قم؛

سفر استاندار قم به چین با دعوت رسمی طرف چینی صورت گرفت

مشاور وزیر و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با اشاره به سفر اخیر استاندار قم و هیات همراه به کشور چین گفت: این سفر با دعوت رسمی طرف چینی صورت گرفت.

سفر استاندار قم به چین با دعوت رسمی طرف چینی صورت گرفت
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حمید مکارم گفت: استان قم با یکی از استان های مسلمان نشین چین تفاهم نامه خواهرخواندگی امضاکرده و برای اجرایی شدن این تفاهم نامه نیاز به سفرهای دوجانبه و متقابل است.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته که این تفاهم نامه امضا شده چندین سفر متقابل صورت گرفته، اضافه کرد: به نظر می رسد چینی ها در اجرایی شدن این تفاهم نامه جدی هستند و یکی از نشانه های آن این است که پیشنهاد انجام سفر معمولا از سوی مقامات چینی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این بار نیز استاندار گانسو طی دعوت نامه ای رسمی استاندار قم و هیات همراه را به این سفر دعوت کرد و بر این اساس طرف چینی همه هزینه های داخلی سفر(از جمله اقامت، پذیرایی و پروازهای داخلی) را پذیرفت.

مکارم با بیان اینکه طرف چینی برای مشارکت در برخی طرح های سرمایه گذاری قم و توسعه همه جانبه روابط اعلام آمادگی کرده است، بیان کرد: در این سفر فرصت های سرمایه گذاری قم طی جلسات مختلف از جمله در جلسه ای با حضور 50 تن از سرمایه گذاران چینی معرفی شد.

به گفته وی، در این جلسات مذاکراتی نیز در زمینه تبادل توریسم مسلمان بین قم واستان گانسو، تبادل استاد زبان فارسی و چینی و همچنین برپایی نمایشگاه غذای حلال و گیاهان دارویی به عمل آمد.

وی تاکیدکرد: فرصت گسترش روابط دو جانبه را نباید از دست داد و باید تلاش کرد تا نتایج مطلوبی برای توسعه استان قم به دست آید.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم افزود: به اعتقاد من ،قم یک استان بین المللی است و نمی تواند حصاری دور خود بکشد تا رفت و آمدی انجام نشود؛ شایعات و تبلیغات منفی نباید باعث کاهش تحرک بین المللی ما شود، البته رعایت اقتصاد مقاومتی در اعزام یا پذیرش هیات ها یک اصل اساسی است.
 
سفر دو تا سه هیات دیپلماتیک در هفته به استان قم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفت و آمد دیپلمات ها و سفیران خارجی( به ویژه یکی از سفیران اروپایی) به استان قم، گفت: به طور میانگین هفته ای دو تا سه هیات دیپلماتیک برای دیدار با مسئولان و یا بازدید از اماکن زیارتی به این استان سفر می کنند.

وی افزود: استان قم به جهت حضور علمای عظام، طلاب غیرایرانی و فرصت های اقتصادی یکی از هدف های سفر دیپلمات ها و سفرای خارجی در تهران است و معمولا تقاضای زیادی برای سفر به این استان وجود دارد.

مکارم اضافه کرد: دیپلمات های خارجی با هر دین و مذهبی که هستند، معمولا برای شناخت بیشتر فرهنگ شیعی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شوند و این زیارت اهمیت و حلاوت خاصی برای آن ها دارد.

وی بیان کرد: این دیپلمات ها با رعایت قوانین و ضوابط موجود وارد قم و بخش هایی از حرم می شوند و دلیلی ندارد که مورد مخالفت یا حساسیت خاصی قرار گیرد.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: مخالفت بی مورد با تقاضای سفرآنان به قم می تواند منجر به عمل متقابل آن دولت و ایجاد محدودیت هایی برای دیپلمات های ایرانی در کشورهای مختلف شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده مورد مشکوک از سوی دیپلماتها ما حق تذکر رسمی و برخورد منطقی داریم، گفت: مدتی پیش دیپلمات یکی از کشورها در نزدیکی یک پایگاه حساس امنیتی در اطراف قم دیده شد که بلافاصله با وی برخورد جدی شد.

به گفته وی، دیپلمات ها و سفیران خارجی که در تهران هستند می توانند به همه استان های کشور زمینی یا هوایی سفر کنند، اما قبل از انجام سفر باید فرم مخصوص سفر را پر کنند و مجوز لازم را اخذ کنند.

مکارم افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورها نسبت به سفر دیپلمات های خارجی به سراسر کشورشان، محدودیت خاصی اعمال نمی کنند؛ اما ایران به لحاظ وضعیت خاصی که دارد محدودیت هایی را برای دیپلمات ها قائل شده و سفر به برخی استان ها و شهرها نیاز به مجوز اداره کل تشریفات دارد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.