه‌گیری‌ها نشان دهد که یک شناگاه آلوده است، در آن مکان پرچم نصب خواهد شد تا مراجعه‌کنندگان بدانند آن شناگاه آلوده است.

وی گفت: طبق ضوابط تدوین شده قرار است وزارت کشور نسبت به بررسی مکان شناگاه‌ها اقدام کند و اگر لازم شد شناگاه‌هایی که در محل‌های آلوده و یا نزدیک مصب رودخانه‌ها یا فاضلاب‌ها قرار دارند جابجا شوند که این کار در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از سال 94 پایش‌های خود بر شناگاه‌ها را متمرکز کرد و هر ماه با نمونه‌گیری از شناگاه‌ها وضعیت آلودگی و یا عدم آلودگی آن‌ها را مشخص می‌کند.

الماسی ادامه داد: نتایج پایش‌ها نشان داد شناگاه‌های انزلی، رادیو دریای چالوس و ساحل قو در فصول مختلف سال آلوده هستند که این نشان می‌دهد باید نسبت به بازنگری و جانمایی این شناگاه‌ها اقدام شود از این رو این بند در ضوابط محیط زیستی شناگاه‌ها دیده شده است.

وی گفت: بررسی‌ها نشان داد از 45 شناگاه در استان مازندران 15 شناگاه آلوده، از 21 شناگاه در استان گیلان 10 و 3 شناگاه در استان گلستان 2 شناگاه آلوده است، البته این اطلاعات بر اساس گزارش‌های سال 94 است و قطعا این آمار با جمع‌بندی نتایج پایش‌های سال 95 تغییر خواهد کرد.

الماسی با اشاره به آغاز فصل مسافرت و استفاده از شناگاه‌ها تاکید کرد: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان شیلات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست در وزارت کشور تشکیل شده که قرار است با مشارکت مدیر کل اجتماعی استانداری‌های استان‌های شمالی و دستگاه‌های مربوطه، ممیزی دقیقی روی تمام شناگاه‌های شمالی کشور انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار