ازدواج فامیلی زمینه‌ساز 50 درصد ناهنجاری‌های مادرزادی قلبی در کشور است

یک فوق تخصص قلب گفت :بیماری های قلبی مادرزادی جز شایعترین ناهنجاری هایی بوده که به دلیل ازدواج‌های فامیلی بروز می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسین موحدیان فوق‌تخصص قلب کودکان در دومین همایش سالیانه بیماری‌های شایع طب کودکان که در بیمارستان کودکان بهرامی برگزار شد اظهار کرد: متولیان سلامت در پیشگیری از بیماری‌های گوناگون نظرات خوب و سازنده‌ای دارند، اما در بحث ناهنجاری‌های مادرزادی قلبی مهم‌ترین نکته، پیشگیری از ازدواج‌های فامیلی است که باید آن را مدنظر قرار داد. 
 
وی گفت:باید توجه ویژه‌ای به ناهنجاری‌های قلبی در نوزادان کشور داشت زیرا بیماری‌های قلبی در صورت تشخیص در طولانی‌ مدت هزینه‌های روانی و مالی بسیاری بر دوش خانواده و جامعه می گذارد. 
 
موحدیان گفت: با توجه به تربیت فوق تخصص قلب کودکان و تجهیزات درمانی در کشورمان باید شاهد کاهش این بیماری‌ها باشیم. 
 
وی افزود: متأسفانه به دلیل ناآگاهی و نادیده گرفتن صدای ناهنجار قلب نوزادان یا سوفل قلبی، برخی از کودکان در سنین 7 الی 8 سالگی به پزشکان مراجعه می‌کنند که در این هنگام فرصت‌های دارویی گرفته شده و به اعمال جراحی روی آورده می شود. 
 
وی در خصوص آمار مبتلایان به بیماری‌های ناهنجاری مادرزادی قلبی گفت: آمار مشخصی در خصوص این بیماری‌ها در دست نیست. البته ثبت‌نام بیماری‌‌ها در یک مرکز انجام می‌شود،اما بیماری‌های مادرزادی تحت تأثیر ازدواج‌‌های فامیلی، به علت احتمال وجود بیماری‌های زمینه‌ای در مادر، اقلیم و تغذیه متفاوت است و نمی‌توان آن را به استان خاصی نسبت داد. 
 
وی با اشاره بر اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی نوزادان توسط والدین و ارجاع زودهنگام آن ها به مراکز درمانی گفت: با حمایت والدین در ماه‌های نخست تولد می‌توان شاهد کاهش عوارض بیماری بود اما نکته مهم که متولیان سلامت باید آن را جدی بگیرند، جلوگیری از ازدواج‌های فامیلی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به تاثیر این ازدواج ها در سلامت جامعه است. 
 
گفتنی است دومین همایش سالیانه بیماری‌های شایع طب کودکان 14 و 15 مرداد ماه و با حضور متخصصان اطفال، متخصصان قلب نوزادان و کودکان، متخصص بیماری‌های ریوی کودکان و سایر متخصصان اطفال در بیمارستان کودکان بهرامی برگزار می‌شود. 
 
انتهای پیام/ 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار