یونکر: توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در معرض خطری جدی است

رئیس کمیسیون اروپا درخصوص شکست احتمالی توافق میان آنکارا و بروکسل برای مدیریت بحران مهاجرت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت «فورچون»، ژان-کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در خصوص توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران مهاجرت ابراز نگرانی کرد. او در مصاحبه ای با یک روزنامه اتریشی گفت: «شکست توافق ترکیه و اتحادیه، موج عظیمی از مهاجران را راهی اروپا خواهد کرد.» وی افزود: «خطر بسیار جدی است. این توافق در آستانه فروپاشی است.»

وی در ادامه گفت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بارها به پایان دادن این توافق اشاره کرده است. یونکر افزود: «با فروپاشیدن این توافق، باید دوباره منتظر صف کشیدن مهاجران و آوارگان جنگی برای ورود به کشورهای اروپایی باشیم.»

ترکیه تاکنون به تعهدات خود در قبال توافق میان آنکارا و بروکسل برای جلوگیری از ورود بی رویه مهاجران غیرقانونی به اروپا پایبند بوده است. طبق این توافق، ترکیه در عوض دریافت امتیازات مالی و سیاسی پذیرفته است ورود غیرقانونی مهاجران به کشورهای اروپایی را کنترل کند. 

اما آنکارا معتقد است اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال این توافق عمل نکرده است. از جمله این تعهدات، کمک مالی به ترکیه، سرعت بخشیدن به مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا و امکان سفر بدون روادید به بیشتر کشورهای اروپایی است.

از سوی دیگر، سرکوب شدید مخالفان و متهمان کودتای نافرجام ترکیه به وسیله اردوغان، سران اروپایی را نگران کرده است. یونکر در پایان با تکرار ابراز نگرانی خود در خصوص تحولات سیاسی در ترکیه گفت: «هرگونه تلاش آنکارا برای بازگرداندن مجازات اعدام، به روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا خاتمه خواهد داد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار