آموزش‌های دوران کودکی زیر بنای موفقیت بزرگسالی/نهادهای آموزشی آماده خدمت رسانی به کودکان

مهدکودک‌ها با ایجاد محیط اجتماعی سالم برای کودکان به رشد ابعاد شخصیتی آنان کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتباط با محيط و همسالان در هر سنى لازم و ضرورى است و چه بهتر که این ارتباط منطقی و کنترل شده باشد؛ در همین راستا بايد فرصتى را براى کودکان فراهم کرد که در اين سن، با همسالان خود ارتباط گرفته و رفتار شايسته سن خود را داشته باشند.

اگر توان ارتباط با مردم را داشته باشيم در کسب موفقيت‌ها و توفيقات نيز پيشرفت می‌کنیم و لازم است اين ارتباط ها و تعاملات از سن کودکى فراهم شود که در این زمینه مهدکودک يکى از محيط های تاثیرگذار بر رشد اجتماعى کودکان است.

کودکان در مهدکودک بازى مى کنند، اجتماعى مى شوند؛ آنها در کنار شادى و بازى کمى از والدين دور مى شوند که اين موضوع می تواند زمینه آموزش آنان را فراهم کند.

کودک از محيط خانه بيرون مى آيد و وارد محيط جديدى به نام مهدکودک مى شود، در اين محيط جديد با همسالان خود آشنا شده، تعاملات و ارتباطات اجتماعى در کودک شکل مى گيرد اما اگر کودکى نتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کند يا از آنها خجالت بکشد از نظر روانشناسان، غيرطبيعى و نوعى کاستى محسوب مى شود.

کودک از محيط خانه دور مى شود و اين باعث مى شود تا مستقل بار آيد و محيط هاى جديد را تجربه کند. با آموزش هایى که در مهدکودک مى بيند به همان نسبت توانمندى و خلاقيت ذهنى کودک هم رشد مى يابد.

در محيط مهد، کودک با يکسرى قوانين و مقررات آشنا مى شود و ياد مى گيرد که خواسته هايش را با محيط اطراف تطبيق دهد همچنین با يک سرى اصطلاحات، واژه ها و کلمات جديد، رفتارها و ارزش گذارى ها آشنا شده و دنياى ذهنى کودکان وسيع تر مى شود.

بحران تربیت، سدی برای حضور کودکان در مهدکودک ها 
زهرا منصوری مادر یکی از کودکان در مهد کودک با بیان این که با حضور فرزندم در مهد مخالفم؛ عنوان کرد: نگرانی هایی از جمله بیماری های واگیردار موجب عدم حضور فرزندم در مهد کودک شده همچنین فراگیری واژه ها، کلمات، رفتارهاى ناپسند و زشت از دیگر مسائلی است که در این محیط تربیت فرزندم را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

در ادامه معصومه عبدی روانشناس با بیان اینکه والدین نباید نگران این مسائل باشند؛ اظهار داشت: در هر صورت کودک در آينده با اين مسائل روبه رو می‌شود؛ فرهنگ سازی و آموزش به فرزندان از سمت خانواده ها می تواند این مشکلات را تا حد زیادی مرتفع کند ولی باید در نظر داشت که کودکان پیش از سه سالگی نیازمند توجه بیشتری هستند و بهتر است پس از سه سالگی در محیط مهدکودک حضور پیدا کنند.

این روانشناس ادامه داد: مادران شاغلی که نگران هستند مبادا این محدوده زمانی که فرزندان در مهد به سر می برند دلبستگی و روابط عاطفی آنها را تحت تاثیر قرار دهد توجه داشته باشند آنچه که تعیین کننده این میزان دلبستگی است ربطی به مهدکودک رفتن یا نرفتن ندارد، این موضوع مربوط به آرامشی است که کودکان در کنار مادرشان به دست می آورند.

عبدی اذعان کرد: مهدکودک تأثير زيادى در اجتماعى شدن، قانونمند شدن و مستقل بار آمدن کودکان دارد، به هر حال آموزش‌ها و ارتباطاتى که در مهدکودک مى‌بينند باعث توانمندى و رشد فکرى و ذهنى آنها مى شود.
 
اجتماعی شدن کودکان ارمغان آموزه‌های پیش دبستانی 
عبدی روانشناس با اشاره به این که فوايد مهدکودک بيش از مضراتش است؛ تصریح کرد: کودکانى که به مهد مى روند مستقل تر، باهوش تر و ذهنی فعال تر دارند؛ آنها راحت تر محيط مدرسه را مى پذيرند و به همان نسبت پيشرفتشان در مدرسه بيشتر است همچنین بلوغ فکرى، ذهنى و عاطفى در اين کودکان بيشتر به چشم مى خورد.

