تیراندازی با کسب 5 سهمیه المپیک در رشته های تفنگ و تپانچه بیشترین سهمیه را برای اولین بار در تاریخ تیراندازی کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛تیم تیراندازی ایران علی رغم مشکلات فراوانی که در اعزام ملی پوشان به مسابقات بزرگ جهانی داشت و حتی برخی مسابقات به دلیل کمبود بودجه لغو می شد اما با این حال توانست با تکیه بر اراده و همت ورزشکاران برای نخستین بار با 5 سهمیه پا به عرصه بزرگ المپیک گذارد که در این میان برخی تیراندازان برای اولین بار حضور در  المپیک را تجربه می کنند اما نکته  جالب توجه برای تیراندازان ورود رشته تپانچه برای اولین بار در المپیک است که در تاریخ تیراندازی ماندگار شد.
اکنون نگاهی می اندازیم بر افتخارات تیراندازان ایران :

*الهه احمدی 
تیراندازان افتخار آفرین المپیکی در یک نگاه
احمدی 10 خرداد 1361 در تهران متولد شد وی لیسانس رشته تربیت بدنی دارد  و صاحب یک فرزند است به این ترتیب از جمله ورزشکارانی است که در کنار ورزش حرفه ای مسئولیت مادری نیز به عهده دارد.
احمدی موفقیتش در عرصه ورزشی را در گرو الطاف و توجه خانواده اش می داند که در تمامی مسابقات و شرکت در اردوهای متعدد تیم ملی کنار او بودند.

احمدی از سال 82 به عضویت تیم ملی درآمد وی در ابتدا ورزش تیراندازی را زیر نظر مصطفی احمدی آغاز کرد و در رشته تفنگ بادی فعالیت می کند. 
 
وی از موفق ترین ورزشکاران اعزامی به گوانگجو چین بود که صاحب سه نشان نقره و برنز شد.
احمدی در دومین رقابت های جام جهانی تیراندازی سال 2011 در سیدنی با عنوان دومی موفق به کسب سهمیه المپیک لندن در رشته 10 متر بادی بانوان شد.

در المپیک هم با امتیاز 397 به مرحله پایانی راه یافت و در مرحله پایانی با کسب امتیاز 499 به رتبه ششم رسید.

احمدی در مسابقات المپیک لندن در بخش سه وضعیت هم شرکت کرد و در جایگاه 43 ایستاد.
وی در مسابقات جهانی تیراندازی که به میزبانی آذربایجان در سال 94 برگزار شد با کسب مدال طلای رقابت ها سهمیه المپیک ریو را کسب کرد تا دومین با در میدان بزرگ المپیک حضور داشته باشد.

احمدی پس از عنوان قهرمانی در مسابقات فینال فینالیست های تیراندازی به مدت شش ماه جایگاه نخست رنکینگ جهانی را به خود اختصاص داد.

*نجمه خدمتی
تیراندازان افتخار آفرین المپیکی در یک نگاه

نجمه خدمتی متولد 1375 بیرجند است و وی با کسب مدال طلای تیراندازی در رقابت های گوانگجو چین نخستین طلایی کاروان ایران شد. وی رکورد دار فینال جهان در سال 2014 معرفی شد.

 نجمه خدمتي سال دوم راهنمايي با ديدن فراخوان مسابقات تيراندازي تصميم گرفت در مسابقات شرکت کند، طولي نکشيد که قهرمان استان و بعد از آن قهرمان کشور شد. البته گرايش او به اين رشته چندان هم بي دليل نبود چرا که مادر نجمه مربي تيراندازي بود.

*دعوت از خدمتی به عضويت در تيم ملی

سال 89 از نجمه دعوت شد تا در تيم ملي تيراندازی حضور داشته باشد. اولين حضورش در مسابقات خارج از کشور و کسب مدال طلا هم سروصداي زيادي به پا کرد.

سال 93 در دومين دوره از مسابقات المپيک نوجوانان به ميزباني چين نجمه خدمتي در جايگاه چهارم ايستاد. در اين مسابقات سارا هورنانگ قهرمان شد اين دو ورزشکار در المپيک ريو با هم رقابت می کنند.

دختر طلايی ايران در بازي‌هاي يونيور سياد به ميزباني کره نيزبه مقام قهرمانی رسید..

*مه لقا جام بزرگ
تیراندازان افتخار آفرین المپیکی در یک نگاه
مه لقا جام بزرگ متولد 1370 در همدان است وی فرزند بزرگ خانواده و در حال حاضر دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه بوعلی سینا همدان است . 

وی قبل  از تیراندازی در رشته بسکتبال فعالیت می کرد .مه‌لقا جام بزرگ اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت.

 او همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی به سهمیه المپیک لندن دست یافت .
او در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا با حضور 575 ورزشکار از 32 کشور آسیایی از پنجم دی ماه به میزبانی کشور هندوستان برگزار شد و 35 سهمیه المپیک در آن توزیع می شد ، مه لقا جام بزرگ موفق شد به مدال نقره تفنگ سه وضعیت بانوان برسد و سهمیه حضور در المپیک ریو را نیز به دست بیاورد .

وی پنجمین تیرانداز ایرانی بود که توانست جواز حضور در المپیک  ریو را کسب کند تا برای دومین بار حضور  در المپیک را از آن خود کند.

جام بزرگ به همراه زهرا هاشمی ووشوکار ملی پوش ایران تنها ملی پوشانی هستند که با پوشش چادر در مسابقات حاضر می شوند وحجاب وی مورد تشویق رهبر ایران در سال 91 قرار گرفت.

جام بزرگ از سال 87 به تیم ملی دعوت شد و در رشته تفنگ سه وضعیت فعالیت می کند و از سال 88 در تیم ملی بزرگسالان کار می کند . او تیراندازی را با مربیگری شایان احمدی آغاز کرد .

**پوریا نوروزیان 
تیراندازان افتخار آفرین المپیکی در یک نگاه

نوروزیان متولد 1370  در ایلام و دارای مدرک دیپلم است. وی تنها تیرانداز المپیکی مرد ایران در المپیک ریو است که در رشته تفنگ موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

اولین مربی نوروزیان شایان احمدی بود، وی در مسابقات جایزه بزرگ کویت به مقام سومی دست یافت و در مسابقات قهرمانی آسیا در کویت مدال برنز کسب کرد.

نوروزیان در رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی هند توانست جواز حضور درالمپیک ریو را برای اولین بار کسب کند.

**گلنوش سبقت الهی 
تیراندازان افتخار آفرین المپیکی در یک نگاه
گلنوش سبقت الهی متولد 1369 اصفهان است ودر رشته کارشناسی برق تحصیل می کند.
سبقت الهی با مربیگری احمد نجفی به طور حرفه ای وارد عرصه تیراندازی شد و پس از آن زیر نظر امیرحسین صولت و سکینه خدابنده لو به فعالیتش ادامه داد.

وی اولین بانوی تیرانداز تاریخ ایران است که در رشته تپانچه موفق به کسب سهمیه المپیک شد. به عبارتی جزء اولین های تیراندازی در ماده تپانچه است که تاریخ ساز شد.

سبقت الهی در مسابقات آسیایی هند باکسب عنوان چهارمی جواز حضور در المپیک را گرفت.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار