مهاباد؛

بهسازی مسجد تاریخی طاق میاندوآب

عملیات بهسازی محوطه بیرونی مسجد تاریخی طاق شهرستان میاندوآب شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی میاندوآب گفت:در این عملیات به منظور رسیدن به کف اصلی حیاط مسجد و هم تراز کردن آن با کف ، عملیات بهسازی محوطه مسجد شامل خاکبرداری و کف سازی انجام می شود.

فاطمه علیزاده افزود:با توجه به این که با گذشت زمان اطراف بنا و سطح حیاط با خاک های دستی پر شده است ، این امر باعث بالا آمدن سطح محوطه مسجد و کوچه در مقایسه با سطح داخلی آن شده بود.
وی ادامه داد: این عامل موجب شده که قسمت زیرین دیواره مشرف به حیاط به علت دسترسی نداشتن به هوای آزاد،در معرض تخریب قرار گیرد.

وی بیان کرد:به همین منظور برای ایجاد کانال رفع رطوبت، عملیات بهسازی آغاز شده تا به این شکل بخشی از نمای مدفون، آزادسازی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میاندوآب اضافه کرد: پس از اتمام عملیات خاکبرداری، کف سازی محوطه مسجد و ساماندهی سرویس های بهداشتی آن آغاز خواهد شد.
وی افزود: این عملیات با نظارت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی و از محل درآمدهای مردمی و مساعدت هیات امنای مسجد و با همکاری شهرداری میاندوآب با تامین بتن پلاک محوطه آن در حال اجراست.

گفتنی است ؛ مسجد طاق میاندوآب در سال 1376 به شماره 1949 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسجد در سال 1202 هجری قمری در دوره قاجاریه به دستور احمد خان بیگلربیگی،داماد فتحعلی شاه ساخته شده است.

بنای مسجد به صورت شبستانی ستون دار با پوشش طاق و گنبد است و پوشش آن متشکل از 9 گنبد کوچک می باشد که بر روی طاق ها و چهار ستون میانی قرار گرفته است.

طاق های مسجد از آجر با ملات گچ و شالوده آن از سنگ و دیوارها از خشت ساخته شده است.

در طول سال و در مناسبت های مختلف گردشگران زیادی از شهرهای مختلف کشورازمسجد طاق میاندوآب دیدن می کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.