اهواز؛

لزوم توجه به تغذیه کودکان باشیرمادر

با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر، لازم است در تمامی ادارات و دستگاه های دولتی، فرودگاه ها، پایانه ها و... مکانی تحت عنوان اتاق مادر و کودک در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بی‌شک شیر مادر، بهترین غذای کودک در ماه های نخستین تولد اوست و تغذیه نوزاد با این شیر در دو سال اول زندگی، یکی از نعمت‌ها و موهبت‌هایی است که خداوند به انسان‌ها ارزانی داشته است.

دکتر شکراله سلمان زاده ادامه داد: تحقیقات علمی نشان داده که تغییر ترکیبات شیر مادر از هنگام ولادت تا پایان دوران شیردهی با نیازهای غذایی، سلامتی و ایمنی کودک تناسب کامل دارد، از این رو کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند شش برابر دیگر کودکان شانس زنده ماندن دارند و شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند، برخوردارند و به طور کلی فواید شیر مادر و شیردهی علاوه بر تاثیر مستقیم بر نوزاد، می تواند برای مادر(خصوصا از نظر روحی ـ روانی) و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی جامعه نیز تاثیر بگذارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: در واقع تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در آینده سلامت فرد داشته و انسان سالم محور توسعه است و می توان نتیجه گرفت تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار یک جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر، لازم است در تمامی ادارات و دستگاه های دولتی، فرودگاه ها، پایانه ها و... مکانی تحت عنوان اتاق مادر و کودک در نظر گرفته شود تا مادران در محیطی آرام و ایمن به فرزندان خود شیر دهند.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان، به لزوم الصاق پیوست سلامت در تمامی پروژه ها، طرح ها و برنامه های ملی و استانی اشاره کرد و گفت: پیوست سلامت، مجموعه ای از دستورالعمل ها، روش ها و ابزارهایی است که به صورت نظام هستند، اثرات بالقوه و گاهی ناخواسته یک طرح یا پروژه را بر سلامت مردم و گسترش آنها در جامعه ارزیابی می کند و هدف آن، معطوف کردن توجه مسئولان طرح های مختلف به سلامت مردم است تا پروژه ها در درازمدت ضمن ارائه خدمات به مردم، سلامت آنها را به مخاطره نیندازد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.