آبادان؛

کشف غار در بهبهان

با کشف یک غار در شهرستان بهبهان گونه کمیاب ماهی کورغاری در آن کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان گفت: مردم  بخش تشان بهبهان به صورت اتفاقی متوجه شکافی در روی تپه ای نزدیک روستا شدند و پس از ورود به آن به ابعاد و اهمیت آن پی بردند.

فرخ شیرعلی افزود: تعداد 3 قطعه از گونه ماهی برای بررسی به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ارسال شد.

وی گفت: این ماهی فاقد قدرت بینایی  و به طور کامل کور است و هیچگونه آثاری از چشم خارجی در آنها مشاهده نمی‌شود و به این‌ علت که در آب های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند به ماهی کورغاری معروف شده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان گفت: این گونه ماهی کور غار که 4 تا 5 سانتی‌مترطول دارد دارای دو جفت سبیلک است که یک جفت آن روی لب بالا و جفت دیگر در گوشه دهان قرار دارد.

مشابه این نمونه نادر و منحصربه‌ فرد در این غار به جز بخش پاپی در استان لرستان در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافت نشده است ؛ طبق برخی گزارش های پراکنده و غیر رسمی برخی از افراد بومی این ماهی را می گیرند و از غار خارج می کنند؛ بی خبر از آنکه این ماهی در محلی غیر از زیستگاه اصلی‌اش، در بهترین شرایط بیشتر از سه هفته زنده نخواهند ماند.

این ماهیان کور به لحاظ شیلاتی فاقد ارزش اقتصادی هستند، اما به عنوان منابعی از ذخائر ژنتیکی کشور نادر و خاص اند و فقط زمانی که در زیستگاه اصلیشان هستند ارزش دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.