معرفی موزه/47

ناگفته‌های قاجار در مفخم بجنورد + تصاویر

عمارت مفخم با موزه مردم شناسی خود در بجنورد از دوران قاجاریه و تاریخ آن شهر می گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیدن موزه ها و بناهای قدیمی که از دل تاریخ بیرون می آید همیشه جذابیت های خودش را داشته که هر کدام حرفی برای خود دارند و در روزگار خود حرف از اولین بودن می زدند اما حال پشت ویترین ها برای دیدن مخاطبان صف می کشند تا مردم تاریخ کشور و شهر خود را از یاد نبرند.

عمارت مفخم یکی از عمارت هایی که هنوز بوی قاجار و دورانش در آن استشمام می شود عمارت مفخم در بجنورد است  که در اوایل 1300 هجری قمری به دست یار محمدخان شادلو برای محل سکونت وی ساخته شد تا خود و خانواده اش در آنجا سکنی کنند.

این عمارت با 34 اتاق و دو تالار بزرگ ساخته شده است که با شماره 952 در فهرست تاریخی ثبت شده است که با انواع کاشی کاری و نقوش انسانی و حیوانی ترسیم و تزئین شده است. با این اوصاف نکته دیگری که در این موزه به چشم می خورد و حائز اهمیت است  می توان بخش مردم شناسی آن را نام برد که سعی بر نشان دادن فرهنگ و پیشینه آن مرز و بوم را دارد.

چشم‌نوازترین تزیینات، در لچکی‌های چشمه طاق بزرگ مرکزی، در مقابل پنجره تالار بزرگ و در فضای مثلثی‌شکل مرکزی دیده می‌شود. در دو سوی طاق بزرگ، نقش دو فرشته بالدار در تلفیق با نقوش گیاهی و پیچکها ایجاد شده که به نوعی تداعی‌کننده نقش فرشتگان بالدار و نقوش گیاهی در طرفین مغاره‌های بزرگ طاق بستان است که در عین حال از تاثیرگیری از شمایل‌نگاری هنر اروپایی برکنار نمانده است. 

وقتی از دور این عمارت به چشمانت می خورد یک طیف رنگی فیروزه ای چشمانت را نوازش می دهد و آنقدر انسان را جذب خود می کند که تا لحظه رسیدنت چشمانت این رنگ را دنبال می کنند. دیدن این خانه ها که روزی افرادی در آن زندگی می کردند و مانند خانه های امروزی صدای بازی بچه ها و بوی غذا می آمده اما الان هیچ خبری نیست انسان را بیشتر کنجکاو می کند تا در مورد این عمارت پرس و جو کنی و نقطه به نقطه اش را ببینی.

پس اگر به شهر بجنورد رفتین حتما به این عمارت تاریخی سری بزنید و با فرنگ و آداب این شهر و مردمانش از نزدیک بیشتر آشنا شوید و از دیدن نقوش های بر روی دیوارها حیرت زده شوید!


گزارش از نیلوفر جوانشیر




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار