جهانگیری در آيين افتتاح تصفيه خانه شهريار:

هيچ محدوديتی در كشور به اندازه محدوديت منابع آب نگران كننده نيست

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه هيچ محدوديتی به اندازه محدوديت منابع آب در كشور نگران كننده نيست برلزوم استفاده صحيح و مديريت مناسب بر منابع آب كشور تاكيد كرد.

هيچ محدوديتی در كشور به اندازه محدوديت منابع آب نگران كننده نيست
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگيری عصر امروز (چهارشنبه) در آيين افتتاح تصفيه خانه فاضلاب شهرستان شهريار اظهار داشت: كشور امروز به سرعت مسير توسعه را طي مي كند و پيش نياز هاي توسعه پايدار در حال فراهم شدن است.

معاون اول رييس جمهور افزود: برنامه ها و كارهايي كه دولت بايد به عنوان سياست گذار اصلي توسعه كشور انجام دهد در حال انجام است و اميدوارم كه توسعه پايدار در كشور محقق شود.

وي خاطرنشان كرد: توسعه پايدار به معني آن است كه به نيازهاي نسل آينده نيز توجه شود و به خاطر پيشرفت و توجه به نيازهاي نسل فعلي، منابع كشور به اتمام نرسد.

جهانگيري با تاكيد بر ضرورت مديريت صحيح بر منابع آب در كشور و توجه به وضعيت آينده منابع آب افزود: بخشي از مديريت منابع آب كه مربوط به مديريت و استفاده از آب هاي جاري، آب هاي زيرزميني و آب هاي مرزي است در وزارت نيرو انجام مي شود كه اميدوارم اين مديريت با دقت و حساسيت اعمال شود.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به اينكه بخش ديگر مديريت منابع آب مربوط به بخش مصرف است تصريح كرد: در حوزه مصرف نيازمند مديريت و دقت در همه بخش ها از جمله آب شرب، صنعت وكشاورزي هستيم كه البته مهم ترين بخش بخش كشاورزي است زيرا سهم اصلي و بيشتري در مصرف آب دارد و در حدود 92 درصد از منابع آب كشور در اين بخش مصرف مي شود و اگر مديريت و صرفه جويي مناسبي در بخش كشاورزي اعمال شود بخش زيادي از دغدغه هاي مربوط به كمبود منابع آب برطرف خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه دولت هم براي بخش مصرف و هم براي بخش آبرساني برنامه هاي خوبي تهيه كرده است، گفت: از اوايل انقلاب اسلامي موضوع جلوگيري از خروج آب هاي مرزي از كشور مطرح بوده است و دولت تدبير و اميد از ابتداي كار خود به اين موضوع به طور ويژه پرداخت و با درخواست از رهبر معظم انقلاب، مجوز برداشت 8 ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي را دريافت كرد و اين منابع در برخي طرح هاي مهم كه چندين سال است بصورت نيمه تمام باقي مانده هزينه شده و امروز بخش غرب، شمال غرب و بخشي از شرق كشور به كارگاه هاي مهمي در بخش آب و خاك تبديل شده است.

جهانگيري افزود: در حوزه سد سازي و ايجاد شبكه هاي زير سد اقدامات خوبي شكل گرفته و طرح هاي مهمي در اين بخش ها يكي پس از ديگري افتتاح مي شود.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: وزارت نيرو مطالعات دقيقي درباره دشت هايي كه با بحران مواجه هستند انجام داده و مجموع اقدامات اين وزارتخانه دراين بخش افتخار آميز است.

وي يكي از دغدغه هاي اصلي در بخش مصرف را رساندن آب شرب سالم و بهداشتي به شهرها و روستاهاي كشور دانست و گفت: متاسفانه برخي شهرها و روستاها با مشكلات جدي در اين زمينه روبرو هستند.

جهانگيري ادامه داد: وزارت نيرو سال گذشته برنامه خوبي تدوين كرد به گونه اي كه توانست علاوه بر منابع دولت، از منابع نظام بانكي نيز در طرح هاي آبرساني استفاده كند و گزارش هايي كه از پيشرفت اين طرح ها به دست مي رسد حاكي از روند خوب اجراي طرح ها است.

معاون اول رييس جمهور يكي ديگر از دغدغه هاي مربوط به منابع آب را، آبرساني به روستاهاي كشور عنوان كرد و گفت: با وجود محدوديت منابع بودجه، تصميمات خوبي در اين زمينه اتخاذ شده و تلاش كرده ايم مهمترين اولويت هاي كشور را با اولويت بندي، به مهمترين مشكلات كشور بپردازيم و در همين راستا در سال گذشته 500 ميليون دلار به آب شرب روستاها اختصاص يافت.
 
وي روستاييان را مظلوم ترين قشر جامعه توصيف كرد و گفت: بخش عمده اي از توليد و امنيت غذايي بر عهده روستاييان است و اگر به موقع به آنها رسيدگي نكنيم بايد شاهد مهاجرت روستاييان به حاشيه شهرها باشيم كه مي تواند به آسيب هاي اجتماعي تبديل شود.

جهانگيري افزود: راه ماندگاري مردم در روستاها تامين خدمات اوليه آنهاست و بايد اشتغال روستاييان و توليد اقتصادي آنها را افزايش دهيم.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: دولت روستاها را فراموش نكرده و يكي از موضوعات اصلي براي دولت رسيدگي به روستاها است و اميدوارم براي اشتغال آنها بتوانيم طرح هاي توليدي اجرا كنيم.

وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي خوب دولت براي صرفه جويي در بخش كشاورزي اظهار داشت: دولت طرح هاي خوبي را براي استفاده از روش هاي آبياري نوين و كشت گلخانه اي اجرا كرده است و اخيراً در يكي از جلسات هيات دولت آيين نامه اي براي بهينه سازي مصرف آب در بخش كشاورزي به تصويب رسيد.

جهانگيري اضافه كرد: منابع قابل توجهي نيز از صندوق توسعه ملي در اختيار وزارت كشاورزي قرار گرفته تا بتواند آن را در اجراي طرح هاي نوين آبياري استفاده كند.

وزير نيرو نيز در اين مراسم يكي از اهداف اوليه براي اجراي طرح تصفيه خانه فاضلاب ها را كمك به توسعه سلامت مردم عنوان كرد و گفت: اجراي اين گونه طرح ها به محيط زيست و جلوگيري از آلودگي منابع آب  و خاك كشور كمك مي كند و علاوه بر آن باعث مي شود بتوانيم پس از جمع آوري و تصفيه آب هاي استفاده شده، از پساب آن در مصارف مختلف مثل صنعت، كشاورزي و آبياري فضاي سبز استفاده كنيم كه اين كمك شاياني به حل محدوديت منابع آب كشور است.

مهندس چيت چيان افزود: در هفته آينده 22 پروژه جديد با ارزش 1050 ميليارد تومان در اين گونه طرح ها كه با مشاركت بخش خصوصي اجرا خواهد شد، امضاء قرارداد مي شود و براي اجراي 140 پروژه ديگر هم در حال مذاكره با بخش خصوصي هستيم.

وي اظهار اميدواري كرد به ميزان 1000 ميليارد تومان تا پايان سال قراردادهاي اجراي اين گونه طرح ها منعقد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار