نامه گروهی از سیاستمداران آمریکایی به اوباما: روابط با ایران را بهبود ببخشید

گروهی از مقامات ارشد سیاسی، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های نظامی در آمریکا با ارسال نامه‌ای به "باراک اوباما" خواستار بهبود روابط با ایران شدند.

نامه گروهی از سیاستمداران آمریکایی به اوباما: روابط با ایران را بهبود ببخشیدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولتیکو؛ جمعی از شخصیت‌های سیاسی، دیپلمات‌ها، مقام‌های نظامی و شخصیت‌های دانشگاهی آمریکا در نامه‌ای به "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، روابط نزدیک‌تر با ایران را از او خواستار شده‌اند.

در سالگرد امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، بیش از 75 شخصیت برجسته این نامه را امضا کرده‌اند.

کارل لوین، برنت جانستون و نانسی کاسبام، سناتورهای اسبق آمریکایی و لی هامیلیتون، عضو اسبق مجلس نمایندگان جزء امضاکنندگان آن هستند.

"مریل مک‌پیک،" رئیس اسبق ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش آمریکا، و "لئون کوپر" و "بارتون ریچر"، دیگر امضاکنندگان نامه هستند.

در بخشی از نامه به اوباما آمده است: آمریکا باید سیاستی اتخاذ کند که ضمن افزایش شانس همکاری با ایران، درگیری‌ها و تأثیر اقدامات ایران در منطقه را کاهش دهد.

در این نامه همچنین امده است: اذعان داریم فرصت‌ها برای آزمودن تمایل ایران برای همکاری مستقیم با آمریکا به دلیل ابهامات سیاسی موجود در هر دو کشور در سال آینده، محدود خواهد بود؛ اما هدف بلندمدت دولت آمریکا باید تعامل باشد.

  نگارندگان نامه به علاوه طرحی سه ماده‌ای مشخص کرده‌اند که به اعتقاد آنها ساختاری نهادینه ‌شده برای ارتباط مستمر میان آمریکا و ایران فراهم آورد. 

ایجاد ظرفیت ارتباط اضطراری میان دولت‌های دو کشور برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و تشدید تنش‌ها و ایجاد یک کانال دو جانبه میان وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران، جزء پیشنهادات مطرح‌شده هستند.

در این نامه، درخواست از سر گیری روابط دیپلماتیک مطرح نشده؛ اما از اوباما خواسته شده با ایجاد یک کانال دیپلماتیک در سطح معاونت، زمینه‌های اعمال نفوذ بر ایران بدون نیاز به ارتباط شخصی وزرای دو کشور فراهم شود.

پولتیکو در این باره گفت: حتی اگر اوباما چنین کانال ارتباطی را میان واشینگتن و تهران بوجود آورد، هیچ تضمینی وجود ندارد رئیس جمهور آتی آمریکا به آن پایبند باشد. "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بارها از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد و حتی تهدید کرده است در صورت ریاست جمهوری، متن توافق را پاره خواهد کرد. این موضوع موجب نگرانی برخی نمایندگان جمهوری‌خواه نیز شده است زیرا پشت پا زدن به توافقی که فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه هم آن را پذیرفته‌اند از سوی آمریکا، وجهه خوشایندی نخواهد داشت و ممکن است موجب بروز اختلاف میان آمریکا و 5 کشور دیگر امضاکننده توافق شود.

نویسندگان این نامه خطاب به اوباما هشدار دادند نادیده گرفتن توافق هسته‌ای ایران می‌تواند منافع آمریکا را در منطقه با خطر مواجه کند و حتی زمینه بروز برخی درگیری‌ها علیه آمریکا را فراهم کند. آمریکا می‌تواند با برقراری روابط نزدیک با ایران، از منافع متحدان دیرینه خود شاما اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم دفاع کند.

در این نامه آمده است: شما ( اشاره به اوباما) می‌توانید با اتخاذ یک دیپلماسی قابل درک و مطمئن، منافع امنیت ملی آمریکا را در منطقه خاورمیانه حفظ کنید. آمریکا به روابط بیشتری ، و نه کمتر، با ایران نیاز دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۳ تير ۱۳۹۵
مرگ بر طرفداران امریکای شغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۲ تير ۱۳۹۵
دوستی باشیطان همش ضرره
الهم عجل ولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ تير ۱۳۹۵
نشانه های شعور سیاسی در آمریکا در حال رشد است .
آخرین اخبار