باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رشد 700 هزار نفری جمعیت معتادان در کمتر از یک ماه!/آمار وزیر درست است یا سخنگوی ناجا؟

طبق اعلام رسمی سخنگوی نیروی انتظامی تعداد معتادان در یک ماه گذشته 700 هزار نفر افزایش داشته است.

رشد 700 هزار نفری جمعیت معتادان در کمتر از یک ماه!/آمار وزیر درست است یا سخنگوی ناجا؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی و سخنگوی این نیرو در نشست خبری خود درخصوص آمار معتادان کشور افزود: ما 2 میلیون معتاد در کشور داریم و تلاش ما بر این است که به این آمار اضافه نشود.

وی ادامه داد: تلاش ما و تمام دستگاه‌ها باید این باشد که روی نوجوانان تمرکز کنیم تا در شرف اعتیاد قرار نگیرند.

*افزایش 700 هزار نفری تعداد معتادان

همین چند روز پیش بود که در روز جهانی مبارزه با موادمخدر عبدالرضا رحمانی فضلی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سخنرانی خود آمار اعتیاد را 700 هزار نفر کمتر از عدد مورد اشاره منتظرالمهدی عنوان کرده بود.

وی با احتساب جمعیت 80 میلیونی ایران اعلام کرد که تنها 1.5 تا 2 درصد این جمعیت معتاد هستند.

با حساب سرانگشتی متوجه می شویم که اگر 1.5 درصد معتاد در کشور داشته باشیم، با رقمی معال یک میلیون و 200 هزار معتاد روبرو خواهیم شد و اگر درصد را 2 فرض کنیم با یک میلیون و 600 هزار معتاد مواجه خواهیم بود.

با توجه به آمار وزیر کشور، ملاحظه می‌شود که آمار فعلی ارائه شده از سوی سخنگوی ناجا تفاوت بسیار زیادی با آمار ستاد مبارزه با موادمخدر دارد.

به عبارتی در مدت کمتر از یک ماهی که از اعلام آمار از سوی رحمانی فضلی می‌گذرد، جمعیت معتادان حدود 700 هزار نفر افزایش یافته است.

*آخرین آمار بر مبنای شیوع شناسی سال 90

علیرضا جزینی، قائم مقام سابق ستادمبارزه با مواد مخدر در یکی از مصاحبه‌های خود در مورد ابهام تعداد معتادان کشور پاسخ‌هایی داد.

وی در پاسخ به این سوال که «آمار یک میلیون و 350 هزار نفری هم خبری تکراری شده است، 20 سال است که تعداد معتادان بین یک میلیون و 200 هزار نفر تا یک میلیون و 350 هزار نفر اعلام می‌شود» گفته بود: نه 20 سال نیست، ما این آمار را بر اساس تحقیق شیوع شناسی سال 1390 جهاد دانشگاهی اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که این آمار مصرف کنندگان تفننی را هم شامل می‌شود؟ گفته بود: نه، تفننی که تفننی است، یک فردی که در یک مراسم عروسی یک بار مصرف می‌کند که دیگر معتاد نیست،‌ البته این مسئله در مورد مواد سنتی است، البته این را هم بگویم، مصرف تفننی هم کار خوبی نیست، حتی اکثر مراجع مصرف برای حتی یک بار مصرف این مواد فتوای حرام داده‌اند و ما در آینده در سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر یک بخشی را که مربوط به نظر مراجع است اضافه می‌کنیم و این فتواها را منتشر می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
قلیان خانه ها بسته می شود،دوخانیات دولتی می شود،ودوخانیت از شخصی سازی خارج می شود
آخرین اخبار