تمرکز در ایمنی بیمار شاه بیت نسل جدید اعتبار بخشی

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تخصیص 110 سنجه‌ اعتبار بخشی در حوزه ایمنی بیمار گفت: بیمار محوری و تمرکز بر ایمنی بیمار شاه بیت نسل جدید اعتبار بخشی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد آقا‌جانی معاونت درمان وزارت بهداشت در نشست یک روزه معرفی نسل نوین اعتبار بخشی ملی بیمارستان‌های کشور گفت: به دلیل تمام تلاش‌های رؤسای بیماستان‌های علوم‌ پزشکی کشور طی 3 سال گذشته برای ارائه خدمت به مردم و اجرای طرح تحول سلامت علی‌رغم تمام کاستی‌ها در زمینه منابع مالی و انسانی تشکر می‌کنم.

از طرفی واقفیم‌ که بیمارستان‌ها ماه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر دریافتی نداشتند که این بدهکاری چرخه ارائه خدمات را با مشکل مواجه می‌کند.

آقاجانی‌‌ با اشاره به پیش‌بینی اعتبار برای بیمه سلامت ایرانیان در اصلاحیه‌ بودجه بیان کرد: این اصلاحیه‌ در راه مجلس است اما با دشواری‌هایی روبه‌رو است امیدواریم به خصوص در مورد بیمه سلامت مشکلات مالی حل شود البته بیمه تأمین اجتماعی نیز که از عامل سوم برای پرداخت بدهی‌های خود استفاده می‌کند با مشکلات کوچکی روبه‌رو است و اگر بیمارستان‌ها نتوانند مطالبات خود را دریافت کنند به طرح تحول سلامت و نیروی انسانی آسیب جدی وارد می‌شود امیدواریم با تربیت نسل جدید بهیاران‌ و جذب نیرو با روش شرکتی یا قراردادی کمبود نیروی پرستاری و حتی خدماتی را رفع کنیم.

وی افزود: در این دو سال که از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد بیمارستان‌ها توانستند سرمایه‌های اجتماعی بزرگی برای نظام و ملت ایجاد کنند و اجرای این طرح به عنوان بزرگترین طرح‌های رفاه عمومی اعتماد جامعه را جلب کرده است اما حفظ این دستاورد‌ها بسیار اهمیت دارد. ما باید از طریق نظارت پایش مداوم برنامه و حساسیت تیم مدیریتی بیمارستان ارزش‌های طرح تحول را حفظ کنیم و برنامه‌ها را به طور مستمر پیاده کنیم.

آقاجانی‌ عنوان کرد: در برنامه پزشکان مقیم مقداری بد حضوری دیده می‌شود که تخلف اداری اما کیفیت اهمیت بیشتری دارد و پزشکان باید حداقل دو نوبت در بیمارستان حضور داشته و بیماران را به طور مرتب تعیین و تکلیف کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت کنونی هتلینگ‌ بیمارستان‌ها ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها هنوز طرح هتلینگ‌ فضای اقامتی‌ را به پایان نرسانده‌اند این طرح باید در قالب برنامه به بازسازی و نوسازی اتاق‌های اقامتی‌ بپردازند.

وی تصریح کرد: مردم از 4 مورد میزان پرداختی، هتلینگ‌، کیفیت خدمات درمانی و ایمنی بیمار و احترام گلایه دارند به دو خواسته اول پاسخ داده شده است اما به خواسته دیگر باید بیشتر در چهارچوب اعتبار بخشی به آن پاسخ داده شود.

آقاجانی‌ 15 رویکرد جدید اعتبار بخشی را اینگونه توضیح داد: با توجه به وجود خطاهای درمانی که البته برخی حوادث ناخواسته جزوی از درمان است، باید در جهت کاهش خطاها تلاش کنیم بیمار محوری و تمرکز بر ایمنی بیمار شاه بیت نسل جدید اعتبار بخشی است و در این نسل 110 سنجه‌ متمرکز در ایمنی بیمار است. بهبود مستمر کیفیت، کاهش مستند‌سازی‌های غیر ضرور‌، کاهش 600 خط مشی به 14 و کاهش 8 هزار سنجه‌ به 900 سنجه‌ از رویکردهای این اعتبار بخشی است و در نسل جدید از سطح استاندارد‌ها کم و به عمق آن اضافه کردیم.

