ساری،

جای پای رستم یا محل فرود شهاب سنگ + تصاویر

اهالی الیمستان آمل معتقدند گودال ها 10 متری این منطقه جای زانوهای رستم پهلوان ایرانی است که زانو زده و از آب چشمه نوشیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، منطقه الیمستان با مه غلیظ و جنگل های سرسبز و انبوه یکی از مناطق توریستی ایران در آمل است که بهار و تابستان نگاه گردش گران و طبیعت دوستان را به خود جلب می کند.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما و وجود چشمه ‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع و دشت ها و آب زلال و اسب های زیبا از شاخصه‌های این جنگل است.

قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه های این روستا است قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در زمستان به شمار می رود و آب مردم آن از چشمههایی که از این کوه سرازیر می شود تامین می شود

نرسیده به قله دو حفره به عمق ۱۰ متر وجود دارد که بومیان منطقه افسانه ای زیبا برای این چاله ها دارند.

آنها معتقدند این گودال ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب چشمه نوشیده است.

برخی روایت ها و افسانه ها هم این گودال ها را "رستم گرز مال" می دانند و بر این باور هستند که دو رستم با گرز خود بر آن ضربه زده است و نشان آن همچنان مانده است.

اما تحصیل کرده‌ها و افراد علمی ‌تر، این دو گودال را محل فرود شهاب‌ سنگ ‌ها می ‌دانند، هرچند اطلاع دقیقی از این موضوع موجود نیست که آیا تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر، با توجه به شکل گودال‌ها، پذیرش و باور این مسأله که این گودال‌ها بر اثر برخورد شهاب‌ سنگ ‌ها یا عوامل طبیعی ایجاد شده باشد، معقول‌ تر به نظر می رسد.

این مکان از طریق مناطق چلاو و الیمستان در جاده هراز قابل دسترسی است و برای رسیدن به این منطقه، باید از میان راه‌های جنگلی بسیار زیبا عبور نمود که با توجه به رفت‌ و‌آمد زیاد، راه‌های بسیار مناسبی ایجاد شده است و افراد محلی با نصب تابلوهای راهنما، مشتاقان را راهنمایی می ‌کنند.

میزان پیاده‌ روی از آخرین نقطه ماشین ‌رو از روستای الیمستان تا قله حدود سه ساعت است.


جای پای رستم یا محل فرود شهاب سنگ + تصاویر

جای پای رستم یا محل فرود شهاب سنگ + تصاویر

جای پای رستم یا محل فرود شهاب سنگ + تصاویر

جای پای رستم یا محل فرود شهاب سنگ + تصاویر

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
با سلام
این خبر کاملا اشتباه بوده و در این نقطه از زمین هرگز شهاب سنگی با زمین برخورد نداشته و این حفره ها ناشی از فرو نشست زمین در اثر عوامل جوی و هوا زدگی بوده و بجز این دو گودال گودال هایی شبیه به آن نیز در آن منطقه دیده میشود
Iran (Islamic Republic of)
امیر توکلی
۱۳:۳۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
دوستان سلام.
در واقع پدیده جنگل الیمستان برخورد شهاب سنگ نیست و این پدیده فروچاله یا سینک هول هست و بر اثر انحلال سنگ آهک بوجود آمده است.
منبع، کتاب تنوع زمین شناختی ایران، چاپ ایرانشناسی
آخرین اخبار