رئیس جدید اوپک، با مشکل چند دستگی در این سازمان مواجه است

کارشناسان اظهار کرده اند رئیس جدید سازمان اوپک با مشکلات بسیاری رو به رو است و رمز موفقیت وی همکاری با همه اعضا، از جمله ایران، است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ؛ هنگامی که رئیس جدید اوپک هفته آینده کار خود را آغاز کند، سازمانی را تحویل خواهد گرفت که پس از دو سال کشمکش به تازگی بر سر راهبرد به تفاهم داخلی رسیده است؛ اما با کاهش دوباره قیمت نفت، این یکپارچگی در خطر است. 

محمد بارکیندو اهل نیجریه، اولین مقام ارشد جدید سازمان کشورهای صادر کننده نفت در یک دهه اخیر خواهد بود. وی پس از بحث های بسیار بر سر سیاست صادرات که اوپک را در دو دسته کرده بود، بر سر کار آمده است. در حالی که بسیاری از کشورها با سیاست عربستان سعودی مبنی بر صادرات بدون سقف برای رقابت با کشورهایی مانند آمریکا موافقند، بسیاری دیگر هم با این نظر مخالف هستند. 

افزایش 53 درصدی بهای نفت از ماه ژانویه، قیمت ها را تا سطحی بالا نبرده که آسیب اقتصادی ناشی از آن بر کشورهایی مثل ونزوئلا از بین برود. از این بدتر، بهای نفت، رفته رفته در سراشیبی بازگشت به بشکه ای 40 دلار قرار گرفته است، چرا که تقاضا کاهش یافته و کاهش تولید نفت آمریکا، به زودی با حفاری های جدید، افزایش خواهد داشت.

عبدالصمد العوضی که از سال 1980 تا 2001 نماینده کویت در اوپک بود، در این باره گفت: «بارکیندو در زمان حساسی این پست را بر عهده می گیرد. موفقیت او نه تنها به روابطش با عربستان سعودی و متحدانش وابسته است، بلکه باید اعتماد بقیه اعضا از قبیل ایران، عراق و ونزوئلا را نیز جلب کند.»

ونزوئلا، عراق، نیجریه، الجزیره و لیبی «پنج ضعیف» بازار سرمایه اوپک لقب گرفته اند. این کشورها همان طور که در آستانه مشکلات بودجه ای هستند، دارای مشکلات سیاسی نیز می باشند. بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، فقط کویت و قطر نزدیک به نقطه سرشکن نفت بشکه ای 50 دلار عمل می کنند. عربستان سعودی که به قیمت های بالاتری نیاز دارد، شاید بتواند ذخیره ارز خارجی خود را افزایش دهد تا با هر گونه کمبودی مقابله کند. 

مایک ویتنر، رئیس پژوهش بازار نفت در سوسیته ژنرال نیویورک گفت: «مشخص است که سازمان، کاملا چند دسته است. داراها و ندارها دو دسته جدا هستند. داراها، کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و آن طرف، همه کشورهای دیگر قرار دارند. این تفاوت ها در یک چرخه نامنظم و تلخ، شدیدتر هم می شوند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار