چرا تریاک های آغشته به سرب، مرگ آور است؟

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: سودجویان برای سنگین کردن وزن تریاک ، آن را با سرب مخلوط می کنند و سرب شخص را دچار مسمومیت حاد و مرگ فوری می کند .

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید صفاتیان افزود : وجود سرب در تریاک و شیشه چند ماهی است که مطرح شده و  از قبل هم وجود داشته است . این امر  بیشتر به خاطر رشد جرم حجمی مواد مخدر است، چرا که سرب جرم حجمی بالایی دارد و اگر به اندازه یک حبه قند به مواد اضافه شود ده برابر آن وزن دارد و قاچاقچیان از این طریق می توانند سود بیشتری ببرند .
 
وی افزود : این ناخالصی ها شکل مواد، رنگ و بوی و طعم آن را عوض نمی کنند و خریدار متوجه وجود آن در مواد نمی شود .
 
رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ناخالصی موجود در مواد بحثی است که همواره مطرح است ، تصریح کرد : در مواردی که سرب به تریاک اضافه می شود مصرف کننده یکسری علائم گوارشی پیدا می کند از جمله دردهای شدید مانند آپاندیسیت که در برخی موارد پزشکان ممکن است آن را با آپاندیسیت اشتباه کنند که با علائم درد زیر ناف و  تهوع و استفراغ همراه است .
 
وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی با هماهنگی وزارت بهداشت می تواند ناخالصی ها و علائم آن را مشخص کند، گفت : مصرف تریاک با سرب شخص را دچار مسمومیت حاد می کند و این با مسمویت سرب در هوا فرق می کند، چرا اینکه این اتفاقی است که باید چند سالی بیفتد و بعد سرب وارد بدن بشود و علائم آن ضعف و کم خونی است و مسمومیت مزمن ایجاد می کند نه مسمومیت حاد .
 
صفاتیان گفت : مصرف سرب ابتدا عوارض حاد مانند عوارض گوارشي، درد زير ناف و چيزي شبيه دردهاي آپانديسيت، يبوست، تهوع و استفراغ در فرد معتاد مشاهده مي شود و در موارد مزمن نيز موجب از بين بردن كبد، طحال، كليه، حالتی از شوک و در نهایت مرگ و میر  شود.
 
وی مهمترین کار را آگاهی دادن در سطح جامعه دانست و گفت: آگاهی بخشی رسانه ها و اطلاع رسانی به مردم مهم است تا آنها بدانند این مساله عوارضی را ایجاد می کند و مصرف کنندگان بدانند که علاوه بر عوارضی که خود مواد دارند سرب هم عوارض خود را دارد که مرگ آور است .
 
این کارشناس اعتیاد در مورد بیشترین روش تقلب ها در مواد مخدر گفت : بیشترین روش تقلب ها و در نتیجه مرگ و میر ناشی از آنهاد مورد اضافه کردن دارو به مواد مخدر است و قاچاقچیان که شناختی از داروها و عوارض آن ندارند با وارد کردن این مواد به مواد مخدر موجب مرگ معتادان می شوند .
 
وی گفت : علاوه بر این به خاطر ناخالص بودن مواد معتادان مواد بیشتری را مصرف می کنند که این امر باعث اوردوز و مصرف بیشتر از حد مواد می شود که نتجه آن مرگ مصرف کننده و معتاد است .
 
صفاتیان با بیان این که مصرف مواد مخدر در همه سطوح جامعه دیده می شود باید رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی در این باره داشته باشند .

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.