وی ادامه داد: وظیفه محوری به جای بخش محوری، توجه به کار گروهی و تقسیم وظایف، ایجاد انگیزه کارکنان، درون‌زا بودن اعتبار بخشی از دیگر رویکرد‌هایی است که می‌تواند نهضتی در ارتقای کیفیت خدمات و حفظ حقوق و کرامت بیماران ایجاد کند.

آقاجانی با بیان اینکه یکی از نکاتی که باید اشاره شود پروژه‌های پنجگانه است،افزود: توسعه بخش های اورژانس، بلوک زایمان، آی سی یو، بخش های سرطان، کلینیک‌های ویژه بین این پروژه‌های پنجگانه قرار دارد، ما اعتبارات لازم را در اسفندماه تخصیص دادیم در برخی بیمارستان ‌ها پیشرفت صورت گرفته و برخی آماده هستند باید مناسب به هر پروژه‌ای اعتبار اختصاص دهیم که به اندازه منابع پیشرفت داشته باشیم باید پیشرفت پروژه پیش  از اعتبارات تخصیصی باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات برنامه کاهش فرانشیز و رعایت مقررات است، گفت: بیش از درصدهای مصوب رقم از بیمار نگیریم و او را به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو وتجهیزات نفرستیم هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند موجب شود که ما از خطوط خارج شویم البته ما هم باید تلاش کنیم مطالبات را وصول کنیم اما هر اتفاقی که بیفتد در هر صورت دولت اعتبارات را به این منظور تخصیص داده تا مردم دچار آسیب نشوند.

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد زیرمیزی و پرداخت مبتنی بر عملکرد  گفت: زیرمیزی در کشور جمع شده اما باید دقت کرده، پایش کنیم و حتی یک مورد هم در بیمارستان‌های دانشگاهی مورد قبول نیست، پرداخت مبتنی بر عملکرد از سال گذشته به طور جامع آغاز شده و امسال زمان عمق‌ بخشیدن به پرداخت عملکردی و استفاده از پتانسیل‌های آن است.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های آبشاری برای دستیابی به اطلاعات مدیریت روز دنیا  است گفت: خطاهای درمانی و  این گونه حوادث ناخواسته که جزئی از درمان است باید برای کاهش آن تلاش های زیاد صورت گیرد قرار شده حوادث بزرگ ناخواسته را  گزارش کنیم همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مکلف به دادن گزارش هستند که در طی روزهای آینده شروع می‌شود.

آقاجانی با بیان رویکردهای اعتباربخشی نسل سوم و توجه به استانداردهای بین‌المللی گفت: تکیه ما بر اعتباربخشی ملی خودمان است نه اعتباربخشی بین‌المللی که هزینه‌های هنگفت بگیرند تا یک گواهینامه بدهند اما به رویکردهای بین‌المللی و دانش بشری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت پزشکان یکی از رویکردهای اعتباربخشی است گفت: پزشکان فرمانده تیم درمان هستند بسیاری مشکلات رویکردهای های اعتباربخشی نسل قبل در این زمینه کاغذبازی زیاد و اینکه پزشکان نقش برجسته‌ ای ندارند عنوان می شود اما باید جیب مشارکت پزشکان را زیاد کرد.

آقاجانی در زمینه هتلینگ که یکی دیگر  از رویکردهای اعتباربخشی است اظهار کرد: کیفیت خدمات برای مردم بسیار اهمیت دارد در گذشته در مورد این موضوع یک سنجه هم وجود نداشته و مطرح نبود اما در حال حاضر به هتلینگ سنجه اختصاص یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: جدا شدن از کاغذ و ورود به عرصه دیجیتال یکی دیگر از این رویکردها است باید مستندات را الکترونیک کنیم و به همین منظور سایتی هم در حال طراحی است.

آقاجانی با بیان اینکه سه سنجه در اعتباربخشی طراحی شده تصریح کرد: این سه سنجه در قالب سنجه های تک بعدی، دو بعدی و سه بعدی تعریف شده که سنجه تک بعدی به زیرساخت ها، سنجه دو بعدی به فرآیندها و سنجه سه بعدی به نتیجه می پردازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار