یزد؛

تزریق آلوده؛ شایع ترین علت ابتلا به هپاتیت

آگاه سازی انسان ها نسبت به راه های انتقال و کنترل بیماری هپاتیت از اهداف روز جهانی هپاتیت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اظهار داشت: بیماری هپاتیت انواع مختلفی شامل هپاتیت نوعA ،B ،C ،E  وG  دارد که شایع ترین آن ها هپاتیت نوع B  و C می باشد که از طریق اعتیاد تزریقی، رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از خون آلوده برای بیماران، تتو و حجامت منتقل می شود و به عنوان بیماری منتقله از خون شناخته می شود.

سید علیرضا پورمازار افزود: این نوع از هپاتیت به علت ایجاد دو عارضه مهم که در برخی از مبتلایان منجر به سیروز کبدی و در برخی دیگر باعث سرطان کبدی می شود توانایی مزمن شدن دارد و می تواند عوارض جدی برای بیمار ایجاد کند.

وی مهمترین علائم ابتلا به هپاتیت را تب، خستگی، تهوع، دردهای شکمی در ناحیه کبد، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم ها، تیرگی ادرار و دردهای عضلانی عنوان کرد و گفت: تزریق از طریق سرنگ آلوده، شایع ترین علت ابتلا به هپاتیت است.

پورمازار در ادامه یادآور شد: تاکنون تمامی متولدین سال 68 به بعد در کل کشور علیه بیماری هپاتیت واکسینه شدند و در سال گذشته تعداد 1789 مورد مبتلا به ویروس هپاتیت در استان یزد شناسایی شده اند که از تعداد 344 نفرمعتاد تزریقی می باشند.

وی تصریح کرد: افرادی که با خون آلوده تماس دارند مانند پزشکان، پرستاران و خدمه بیمارستانها، کسانی که یکی از اعضای خانواده آن ها مبتلا به هپاتیت نوع B می باشد و همچنین افرادی که با وسایل تیز و برنده  سر و کار دارند باید جهت انجام آزمایش هپاتیت و اطمینان از سلامت خود به مراکز سلامت جامعه و مراکز بهداشتی مراجعه نمایند تا در صورت نیاز، به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه یا به پزشک متخصص عفونی و گوارش ارجاع شوند.

کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه افزود:هپاتیت نوع A معمولا بدون علائم خاص در فرد بروز کرده و گروه سنی مبتلا به این بیماری، کودکان زیر ده سال می باشند که مهمترین عامل ابتلا به آن، استفاده ازمنابع آب و غذای آلوده، عدم رعایت بهداشت فردی و استفاده از میوه و سبزی های آلوده و ضدعفونی نشده می باشد.
وی همچنین از واکسیناسیون بیماران دیابتیک در مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد با توجه به کاهش سطح سیستم ایمنی بدن این بیماران خبر داد.
 
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار