یاسوج؛

افزایش 9 دهم درصدی اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان از افزایش 9 دهم درصدی اهدای خون در چهار ماهه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ رستم حسن زاده در نشست خبری افزود: در چهار ماهه گذشته امسال 6 هزار و 433 نفر اقدام به اهدای خون در مراکز انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد کردند.

وی از رشد 10 درصدی تعداد مراجعه کنندگان برای خونگیری در مراکز انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد در چهار ماهه گذشته امسال خبر داد و بیان کرد: تعداد اهدا کنندگان زن در این مدت نیز کمتر از سه درصد معادل 164 نفر بود.

حسن زاده با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شاخص اهدای خون در سه ماهه نخست امسال رتبه نخست کشور را کسب کرده است، اظهار کرد: میانگین اهدای خون به ازای هر یک هزار نفر در کشور 31 و در این استان حدود 35 نفر در هزار است.

وی عنوان کرد: حدود 60 درصد اهدا کنندگان خون در کهگیلویه و بویراحمد اهدا کننده مستمر هستند.

اهدا کننده مستمر افرادی هستند که در سال بیش از دو بار خون اهدا کنند.

حسن زاده ابراز داشت: در حالی که بیش از 50 درصد دریافت کنندگان خون و فرآورده های خونی در کهگیلویه و بویراحمد زنان هستند اما میزان اهدای خون در بانوان کمتر از 10 درصد است.

وی یکی از مهمترین تحولات اساسی در حوزه اهدای خون و فرآورده های خونی در کشور و کهگیلویه و بویراحمد را تعرفه گذاری و ساماندهی میزان خون اهدایی به بیمارستان ها اعلام کرد و از کاهش محسوس امحای فرآورده های خونی در دو سال گذشته خبر داد.

حسن زاده افزود: وضعیت ارسال خون و فرآورده های خونی به بیمارستان ها با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت و قانون تعرفه گذاری برخلاف گذشته اکنون منطقی و بر اساس نیازمندی بیماران است.

وی با اشاره به در حال اجرا بودن احداث ساختمان مرکزی انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، گفت: این پروژه در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع و با پیشرفت فیزیکی بالای 30 درصد در حال اجراست.

حسن زاده میزان اعتبار مصوب اولیه برای اجرای این طرح را افزون بر 50 میلیارد ریال دانست و بیان کرد: تاکنون کمتر از پنج میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافته است.

وی از رسانه ها خواست مردم و خانواده ها به ویژه زنان را نسبت به اهدای خون به عنوان یکی از نیازهای اساسی و همیشگی برای حیات جامعه بشری بیش از پیش ترغیب و آگاه کنند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.