چرا خداوند موجودات هستی را به مبارزه دعوت می‌کند؟

حجت الاسلام بصیری گلپایگانی گفت: کافران توانایی این کار را ندارند و برای نابودی این کتاب آسمانی ناچار دست به جنگ و جنایت علیه مسلمانان می‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا بصیری گلپایگانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس فقه و حقوق اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مبارزه‌طلبی خداوند در قرآن کریم گفت: تحدی به معنای مبارزه‌طلبی همراه با وعده پیروزی بر حریف و مفهومی است که پس از نزول قرآن در قرن سوم هجری قمری مطرح شد. البته مبارزه‌طلبی خداوند در قرآن کریم وجود داشته است، اما عنوان «تحدی» را دانشمندان علم کلام و علوم قرآنی، در قرن سوم برای این مفهوم انتخاب کردند.

وی افزود: تحدی زمانی اتفاق افتاد که خداوند در قرآن کریم افرادی را که می‌گفتند کسی غیر از خدا قرآن را آفریده است، دعوت به مبارزه می‌کند و از آن‌ها و همه موجودات می‌خواهد که مانند آن را بیاورند. تحدی فقط در خصوص فصاحت و بلاغت قرآن نیست بلکه بحث هدایت‌گری و آسمانی بودن این کتاب الهی بیشتر مطرح است.

بصیری گلپایگانی آیات تحدی را چند نوع دانست و اظهار کرد: خداوند در آیه 88 سوره اسراء می فرمایند «بگو اگر جن و انس اتفاق كنند كه همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد، هرچند یكدیگر را در این كار كمك كنند.» در این آیه خداوند می فرماید اگر کسی می‌تواند همانند کل قرآن را بیاورد.

وی ادامه داد: خداوند همچنین در آیه 13 سوره هود می فرمایند «آیا می گویند: او به دروغ این قرآن را به خدا نسبت داده و ساختگی است؟ بگو: اگر راست مى گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند آن بیاورید، و غیر ازخدا هر کسى را مى توانید به کمک خود دعوت کنید.» در اینجا خداوند می خواهد که 10 سوره مانند قرآن بیاورند.
 
این کارشناس فقه و حقوق اسلامی گفت: در آیه 38 سوره یونس آمده است «آیا مى گویند: به خدا افترا بسته، بگو:سوره ای همانند آن بیاورید و هر کس غیر ازخدا را مى توانید به یارى طلبید، اگر راست مى گویید.» در اینجا خداوند می فرمایند که حداقل یک سوره مانند قرآن بیاورند.

وی در خصوص تفسیر آیات تحدی اظهار داشت: تفسیرهای گوناگون در اینباره وجود دارد، برخی می گویند خداوند در ابتدا به موجودات هستی و به ویژه کسانی را که آسمانی بودن قرآن را کتمان می‎کنند، می‌گوید همانند کل قرآن را بیاورید، سپس به آنها تخفیف می‌دهد و می‌گوید همانند 10 سوره از آن را بیاورید و مجدد تخفیف می‌دهد و می‌گوید که یک سوره مانند آن را بیاورید.

بصیری گلپایگانی تصریح کرد: برخی دیگر می‌گویند که خداوند می‌خواهد به زبان ها و شیوه‌های گوناگون بفهماند که انسان نمی‌تواند مانند قرآن را بیاورد.

وی عنوان کرد: تا به حال کسی نتوانسته است حتی یک آیه از آیات قرآن را تغییر دهد. آوردن آیه ای همانند آیات قرآن، راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای زیر سوال بردن قرآن است، اما کافران توانایی این کار را ندارند و برای نابودی این کتاب آسمانی ناچار دست به جنگ و جنایت علیه مسلمانان می‌زنند.

این کارشناس فقه و حقوق اسلامی افزود: البته عده‌ای در تاریخ پس از بعثت پیامبر(ص) تفرقه افکنی کردند و سعی داشتند در قالب وهابیت و داعش و غیره اسلام را نابود کنند، اما هیچ یک از این کارها تحدی نیست و هر یک معنای دیگری دارد.

بصیری گلپایگانی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است عده ای نزد پیامبر(ص) آمدند و قرآنی جدید نوشتند اما این کارشان نتیجه ای جز تمسخر برایشان نداشت.

وی در پایان گفت: قرآن کریم هر سال بیشترین چاپ در جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین حافظ و علاقه‌مند را دارد و سالهاست درباره آن کتاب هایی برای شرح و تفسیرش نوشته می‌شود. کتاب‌های مهم و قدیمی مانند شفای ابن سینا فراوان است، اما میزان استقبال از آن ها با استقبالی که از قرآن کریم می شود، قابل مقایسه نیست.


‎ 

انتهای پیام/
برچسب ها: تحدی ، قرآن ، مبارزه ، داعش ، وهابیت ، آیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار