تبریز؛

واردات فرش ماشینی مصیبتی دیگر برای فرش دستبافت تبریز

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش اذربایجان شرقی ورود فرش ماشینی از خارج به کشور را مصیبتی دیگر برای صنعت فرش دستبافت دانست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ چمنی با اشاره به ضرورت حمایت تولید فرش داخلی که به عنوان برند در دنیا مطرح است افزود: واردات کالاهای خارجی مغایر با بیانات مقام معظم رهبری در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است.

وی تصریح کرد: 40 درصد فرش دستبافت کشور دراذربایجان شرقی تولید می شود و عرضه فرش ماشینی به بازار پایتخت فرش دستبافت جهان یعنی تبریز توجیهی ندارد و از انجایی که فرش دستبافت تبریز در دنیا برند است وجود فرش ماشینی داخلی و خارجی برای صنعت فرش مطلوب نخواهد بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش اذربایجان شرقی گفت: درحال حاضر در استان نزدیک به 500 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فرش فعالیت می کنند که ظرفیت 200 هزار نفر برای بیمه شدن در استان وجود دارد این درحالی است که از 80 هزار نفر بیمه شده بیمه 30 هزار نفر را قطع کرده اند و فقط 50 هزار نفر از فعالین این صنعت بیمه هستند .

چمنی گفت: فرش دستبافت به عنوان هنر در کشور شناخته می شود درحالی که فرش ماشینی در مقایسه با فرش دستبافت به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باید از حقوق مصرف کننده حمایت کرد، گفت: بازسازی و حمایت از تولید، سطح کیفی تولید داخلی را افزایش می دهد.

چمنی پرداخت هزینه برای استفاده از فرش ماشینی را از دست رفتن سرمایه دانست و گفت: فرش ماشینی بعد از مدت زمان کوتاهی قابل استفاده نخواهد بود در صورتی که حتی از فرش دستبافت قدیمی هم میتوان استفاده کرد و همچنین فرش ماشینی ازنظر پزشکی در طولانی مدت باعث بروز مشکلاتی در مصرف کنندگان می شود.

وی فرش دستبافت را ریشه در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دانست و افزود: با فرهنگ سازی از طریق صداوسیما خواهیم توانست در راستای تغییر فرهنگ مصرف افراد به استفاده ازتولید داخلی تشویق کرد که در عین حال در جامعه اشتغال زایی نیز ایجاد می شود.

عضو اتاق بازرگانی تبریزگفت: استفاده از ظرفیت های تولید در بخش اقتصادی باعث مقابله با تهدیدات این صنعت شده و این به معنای اقتصاد مقاومتی است. 

چمنی گفت: متاسفانه فرهنگ مصرف در ایران گرایش به سمت مصرف محصولات خارجی است ولی این موضوع در خصوص فرش دستبافت صدق نمی کند چراکه فرش دستبافت تبریز در دنیا برند است. 

وی گفت: کیفیت محصولات داخلی و طراحی و رنگ بندی فرش ایرانی بویژه فرش تبریز بی نظیر است و هیچ جایی نمیتوان محصول مشابهی از فرش تبریز رادر دنیا پیدا کرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش اذربایجان شرقی همچنین در ادامه افزود: دولت با ارایه سوبسید و بیمه کردن تولیدکنندگان در راستای بهبود حوزه کسب و کار و افزایش تولید باعث کاهش بیکاری، کاهش قیمت و گردش مالی تولیدکننده و در نهایت رسیدن به جایگاه اقتصاد مقاومتی که باعث می شود کشور از اسیب ها و چالش های موجود مصون بماند .

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.