یاسوج؛

40 هزارهکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد به بیابان تبدیل شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: 40 هزارهکتار از مراتع این استان در سال های گذشته و به دلایل مختلفی به بیابان تبدیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛عزت الله بهشتی فر در کارگروه آب و محیط زیست اتاق فکر کهگیلویه و بویرحمد افزود: هم اکنون خطر بیابان شدن 50 هزار هکتار دیگر از مراتع استان وجود دارد و در صورت تدوام این روند به 90 هزار هکتار نیز می رسد.

وی عنوان کرد: مهمترین دلیل افزایش این روند، چرای بیش از حد دام و خشکسالی های پی در پی است.

بهشتی فر بیان کرد: میانگین فرسایش خاک در استان 16 تن در سال و در برخی مناطق بحرانی 20 تن در سال است.

وی اظهار کرد: اختصاص اعتبار برای اجرای پروژه های آبخیزداری، مهمترین راه حل برای مبارزه با فرسایش خاک است.

بهشتی فر یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی استان را خشک شدن جنگل های بلوط عنوان کرد و گفت: ضعف تغذیه و نبود مواد مورد نیاز درختان در خاک مهمترین دلیل این پدیده است.

وی عنوان کرد: بیماری هایی مانند پروانه جوانه خوار بلوط، سوسک برگ خوار و قارچ عوامل ثانویه برای زوال درخت های بلوط استان است.

بهشتی فر گفت: بهره برداری بی رویه، افزایش چرای دام در جنگل ها، تراکم خاک و نفوذ ناپذیری خاک به دلیل چرای دام ها از مهمترین چالش های جنگل هاست.

وی افزود: 95 درصد آتش سوی جنگل های بلوط به خاطر عامل انسانی است و آتش سوزی کاه و کلوخ مزارع گندم نقش بسیار زیادی در این زمینه دارد.

بهشتی فر بیان کرد: بدون کمک جوامع محلی امکان کاهش آتش سوزی جنگل ها وجود ندارد.

در ادامه این نشست برخی دیگر از اعضای کارگروه آب و محیط زیست اتاق فکر کهگیلویه و بویرحمد به بیان نظرات خود پیرامون مسائل زیست محیطی و آب استان پرداختند.

محمود هرمزی از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: دادن امکانات آتش نشانی، عملیات آبخیزداری، پشتیبانی از تشکل های مردم نهاد مهمترین راهکارها برای کاهش مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی است.

فرهمند از فعالان زیست محیطی نیز اصلاح الگوی کشت را مهمترین اولویت برای مبارزه با چالش های زیست محیطی عنوان کرد.

معاون برنامه ریزی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به شرایط منابع آبی استان مهمترین مشکل حوزه آب استان را نبودن اعتبار لازم وکافی برای اجرای پروژه ها در این حوزه دانست.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: میانگین بلندمدت بارش باران در این استان 675 میلی متر است که سه برابر میانگین کشور است.

وی اظهار کرد: در حوزه آب هم اکنون 11 پروژه در استان در دست اجراست اما اعتبار تخصیص یافته بسیار کمتر از نیازهاست.

محمد آرمین، یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه یاسوج نیز مهمترین راهکارها برای حفاظت از منابع طبیعی، آب و محیط زیست استان را تشکیل دانشکده منابع طبیعی، مشارکرت مردم در حفاظت از منابع طبیعی و ظرفیت ایجاد درآمد در حوزه منابع طبیعی دانست.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.