ان پی آر: آیا اتحاد ترکیه و آمریکا همچنان پابرجا خواهد ماند؟

ان پی آر در گزارشی به بررسی آینده روابط آنکارا و واشینگتن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) در مطلبی نوشت: آمریکا در حال بازبینی روابط خود با آنکاراست. ترکیه، یکی از متحدان مهم آمریکا در جنگ علیه داعش است. رابطه با ترکیه به سود منافع آمریکاست. بروز مشکلات در روابط آمریکا و ترکیه، واشینگتن را در موقعیت دشواری قرار می دهد. با این حال، در جلسه ائتلاف جهانی موسوم به ضد داعش، که هفته پیش در واشینگتن برگزار شد، وزیر خارجه ترکیه و وزیر دفاع این کشور حضور نداشتند. میشل کلمن، خبرنگار ان پی آر، در گزارشی به چشم انداز آتی روابط آمریکا و ترکیه پرداخت که شرح آن در زیر آمده است:

میشل کلمن در گزارش خود گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است دلیل غیبت همتای خود در این نشست را درک می کند. جان کری در این خصوص اعلام کرد: «ما به اقدام ترک ها احترام می گذاریم. در حال حاضر، آنها اولویت های مهم تری دارند.» 

کلمن معتقد است کری در انتقاد از ترک ها محتاط عمل می کند. آمریکا می خواهد مطمئن شود ترکیه همچنان به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در عرصه جنگ علیه داعش باقی خواهد ماند و دسترسی آمریکا به پایگاه اینجرلیک قطع نخواهد شد. جان کری در اظهاراتی گفت: «مقامات ترکیه با قطعیت گفتند آنها به تعهدات خود در میدان مبارزه علیه داعش پایبندند.»
در گزارش کلمن آمده است: با این حال، دیگر متحدان ناتو درخصوص سرکوب شدید کودتاچیان در ترکیه نگران هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند اردوغان از کودتا در جهت سرکوب مخالفان خود استفاده کرده است. با این حال «گلنور آیبت»، یکی از کارشناسان مسائل ترکیه در دانشگاه استانبول، اظهار کرد آمریکا نسبت به حمایت گسترده مردم از دولت اردوغان بی توجه است. آیبت در مصاحبه ای گفت: «غرب فراموش کرده است دولت اردوغان یک دولت انتخاب شده از سوی مردم است.»

با این وجود، یکی از تحلیلگران اندیشکده «ویلسون سنتر» در واشینگتن معتقد است اردوغانِ امروز با اردوغانِ دیروز متفاوت است. او اکنون غرب را عامل مشکلات کشورش می داند.

کلمن در ادامه گزارش خود گفت: کودتای نافرجام ترکیه، روابط آمریکا و ترکیه را به خطر انداخته است. درخواست استرداد فتح الله گولن از سوی ترکیه و رد این درخواست از سوی مقامات آمریکایی، شکست دیگری در روابط دوجانبه این دو کشور ایجاد خواهد کرد.

کلمن در انتهای گزارش خود آورده است: سفیر ترکیه در آمریکا اظهار کرده است واشینگتن باید در ریشه کن کردن کودتاچیان به آنکارا کمک کند. اکنون زمان بسیار حساسی در تاریخ روابط ترکیه و آمریکاست. در هر حال، مقامات قضایی دو کشور در حال بررسی و رسیدگی به درخواست استرداد گولن به ترکیه هستند. شاید تصمیم قطعی درخصوص این درخواست، آینده روابط دوجانبه آنکارا و واشینگتن را مشخص کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار