اهواز؛

زهاب تهدیدی برای کشاورزی دشت آزادگان

طغیان زهاب کشاورزی موجب وارد آوردن خسارت به بخشی از اراضی شهرستان دشت آزادگان در استان خوزستان شده و بخشی دیگر از زمین ها را محاصره کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ساکنان حاشیه رودخانه کرخه اگر چه امسال از سیلاب رودخانه جان سالم به در بردند، اما طغیان زهاب شور کشاورزی آن ها را غافلگیر کرد.

شورابه هایی که چند هزار هکتار از مزارع را از بین برد و با گذشت چند روز هنوز تعدادی از روستاها و اراضی کشاورزی را محاصره کرده است.

به گفته ساکنان محلی دو کانال اصلی زهکشی شبکه های کرخه جنوبی موسوم به کانال های EMD و CMD در روزهای اخیر طغیان کرده و به بخشی از زمین های کشاورزی شهرستان دشت آزادگان نفوذ کرده است.

کارشناسان نیز معتقدند این کانال ها که زهاب های کشاورزی شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه را جمع آوری و به هورالعظیم منتقل می کند، شوری در حدود هفت هزار میکروموس دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان گفت: زهاب های کشاورزی به حدود چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی خسارت وارد کرده و چندین روستای مسیر 'حمودی' و حدود شش هزار هکتار از اراضی آنها را محاصره و تهدید کرده است.

حسین مرمضی دلیل طغیان این زهاب ها را لایروبی نشدن کانال های زهکشی می داند و می گوید: با وجودی که این کانال ها زهاب اراضی کشاورزی سه شهرستان را انتقال می دهد اما 15 سال است که لایروبی نشده و بیشتر نقاط کانال پوشیده از رسوب و نی است.

وی تصریح کرد: طغیان زهاب های کشاورزی از هفته گذشته آغاز شده و با وجود اعتراض کشاورزان هیچکدام از مسئولان به این مشکل رسیدگی نکردند و تنها زمانی که اوضاع حالت بحرانی پیدا کرده بود، برخی مسئولان پنجشنبه در محل حاضر شدند که با شکستن پل های خاکی بین اراضی کشاورزی، زهاب ها تا حدی فروکش کرده اما این اقدام حالت مسکن دارد و باید چاره اساسی شود.

مرمضی اذعان داشت: اگر طغیان زهاب ها با این وضع ادامه پیدا کند، خانه های روستایی و سایر اراضی کشاورزی نیز تهدید می شوند.

وی با بیان اینکه اسفند پارسال و در زمان خشکسالی نیز زهاب ها در این منطقه طغیان کرده بود خاطرنشان کرد: این حادثه ارتباطی به افزایش سطح زیر کشت و یا برنجکاری ندارد و در صورت لایروبی، این کانال ها توان عبور دادن حجم زیادی زهاب را داشتند.

مرمضی تنها محل درآمد مردم دشت آزادگان را کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: در سال های گذشته به دلیل خشکسالی مردم از کشاورزی محروم بودند و امسال بعد از چندین سال با بهبود منابع آبی توانستند کشت کنند، هر چند که هنوز هم با سطح زیرکشت سال های نرمال فاصله وجود دارد.

وی با انتقاد از اعلام ممنوعیت کشت برنج اظهار کرد: کشت برنج جزو طبیعت این منطقه است به طوری که قوت اصلی اهالی این شهرستان در سال های گذشته نان برنج بوده است.

این مقام مسئول کمبود آب را نتیجه مدیریت غلط منابع آب و نوعی سیاسی کاری می داند و می گوید: سد سیمره در بالادست رودخانه کرخه در شدیدترین سال های خشکسالی آبگیری شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان داشت: مشکل طغیان زهاب ها به لایروبی نشدن زهکش ها ارتباطی ندارد و به دلیل کشت بی رویه شلتوک است.

مصطفی شبه با انتقاد از جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در این فصل به دلیل بهبود شرایط آبی رودخانه کرخه، محدودیتی در کشت تابستانه به ویژه شلتوک کاری اعمال نشده است این در حالیست که در این حوضه اصلا نباید برنجکاری می شد ولی جهاد کشاورزی هیچ کنترلی روی الگوی کشت نداشته و کشاورزان را به حال خود رها کرده است.

وی افزود: زهاب شلتوک پنج برابر گندم است به همین دلیل در جاهایی که زهکش ها مشکلاتی دارند، زهاب طغیان کرده است البته با اقدام شرکت کرخه و شاوور بخشی از زهاب ها فروکش کرده اما این مشکل تا چند روز آینده همچنان باقی خواهد بود.

به گفته وی، شوری این زهاب ها در حدود هفت هزار میکروموس است.

شبه اظهار می کند: این زهکش ها در گذشته به عنوان نهرهای سیلاب بر منطقه ساخته شده بودند که متناسب با توسعه اراضی کشاورزی نیستند و ظرفیت عبور زهاب را ندارند بنابراین نیاز به ساماندهی کلی دارند که مطالعات آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در این سه شهرستان در مجموع 19 هزار هکتار زیر کشت شلتوک رفته است، تصریح می کند: مشکل این زهکش ها قابل مدیریت است اما کشت برنج در سطح وسیع این معضل را بوجود آورده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به خشکسالی 15 ساله در حوضه رودخانه کرخه اظهار می کند: اگر چه امسال بارندگی مطلوب بوده اما به معنی ورود به سال های ترسالی و طبیعی نیست و باید الگوی کشت را حفظ کنیم و اجازه ندهیم ذخیره آب هدر رود.

وی با بیان اینکه زهکش ها در حد نیاز لایروبی می شوند خاطرنشان می کند: در برخی نقاط می توان مشکل پس زدن و سرریز زهاب را حل کرد اما برای زمین هایی که به دلیل پستی زیاد زهابشان تخلیه نمی شود نمی توانیم کاری کنیم زیرا برخلاف توصیه ما اقدام به شلتوک کاری کرده بودند.

شبه با اظهار تاسف از عدم همکاری برخی مسئولان برای مدیریت صحیح منابع آب، می گوید: برای حل مشکل نیاز به همکاری داریم در غیر اینصورت وضعیت اراضی که در انتهای حوضه هستند بدتر می شود و دچار خسارت می شوند.

شهرستان دشت آزادگان به مرکزیت سوسنگرد در 70 کیلومتری غرب اهواز قرار دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.