ثبت نخستین تصویر از مشتری بوسیله فضاپیمای جونو+ تصاویر

فضاپیمای جونو نخستین تصویر خود را از زمان ورود به مدار سیاره مشتری به زمین ارسال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل؛ فضاپیمای جونو تصویر جدیدی را که لکه سرخ سیاره مشتری و برخی از کمربندهای ابری آن را در کنار سه قمر بزرگ اروپا، گانیمد و آیو نشان می‌دهد، بوسیله ابزار "جونو کم" ثبت کرده است.

در این تصویر می‌توان بخش روز سیاره مشتری  و نقطه قرمز بزرگ مشهور آن را مشاهده كرد درحالی كه سه قمر بزرگ این سیاره، IO، اروپا و گانیمد نیز در این تصویر دیده می‌شوند. چهارمین قمر اصلی این سیاره هریال ‌كالیستو در این تصویر دیده نمی‌شود.

ثبت نخستین تصویر از مشتری بوسیله فضاپیمای جونو+ تصاویر

در زمان ثبت تصویر، جونو در فاصله 4.3 میلیون کیلومتری از مشتری قرار داشته است. به گفته کارشناسان ناسا، این تصویر نشان می‌دهد جونو به سلامت از محیط سخت اطراف مشتری گذر کرده و هیچ آسیبی به ابزار آن نرسیده است.

بر اساس اعلام کارشناسان ناسا، در نزدیک ترین نقطه جونو فاصله ای برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ مایل (4 هزار و 200 کیلومتر) با مشتری خواهد داشت که این فاصله نزدیک میتواند اطلاعات بسیار زیادی را از جو و شرایط مشتری به ما بدهد.

ثبت نخستین تصویر از مشتری بوسیله فضاپیمای جونو+ تصاویر

این فضاپیمای 1.1 میلیارد دلاری چهارم ژوئیه (14 تیر) پس از پنج سال سفر در میان فضای عمیق به منظومه مشتری رسید. ابزار جونو در زمان ورود آن به مدار مشتری غیرفعال بودند تا طی احتراق 35 دقیقه‌ای فضاپیما برای قرار گرفتن در مدار کمتر آسیب ببینند. این مدارگرد اکنون در حال دور شدن از سیاره به سمت دورترین بخش‌های مدار بیضوی 83 روزه آن است. جونو قرار است میدان‌های مغناطیسی و گرانشی مشتری را به همراه ترکیبات و ساختار داخلی آن بررسی کند.

جونو هم اکنون درحال دور شدن از سیاره مشتری است؛ اما در ماه اوت دوباره به سیاره نزدیك می‌شود و با استفاده از دوربین ویژه‌اش تصویری دقیق‌تر از سیاره ثبت خواهد‌كرد. دانشمندان با دریافت این تصویر از سالم بودن تجهیزات جونو پس از مواجه شدن با میدان تشعشعات شدید سیاره مشتری حین ورود به مدار این سیاره اطمینان حاصل كردند.

اكنون تمامی تجهیزات كاوشگر روشن خواهند شد تا وضع آنها بررسی شود و تا پیش از آنكه مرحله اصلی این ماموریت،‌ یعنی مطالعه روی سیاره مشتری آغاز شود، جونو باید یك دوره تنظیم و واسنجی را پشت سر بگذارد. پس از آن جونو بار دیگر موتورهایش را روشن كرده و خود را به مدار 14 روزه مشتری خواهد رساند.

به گفته ناسا، نخستین تصاویر وضوح بالا از مشتری در روز 27 اوت (6 آبان) ثبت خواهند شد که طی آن، جونو از فاصله نزدیکی به مشتری عبور خواهد کرد.

طبق برنامه‌های کنونی، ماموریت جونو در فوریه سال 2018 به پایان خواهد رسید و سپس با یک شیرجه مرگبار، خود را درون جو ضخیم مشتری خواهد انداخت.

ثبت نخستین تصویر از مشتری بوسیله فضاپیمای جونو+ تصاویر

دانشمندان قصد دارند از تجهیزات این كاوشگر برای بررسی بخش‌های داخلی‌تر سیاره استفاده كنند زیرا معتقدند ساختار و تركیبات شیمیایی درون سیاره نشانه‌هایی كلیدی برای توضیح چگونگی متولد شدن مشتری در 4.5 میلیارد سال پیش درخود دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار