نشست آسیب شناسی مد و لباس در باشگاه خبرنگاران جوان؛

نگاه تند پلیسی در فلسفه حجاب جایگاهی ندارد/ در مد و لباس دچار یک نوع ولنگاری و رهاشدگی هستیم+ فیلم

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و جعفر بای جامعه شناس پوشش این روزهای سطح اجتماع را آسیب شناسی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به ناهنجاری ها و نوع پوشش غیر متعارف این روز ها در سطح اجتماع،‌ باشگاه خبرنگاران جوان مناظره ای را با مضمون مد و لباس و همچنین تاثیرگذاری تولیدات ملی و اسلامی، میان حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر جعفر بای جامعه شناس برگزار کرد.

در این مناظره حمید قبادی با بیان گزارشاتی از فعالیت‌های این ارگان به وادادگی فرهنگی و غفلت در کاربردی کردن لباس اقوام و ملی اشاره کرد و در مقابلش جعفر بای پیرامون حمایت و مستلزم بودن اراده ملی سخن گفت.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست چهارشنبه 30 تیر در باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالات خبرنگاران این رسانه پیرامون شیوه های اجرایی و تاثیر گذاری جشنواره های مد و لباس در سطح جامعه بیان کرد: ما هم بر این معتقدیم که نوع پوشش و مد لباس ها باید بصورت بومی و محلی ارائه شود. همچنین در این بستر رسانه هم می تواند در کنار ما کمک بزرگی را انجام دهند تا بصورت جدی تر این مسئله را بررسی کنیم.

وی افزود: در مجموعه فعالیت های ما دادن آمار دیگر مسموم شده است و جای بحث ندارد،‌اما من معتقدم که ساماندهی مد و لباس کاری فرا دولتی است و ما هم هرچه در توانمان بوده به کارگرفته ایم. باز شدن تمامی گره های ما در دست نهاد های دولتی و غیر خصوصی است و این تغییر نگرش و پیگیری های ویژه باید در حوزه خصوصی انجام شود.

*مد و لباس از نعمت بزرگ بی پولی برخوردار است

قبادی درخصوص قاچاق و نوع الگو برداری نامناسب در نوع پوشش اظهار داشت: برای کسی که این نوع محصولات جزرآور را تولید می‌کند و آن را به شکل قاچاق وارد می کند،‌برای او فرقی ندارد که مواد مخدر تولید و یا این نوع لباس را بفروشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی  با بیان اینکه قید فرهنگی همیشه مظلوم بوده است،‌عنوان کرد: من یک مقاله غیر منتشر شده درخصوص پیوست قید فرهنگی نوشته ام که همیشه در جامعه ما انگشت اتهام به سوی مظلومیت فرهنگی است و در این حاشیه بخش مد و لباس از نعمت بزرگ بی پولی برخوردار است.اگر در این برهه یکی از این فیش های حقوقی این افراد را به این بخش(مد و لباس) اختصاص بدهیم اتفاقات مهمتری را می توانیم برای مد و لباس ایران رقم بزنیم.

وی ادامه داد: مد و لباس سه ضلع اساسی برای اجرا دارد. این سه ضلع عبارتند از مسئولین، دست اندر کاران اعم از طراحان، پژوهشگران، محققان، ایده‌پردازان، بازار و ... و مورد آخر مصرف‌کنندگان و مردم که ارتباط منطقی بین این سه بخش وجود دارد.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/

قبادی در ادامه تصریح کرد: بومی کردن جریان مد و لباس با وجود بایدها و نبایدها و رعایت اصول فرهنگی و شاخص‌های داخلی از جمله مواردی است که باید با توجه به آنها به سمت جلو حرکت کرد. در حال حاضر نیاز جامعه در بخش لباس بانوان 40 میلیون لباس اجتماع است که به تولید آن نیازمندیم اما این تمام آماری نیست که در اختیار ما قرار دارد و ما فقط کسانی را می‌شناسیم که طراحی آنها را شماره‌گذاری کرده‌ایم البته در این جریان بسیاری از دستگاه‌ها همکاری بسیار خوبی با ما داشتند اما برخی نیز به هیچ وجه همکاری نکردند و مجموعه مد و لباس به تنهایی با حضور عده‌ای از دستگاه‌های مربوطه طراحی و الگوسازی را پیش برده است.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/ 

*لباس فقط جنبه پوشانندگی ندارد
وی اظهار داشت: لباس فقط جنبه پوشانندگی ندارد بلکه می‌تواند به یک رویکرد و رسانه تبدیل شود. لباس می‌تواند اقتدار و وادادگی فرهنگی، عناصر زیبایی‌شناسی در جامعه، انضباط بصری، تشتت‌های روزانه را در جامعه نمایان کند. در نهایت لباس مقوله‌ای بسیار نزدیک به امنیت ملی است و به همان نسبت قاچاق تضعیف امنیت ملی را به دنبال دارد.

قبادی افزود: یکی از مباحث مهم در مد و لباس بحث برند است این واژه عقبه فکری و پژوهشی دارد و یکی از مصادیق قدرت نرم محسوب می‌شود. یکی از اقداماتی که در این رابطه صورت گرفته است تبدیل کردن موضوعات به مسائل استراتژیک است تا هرکس وظیفه‌ای مرتبط در این حوزه را ایفا کند.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/ 
 
*در بحث مد و لباس سکوت حداقل 30 ساله داشتیم
دکتر جعفر بای جامعه‌شناس در ادامه صحبت‌های قبادی بیان کرد: بحث ذائقه در مد و لباس چیزی فراتر از اهداف کارگروه‌های مرتبط با این جریان است. جایگاه لباس به عنوان شاخص فرهنگی هر ملیتی هویت آن کشور را نمایان می‌کند. اگر نگاه ما به لباس فقط بعد پوشانندگی آن باشد غفلت کرده‌ایم. ما ملتی هستیم که در این حوزه با توجه به لباس‌‌های بومی و محلی، فراوانی فرهنگ‌های مختلف، تنوع اقلیم، هنر و زیبایی و ملاحظات ویژه اعتقادی حرف‌های بسیاری داریم.

وی افزود: هیچ یک از لباس‌های قومی ما مغایرتی با فرهنگ و اعتقادات ما ندارد. اگر به گذشته برگردیم، مبارزاتی که در جریان کشف حجاب و پهلوی دوم صورت گرفت نتوانست اهمیت این بخش را کم‌رنگ کند. اقوام لباس خود را به عنوان نماد فرهنگی‌شان حفظ کرده‌اند ما در این بخش (مد و لباس) تأخیر زیادی داشته‌ایم یک سکوت حداقل 30 ساله. ما باید در این عرصه فراوان بتازیم تا جبران مافات کنیم. در واقع دولت در این بخش هنوز آن حساسیت ویژه را احساس نکرده است ما نیز یک رفتار واکنشی داشته‌ایم. در حوزه لباس، ایده و طرح‌هایی وجود دارد که می‌توانند به صورت کنشی وارد عرصه شوند.

بای توضیح داد: در این بخش یک نوع ولنگاری، رهاشدگی و وادادگی را می‌توان متصور شد که متولیان فرهنگ عمومی در آن دچار غفلت بوده‌اند. به همین دلیل توده مردم و طراحان مدی که سنخیتی با مد نداشتند و تولیدکنندگان بازار، گام‌هایی در این عرصه برداشته‌اند که اتفاقا در آن موفق ظاهر شدند.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/ 

*ما نتوانستیم برای جامعه ذائقه‌سازی کنیم
وی در ادامه بیان کرد: بحث حجاب در مقاطع مختلف انقلاب ما مسئله‌ساز بوده است. هنگامی که نیروی انتظامی وارد حوزه حجاب می‌شود به این معنی است که ما در نهادهای فرهنگی غفلت‌های عینی را شاهد هستیم. در فلسفه وجودی پوشش و حجاب ورود یک نگاه تند پلیسی جایگاهی نداشته و ندارد. اقدام مسئولین برای تصویب اساسنامه مطالبات در سال 85 با تأخیر همراه بوده است چرا که حوزه فرهنگی اقدامات جالبی را می‌تواند در حوزه فرهنگ برای مردم فراهم کند. در این بخش‌ها سکوت و تأخیر زمانی همیشه مشکل‌ساز بوده و فاصله‌ها در این جریان قابل تأمل هستند. در واقع در این بخش همه دستگاه‌های فرهنگی مقصراند.

بای گفت: جامعه معطل خوراک فرهنگی نمی‌ماند و مد و لباس مورد نیاز خود را فراهم می‌کند. دیگران را هم نمی توان مقصر دانست به خصوص در حوزه تولید که تولیدکنندگان سعی می‌کنند محصولات خود را بازاریابی‌های مختلف و با سازگاری با شاخص‌های فرهنگی وارد بازار کنند. ما در این عرصه می‌بایست رنگ، طرح، مدل و ... را جدی می‌گرفتیم تا بتوانیم هنر ایرانی را با توجه به غنای فرهنگ اسلامی ترکیب کنیم. طراحان  مد و لباس ما می‌توانستند به عنوان هنرمندان برجسته و تأثیرگذار در سایر کشورها شناخته شوند. ما نتوانستیم برای جامعه ذائقه‌سازی کنیم. در این رابطه بزرگترین آسیب‌ها را فقط متوجه زنان دانستیم و از پوشش مردان غافل شدیم. اگر از همه ظرفیت‌ها در این بخش استفاده شود می‌توانیم دست به ابداعات و ابتکارات خوبی در این عرصه زده و معاصرسازی کنیم به شکلی که طرح‌های ارائه شده در سطح جامعه به شکل  کاربردی مورد استفاده قرار بگیرند.

قبادی عنوان کرد: تعریفی که از فرهنگ در کشور ما وجود دارد یک مولفه پیچیده‌ای نیست. فرهنگ عبارت است از مجموعه از رفتارها و واکنش‌های افراد جامعه بر اساس اعتقادات و باورهای آنان. اگر ما قصد راه‌اندازی جریان فرهنگی در جامعه را داریم بنگاه‌های فرهنگی باید وارد عمل شوند و رفتارهای فرهنگی را در جامعه راه‌اندازی کنند. در واقع بنگاه‌های فرهنگی با رفتارهای فرهنگی متفاوت است.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/

*نگاه اقتصادی به لباس داشتن بیراهه است
وی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی، ‌اقتصادی و سیاسی جامعه چه تأثیری بر رفتار و باور ما در جامعه دارد تا بر آن اساس یک رفتار منطقی در جامعه داشته باشیم، تأکید کرد: اگر اعتقاد ما بر این باشد که رفتار فرهنگی یک باره رخ می‌دهد اشتباه است و بیراهه رفته‌ایم بلکه این رفتارها بر اساس یک سلسله اتفاقاتی روی می‌دهد که آن را فرآیند می‌خوانیم. لباس هم، جنبه‌های تأثیرگذاری بلندمدت دارد و هم ناپایدار. لباس می‌تواند مفهوم‌های غلط و درست فرهنگی را منتقل کند بنابراین نگاه اقتصادی به آن داشتن بیراهه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مدسازی سنتی در کشور گفت: مدل سنتی مدسازی موجود در کشور پاسخگوی نیاز جامعه نیست ما باید جریان مدسازی ایرانی و اسلامی را به شکل حرفه‌ای و صنعتی و با نگاهی هویتی ارائه دهیم. در این زمینه بهره‌گیری از اساتید و برجستگان این رشته لازم است. اگر خواهان تغییر هستیم باید راهکار و راهبردهای مرتبط را ارائه دهیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ساختمان با کارکنان ثابتی است بنابراین اگر کسی از بیرون طرح و پیشنهاد اجرایی درخور و قابل توجهی داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و برای تصویبش پیگیر آن خواهیم بود. برای مدسازی ایرانی و اسلامی همه ارکان جامعه باید دخالت داشته باشند. طراح و تولیدکننده باید منافع ملی را در نظر داشته باشد نه منافع زودگذر. ما  در مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌مانیم البته در چهارچوب قانونی و طبق مقررات دینی و شرعی جامعه عمل می‌کنیم.

قبادی در ادامه در خصوص مشکلات و مواجهه با ناهنجاری‌‌های پوششی در جامعه بیان کرد: ما در پوشش ایرانی و اسلامی یک معیار اصلی داریم که با هر گونه تخلف و انحراف از این جریان با آن برخورد می‌کنیم. من معتقدم که در برخی از جریانات این روزها هجمه‌هایی در راه است که به نوعی می‌توان آن را دوپینگ تهاجمی بیان کرد و این نیازمند برخورد جدی نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخلف‌گران است.

وی با بیان اینکه من معتقدم این آمارها و اتفاقات تمامی ماهیت جامعه ما نیست، در خصوص تحلیل‌ها و پژوهش‌های فرهنگی مد و لباس عنوان کرد: اگر بخواهیم پوشش جامعه را بررسی کنیم در جامعه ما باورها و اعتقادات مردم مخدوش نشده است و نکات مثبت را باید در کنار نکات منفی بیان کنیم.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/ 

*فاصله بین طراحان هنری و نگاه اقتصادی تجاری را برداشتیم
قبادی پیرامون فاصله بین طراحان هنری و نگاه اقتصادی توزیع‌کنندگان اظهار داشت: در این سال‌ها مسیر سختی را طی کرده‌ایم و توانسته‌ایم در بدو امر فاصله بین طراحان هنری و نگاه اقتصادی تجاری را برداریم و اشتراکاتی بین این دو حوزه ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: در حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی طراحان بسیار خلاقی از دانشجویان طراحی کشورمان تولیدات و ایده‌ها در اختیار ما قرار دادند و در حال حاضر در مجموعه بانک اطلاعاتی خود 23 هزار نفر شغل را در برمی‌گیرد.

قبادی در خصوص اشاعه مد و لباس اقوام در جامعه توضیح داد: لباس اقوام در هر نوع شرایط و برهه تاریخی هویت خود را حفظ و مقاومت کرده است و لباس اقوام لباس مقاومتی ماست و به خوبی هویت خود را تا به امروز با هر نوع مشکلی که در تغییر کاربرد آن به وجود آمده حفظ کرده است.

همچنین در ادامه این نشست با بیان اینکه بحث‌های آماری و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در این خصوص دایر شده است، از چگونگی شیوه اجرایی و تأثیرگذاری آن در جامعه پرسیده شد.

بای در این رابطه بیان کرد:‌ زاویه نگاه من به فرهنگ با توجه به تعریفی که بیان شد خیلی وسیع‌تر است و فرهنگ را به نوعی عمود خیمه این بخش (مد و لباس) می‌دانم. متولیان فرهنگ پیش از آنکه هر اتفاق جدید و یا هر تکنولوژی پیشرفته‌ای که وارد ‌شود باید از قبل فرهنگ آن را بین مردم بومی کند و آن را آموزش بدهند.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/ 

* لباس قاچاق در همه جا به وفور یافت می‌شود
وی افزود: غلبه مد و لباس بیگانه به سازگارسازی مد کشور خودمان آنقدر بالا است که خانم‌ها و آقایان نوع پوششی که در ذهن خود دارند را پیدا نمی‌کنند و این برای اجتماع ما فاجعه است و این در حالتی است که لباس قاچاق و ... در همه جا و در هر مدل مختلفی به وفور یافت می‌شود و ما باید در این بخش اراده ملی داشته باشیم. از همه مهم‌تر ما با یک خلاء تحقیقاتی مواجه هستیم و این اتفاقی است که بعد از هر جشنواره و یا هر نمایشگاه به صورت سطحی و گذرا رد شده‌ایم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نوع پوشش هنرمندان در جشنواره‌ فیلم‌های سینمایی و الگوبرداری افراد جامعه ا‌ز آنها بیان کرد: امسال برای اولین بار کارگروه مد و لباس به صورت مستمر با جشنواره فیلم‌های سینمایی فجر در ارتباط بوده و پیش از حضور هنرمندان مهمان در این جشنواره طراحان لباس بازیگران و دیگر هنرمندان ایده‌های خود را به ما ارائه داده‌اند و بر همین اساس ما چهره‌های ایرانی پوش و خارجی پوش را می‌شناسیم.

گفتنی است؛ طبق صحبت‌های حمید قبادی اساسنامه و قانون مد و لباس در سال 1385 تصویب شد و از سال 1389 شکل اجرایی به خود گرفته و از سال 90 به صورت جدی و مستمر کار خود را از جشنواره مد و لباس فحر آغاز کرده است که از آن به بعد الگوهای ارائه شده به تولید انبوه رسیده است. از سال 91 تا 94 میانگین 4 هزار طرح وارد چرخه اجتماعی شده است و کمتر از 8 میلیون تیراژ را در بر می‌گیرد.

مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر  بگیرد/ 

*مد و لباس یک اراده ملی و حمایت لازمه میخواهد
بای ضمن تشکر از تمام زحمات افراد فعال در کارگروه مد و لباس ایرانی گفت: با تمام این اتفاقات و صحبت‌ها باز می‌گویم که ما با این بحث‌ها به سرانجام نخواهیم رسید و یک اراده ملی و حمایت لازمه به نتیجه رسیدن این جریان است.

وی در پایان این نشست خبری خطاب به حمید قبادی بیان کرد: آقای دکتر راه نرفته در این بخش وسیع است و باید جبران مافات شود. با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در جامعه وجود دارد باید تمام نهادها و دستگاه‌ها را به خدمت بگیریم و از ایده‌ها استفاده کنیم.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.