وی بیان کرد: بعضى از کودکان وابستگی زیادی به خانواده دارند که لازم است این دسته از کودکان بیشتر مورد توجه قرار بگیرند؛ بيشتر بچه ها در روز اول مهدکودک خيلى خجالتى و گوشه گيرند و به تدريج به اين محيط عادت مى کنند، مهدکودک تأثير زيادى در اجتماعى شدن، قانون مند شدن و مستقل شدن کودکان دارد.

مهد كودكها،مهد تربيتی سرمايه های جامعه
رخساره فضلی مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکان از مهد کودک و دبستان تا دانشگاه باید به عنوان نیروی مولد سرمایه اجتماعی شکل بگیرند، گفت: اگر سرمایه گذاری در این دوره جدی گرفته شود در دوره‌های بعدی تربیت کودک به انرژی کمتری نیاز است.

وی با بیان اینکه والدین هنگام ثبت نام فرزندان خود در كلاس هاي پيش دبستاني اطمينان حاصل كنند كه مركز و مهد كودك مورد انتخاب آنها داراي مجوز فعاليت از وزارت آموزش و پرورش باشد، تصريح كرد: طبق قانون، ارائه هر نوع خدمات تربيتي به كودكان گروه سني پيش دبستاني (دو سال قبل از دبستان) منوط به داشتن مجوز فعاليت از وزارت آموزش و پرورش است.  

وي خاطرنشان كرد: به استناد بند 2 سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و طبق قوانين و اسناد بالادستي دوره پيش دبستاني از 5 سالگي ( دو سال قبل از دبستان) دوره رسمي است و ارتقاء جايگاه تعليم و تربيت اين دوره مهم و سرنوشت ساز بعنوان امري حاكميتي به آموزش و پرورش محول شده است.
 
شهریه‌های گران، سد راه حضور در مدارس
هرچند حضور در دوره‌های پیش‌دبستانی می‌تواند در رشد آموزشی و پرورشی کودکان بسیار تاثیر گذار باشد اما هزینه‌های بالای این دوره‌ها گاهی خانواده‌ها را برای حضور فرزندانشان با تردید رو به رو می‌کند، در همین خصوص مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی گفت: شهریه مدارس پیش دبستانی به دو صورت ارائه می‌شود که در هر دو حالت از طریق شورای نظارت استان‌ها این مبالغ مورد تائید قرار می‌گیرد.
 
وی در ادامه افزود: این شهریه ‌ها متناسب با امکانات ارائه شده در مدارس بوده و اولیا می‌توانند از طریق سایت‌های ادارات آموزش و پرورش استان‌ها این مبالغ را مشاهده کنند.
 
گرد با اشاره به این که حداکثر شهریه‌ی مدارس تا 80 درصد میزان شهریه مدارس غیردولتی است، گفت: چنانچه خلاف این حالت رخ دهد، خانواده‌ها می‌توانند آن را به شورای نظارت استان اطلاع دهند.
 
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی خاطرنشان کرد: در صورتی که در مدرسه‌ای شرایط آموزشی و تربیتی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، طبیعتاً شهریه‌ بالاتری را دریافت خواهد کرد.
 
وی ضمن اشاره به توجه آموزش و پرورش به مناطق محروم اذعان کرد: آموزش و پرورش نسبت به ایجاد مدارس پیش دبستانی در مناطق محروم به ویژه مدارس دو زبانه توجه ویژه‌ای داشته تا حداقل دانش آموزان آموزش‌های پیش دبستانی را در طی یک سال بگذرانند، اگرچه میزان استاندارد این دوره‌ها دو يا سه سال است.

يادگيری ارزشهای اجتماعی مستلزم تربيت و سلامت كودكان است
کودکان در سنینی که شروع به کسب مهارت‌های اجتماعی می‌کنند، از مادر و پدر و دیگران همانندسازی کرده تا بخش سوم شخصیت، یعنی قسمت والد را بسازند بهتر است از سه یا چهار سالگی به مهد کودک بروند و یا با گروه همسالان مراوده داشته باشند چرا که باهم بودن آنها سبب یادگیری ارزش های اجتماعی می شود که در این رابطه بهتر است دوستان و خانواده هایی را برگزینید که آنها هم به تربیت و سلامت بچه هایشان اهمیت می دهند.

گزارش از صهبا دقیانوس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار