کاهش 50 درصدی زمان رسیدگی به پرونده های مالیاتی/هزینه های دولت را از مردم اخذ نمی کنیم

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری زمان رسیدگی به پرونده ها 50 درصد کاهش پیدا خواهد.

خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تقوی نژاد رییس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شیوه های جدید مدیریتی در این سازمان و تغییرات صورت گرفته اظهار داشت:در دوره جدید سیاست اتخاذ شده مبنی بر اعتماد به مردم در کنار شفافیت اطلاعاتی و آماری است،چراکه اکثر مشکلاتی که حوزه مالیاتی با آن رو به رو می شود،خلا وجود شفافیت در این حوزه است.

وی ادامه داد:در طرح جامع مالیاتی نیز،هدف جمع اوری اطلاعات مودیان مالیاتی و اتکا به آن ها است؛همچنین قانون گذار این اجازه را در اصلاحیه قوانین مالیاتی به این سازمان داده تا با حفظ رابطه محرمانگی و حفظ حریم مودیان از اطلاعات استفاده شود، که خوشبختاته تا کنون اطلاعات مفیدی حاصل شده و حتی برای اظهار کنندگان مشوق ها و امتیازاتی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود:همه این فعالیت ها در جهت تسهیل در ارائه اطلاعات می باشد اما کماکان تمرکز  بر خود اظهاری مودیان است تا به دور از هرگونه فشار و رفتار های سفت و سخت درآمد های مالیاتی حاصل شوند،ضمن اینکه امروزه 90 درصد این اظهار نامه ها پذیرفته  و صحت آن از طریق سایر محل ها بررسی و کنترل می شود.

تقوی نژاد با اشاره به موضوع خود اظهاری،نتیجه این فعالیت را اینگونه عنوان کرد:این امر باعث شده تا علاوه بر اینکه خود اظهاری مودیان افزایش پیدا کند،درآمد های مالیاتی نیز به تبع آن افزایش داشته است.
رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص برنامه های راهبردی سازمان متبوعش اظهار داشت:طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری زمان رسیدگی به  پرونده ها 50 درصد کاهش پیدا خواهد کرد،همچنین مالیات برخی مشاغل به طور قطعی پذیرفته شده و تمرکز بر روی 20درصد افراد جامعه که 90 درصد درآمد را کل کشور را کسب می کنند، بیشتر خواهد شد.

تقوی نژاد ادامه داد:سعی شده تا مشکلات مودیان درون خود سازمان حل و فصل شود،ضمن اینکه هزینه های رسیدگی،مالیاتی و زمان رسیدگی کاهش پیدا کند تا کارایی فعالیت این سازمان افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد:قرار نیست اگر هزینه های دولت افزایش پیدا کرد،از طریق مالیات و از مردم اخذ شود و دولت باید هزینه های خود را متعادل و اصلاح کند.

وی در خصوص سیاست های اتخاذ شده و تغییرات در قوانین مالیاتی گفت:قوانین مربوط به مالیات های مستقیم اصلاح شد تا در بحث آمار و اسناد شفافیت افزایش پیدا کند،همچنین طبق بررسی های صورت گرفته 40 درصد درآمد مالیاتی کشور از طریق مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود که دارای مشکلاتی است ک برنامه این سازمان اصلاح شود.

تقوی نژاد در خصوص افزایش درآمد های مالیاتی اظهار داشت:به دنبال افزایش درآمد های مالیاتی هستیم و طبق برنامه ریزی ها بناست تا سهم مالیات در  تولید ناخالص داخلی به 11 درصد برسد.

وی تاکید کرد:قرار نیست تا از افرادی که مالیات می پردازند،مبلغ بیشتری اخذ شود بلکه بدنبال شناسایی فرار های مالیاتی هستسم تا از این طریق دولت نیز به مالیات خود برسد.

وی افزود:بخشی از رکود  و جلوگیری از رونق نیز به سبب همین فرار های مالیاتی است؛ ما میتوانیم با همکاری با قوه قضاییه شعب خاص رسیدگی به جرایم مالیاتی را دایر کنیم  چراکه این امر به نوبه خود دولت و کشور را متضرر می کند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد:اگر تا پایان شهریور مودیان بدهی های خود را پرداخت کنند جرائم مالیاتی آن ها بخشوده خواهد شد.

وی درپایان میزان پرداخت رشوه را اینگونه اعلام کرد:بیش از 70 درصد پرداخت رشوه از طرف مودیان انجام میشود.

اعضای اتاق،تولید کنندگان و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در نشست با رییس سازمان امور مالیاتی کشور،مشکلات خود را در این زمینه  با تقوی نژاد در میان گذاشتند که اکثر قریب به اتفاق در بحث ارزش افزوده مشکلات فراوانی را مطرح می کنند؛همچنین بحث سلیقه ای عمل کردن ممیز های مالیاتی،خطای این افراد و روند رسیدگی به پرونده ها از جمله مشکلات مطرح شده ، است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار