بدهی 9 میلیاردتومانی صندوق بیمه به پرورش دهندگان میگو بوشهر

خسارت پارسال پرورش‌دهندگان میگوی استان بوشهر در صورت تامین منابع پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عضو هیأت‌مدیره‌ صندوق بیمه‌ کشاورزی کشور درباره‌ پرداخت خسارت به پرورش‌دهندگان میگوی استان بوشهر گفت: خسارت پارسال پرورش‌دهندگان میگوی استان بوشهر چیزی میان 8 تا 9 میلیارد تومان بود که ما به آنها این مبلغ را بدهکاریم و دلیل تأخیری که تاکنون پرداخت نشده تکمیل پرونده‌های آنان و روند رسیدگی به آن بود که البته اکنون به انجام رسیده و اگر منابع مالی جور شود پرداخت می‌کنیم.

ابوالفضل جوادیان افزود: طی بیش از 10 سال گذشته که داریم مزارع میگو را بیمه می‌کنیم در استان بوشهر حق بیمه‌ای که پرورش‌دهندگان پرداخت کرده‌اند در مجموع 900 میلیون تومان بوده و این در حالی است که صندوق بیمه‌ کشاورزی در این مدت 10 میلیارد تومان غرامت به آنها پرداخت کرده و این یعنی یازده برابر حق بیمه‌ دریافتی که میزان حمایت بالایی محسوب می‌شود.

وی درباره‌ بیمه‌ خرما هم گفت: بیش از 50 درصد سطح زیرکشت خرمای استان بوشهر زیر پوشش بیمه است و استقبال خوبی شده که پارسال 10 تا 12 میلیارد تومان غرامت خسارت نخلداران زیر پوشش بوده که به حساب آنها واریز می‌شود.

 به‌گفته‌ جوادیان تعهد سال 94 بیمه‌ کشاورزی هزار و 200 میلیارد تومان بوده که از این میزان 900 میلیارد تومان آن پرداخت شده و بقیه هم به‌دلیل تأمین نشده منابع تاکنون پرداخت نشده است.

عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه‌ کشاورزی کشور با اشاره به این که 153 محصول و فعالیت در بخش‌های کشاورزی زیر پوشش بیمه قرار دارد، گفت: میزان خسارت و پرداخت بیمه در مناطق مختلف نسبت به محصولات آن نقطه، متفاوت است؛ بیش از 40 محصول زراعی، بیش از 40 محصول باغی، بیش از 20 محصول در بخش دام، طیور و آبزیان و محصولاتی دیگر را بیمه می‌کنیم که بیمه‌پذیری نزدیک به 85 تا 90 درصد محصولاتی که در چرخه‌ تولید قرار دارند، را اعلام کرده‌ایم.

جوادیان افزود: در بخش محصولاتی باغی بیشترین خسارتی که پرداخت کردیم مربوط به عامل خطر سرما و یخبندان به‌ویژه سرمای بهاره بوده که نزدیک به 65 درصد خسارت به محصولات باغی مربوط به این عامل خطر بوده، البته برای باغ‌های خرما خشکیدگی خوشه خرما بیشترین خسارت را زده که بیمه خسارت را پرداخت کرده است.

وی یادآور شد: در زراعت بیشترین عامل خطر که خسارت‌بار بوده خشکسالی است که در سال‌های اخیر هم تشدید شده، در بیمه‌ دام و طیور و آبزیان بیشترین خسارت مربوط به بیماری‌های عمومی و قرنطینه‌ای بوده که در محصولات مختلف متفاوت است که البته آنفلوآنزا زیاد دیده شده است.

 عضو هیأت‌مدیره‌ صندوق بیمه‌ کشاورزی کشور با اشاره به این‌که بیمه‌ کشاورزی‌ در کشور ما جز در بخش طیور که اجباری‌ست در دیگر بخش‌ها اختیاری است، گفت: در بخش طیور 92 تا 93 درصد پوشش بیمه‌ای داریم؛ در سایر بخش‌ها نیز هرگاه جدول زمانیِ بیمه‌پذیریِ یک محصول اعلام می‌شود سعی می‌کنیم دست رد به سینه مراجعه‌کنندگان نزنیم؛ البته در سال‌های اخیر به‌دلیل این‌که دولت میزان یارانه به بیمه کشاورزی را به‌طور کامل تأمین‌ نکرد با مشکل رو به رو بودیم اما در بیمه کردن محدودیتی نداریم هر چند که سیاست انبساطی هم نداشته‌ایم.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.