تبریز؛

انتقاد شدید از واردات غیرقانونی میوه به آذربایجان شرقی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ورود میوه های قاچاق به این استان به شدت انتقاد کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فتحی با بیان اینکه قاچاق میوه به کشور تولیدات داخلی را با مشکل روبرو کرده افزود : این کار غلط ،تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را نیز به چالش می کشد .
وی افزود: بیشترین ضربه قاچاق میوه به کشور به محصولات مشابهی است که در داخل تولید می شوند و جلوگیری از ورود آنها زمینه رونق اقتصادی، افزایش تولید داخلی و اشتغال زایی را فراهم می کند .
معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ورود میوه های گرم سیری مانند موز، انبه، آناناس و نارگیل گفت : زمینه تولید این نوع میوه ها در کشور وجود ندارد و واردات قانونی آنها نیز مانعی ندارد اما نکته مهم اینجاست که ورود میوه قاچاق به بازار مصرف به علت فرار مالیاتی وارد کنندگان تولید داخلی بشدت آسیب می بیند .
فتحی با اشاره به تشکیل کمیته ستاد مبارزه با قاجاق در استانداری گفت: تلاش می کنیم با عضویت در این کمیته راهکارهای مقابله بهتر با ورود میوه های قاچاق طرح گردد .
معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی هشدار داد :شرایط بهداشتی میوه های قاچاق به علت نبود بازرسی قرنطینه و نظارت نامعلوم است.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز گفت: ورود انواع میوه های قاچاق و عرضه آنها در بازار تخلف بوده و پیگرد قانونی دارد.
اسماعیل عطاپور با اشاره به اینکه سازمان صنعت و معدن یکی از سازمانهای کاشف کالاهای قاچاق در عرضه آنها است، افزود: گروه های بازرسی سازمان در استان به صورت نوبتی بر فروشگاه ها و مراکز خرید نظارت دارند وبا شکایات مردمی پیگیر تخلف گزارش شده خواهند بود .
این مقام بازرسی نگفت که اگر مردم شکایت نکنند آیا خودشان اقدام به جلوگیری در عرضه آنها اقدام خواهند کرد یا خیر.
به گفته عطاپور در صورت احراز تخلف ؛کالاهای غیرمجاز ضبط و به سازمان اموال تملیکی منتقل داده شده و پرونده قاچاقچیان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می شود .  
وی افزود: کشف کالای قاچاق درمبادی ورودی مرزها ضمن جلوگیری عرضه آنها از آلوده شدن بازار نیز جلوگیری خواهد شد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: مبارزه با قاچاق دربازارعرضه به دلیل پراکندگی کالا و تقسیم شدن حجم محصول قاچاق درفروشگاه ها هزینه زیادی را برای دولت خواهد داشت این درحالی است که اگر محموله های قاچاق در مبادی مرزها کشف شوند بصورت یکجا و با هزینه کم مانع از ورود قاچاق به کشور خواهیم شد.
عطاپور گفت: میوه های قاچاق به صورت عمده وارد بازار می شوند به غیر از این برای قاچاقچیان عرضه میوه به میزان کم مقرون به صرفه نیست.
وی وظیفه صنعت و معدن را نظارت در سطح عرضه عنوان کرد و گفت: کنترل مبادی ورودی مرزها برعهده نیروی انتظامی است و امار میوه های خارجی قاچاق شده به استان که از چه کشورهای وارد شده است در اختیار نیروی انتظامی است.
مدیر یکی از مجتمع های بزرگ فروشگاهی تبریز که در آن انواع میو های وارداتی اروپایی عرضه می شود گفت :غرفه های این مجتمع به افراد اجاره داده میشود و هر غرفه خود مسئول کالاهای عرضه شده است .
یکی از مصرف کنندگان میوه های داخلی که از این مجتمع خرید می کرد گفت : طعم و عطر میوه های داخلی بهتر از میوه های خارجی است چراکه میوه های وارداتی بصورت یکدست و در یک اندازه با بسته بندی های شیک و زیبا مصرف کننده را جذب کرده که از نظر بهداشتی هیچ نظارتی بر روی آن کالا وجود ندارد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.