تست روانشناسی/

خودتان را بهتر بشناسید/ اینگونه زندگی زناشویی رویایی را بسازید

به عقیده روانشناسان کسانی که قصد تجربه یک رابطه دوستانه یا عاشقانه موفق و سالم را دارند باید ابتدا یک گام اساسی بردارند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، این روزها مراجعه دختران، پسران و حتی زنان و مردانی که از روابط دوستانه یا عاطفی خود رضایت ندارند به مشاوران و متخصصان بیشتر شده چرا که معتقدند مخاطبشان بعد از مدتی تغییر رفتار یا عقیده داده است. 

این افراد که همواره به دنبال راه چاره برای حفظ و بهبود رفتار طرف مقابل خود هستند هرگز این فکر را به ذهن راه نمی دهند که ممکن است ضعف و مشکل از نگاه و تفکرات خود آنها باشد.

خودتان را بهتر بشناسید/ اینگونه زندگی زناشویی رویایی را بسازید

به عقیده متخصصان اکثر افراد بدون اینکه خودشان را بشناسند دیگران را قضاوت و تعریف و گاه مطابق سلیقه‌شان تفسیر می کنند به همین دلیل ناخواسته با مشکلات عدیده ای در ارتباطاتشان مواجه می شوند.

تاحالا به خود و ویژگی های‌تان چقدر فکر کرده‌اید؟ آیا می دانید کدام صفت شما مثبت و کدام منفی است؟ وقتی این سوالات را از هرکوچک و بزرگی بپرسیم بدون شک لیستی از صفاتش را برای شما توضیح می دهد اما واقعا او درست می گوید و صفت خوب و بدش را به درستی شناخته یا اینکه تنها از روی ظاهر، شخصیتش را روایت می کند؟

این همان نکته‌ای است که روانشناسان تاکید دارند و پرداختن به آن را ضروری ترین امر می خوانند.

از زندگی خود چه می خواهید؟
مژگان نیکنام دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه انسان مجموعه‌ای از افکار، رفتار و هیجانات خود است، گفت: مهمترین کار انسان در طول زندگی؛ شناسایی افکار، رفتار و صفات است. متاسفانه 90 درصد افراد خودشان را به خوبی نمی شناسند و به همین دلیل در زندگی با اشتباهات مواجه می شوند.

وی افزود: در مشاوره های پیش از ازدواج دیده می شود که هرگز افراد بر اساس ویژگی های خود معیارهایشان را ارائه نمی کنند و با توجه به عدم شناسایی خود، به طوردقیق نمی دانند که از زندگی چه می خواهند.

این دکترای روانشناسی خودشناسی را مهمترین اصل و لازمه یک انسان سالم و موفق دانست و با توجه به مراجعه کنندگان خود اعلام کرد: عمده افراد صفاتشان را به درستی نمی شناسند و به همین دلیل در ارتباطات دوستانه یا عاشقانه خود با مشکل مواجه می شوند به گونه ای که صفات خود را به دیگری نسبت می دهند یا صفات مخاطب خود را به اشتباه تعبیر می کنند.

بخشنده‌اید یا تایید طلب؟
نیکنام با تاکید بر خودشناسی بعنوان مهمترین اصل روابط و داشتن یک زندگی سالم، بیان کرد: مجموعه صفات مثبت و منفی، فرد را می سازد لذا با شناسایی و برقراری تعادل بین آنها، انسان می تواند ارتباطات کاملا سالم و موفقی را داشته باشد.

این دکترای روانشناسی با ذکر مثالی توضیح داد: برخی افراد خود را بخشنده معرفی می کنند اما با نگاهی دقیق دیده می شود که آنها این کار را برای گرفتن تایید از اطرافیان خود انجام می دهند و درواقع به جای بخشندگی، صفت تایید طلبی دارند.

وی افزود: به همین دلیل صفت مثبت بخشندگی آنها در باطن، یک صفت منفی است و فرد از این موضوع اطلاع ندارد چرا که در مقابل کار خود از دیگران متوقع می شود بنابراین اطلاع افراد از مجموعه صفات می تواند آنها را در راستای تقویت صفات مثبت و مهار صفات منفی کمک کند.

از ویژگی‌های ذاتی تا فوبیایی به اسم ترس 
این دکترای روانشناسی همچنین درباره ترس انسان ها عنوان کرد: علاوه بر ویژگی های منفی رفتاری، یکسری اختلالات روانی داریم که باعث می شود افراد از موارد مختلف مثل تاریکی، روبه رو شدن با اشخاصی خاص یا اجتماع ترس داشته باشند که به فوبیا معروف است.

وی ضمن تاکید بر اینکه نواقص در هر دو نوع صفات و اختلال باید برای کسب روابطی مناسب و موفق اصلاح شوند، افرود: درباره ویژگی های رفتاری، فرد تنها باید روی خود کار کند و درمان دیگری ندارد اما فوبیا حتما باید درمان شود.

سنجش با سلیقه دیگران خطاست
نیکنام با اشاره به مدیریت هیجانی، فکری و رفتاری درباره نحوه شخصیت شناسی افراد اعلام کرد: افزایش مطالعه موضوعات مختلف یا مراجعه به مشاوران و متخصصان شخصیت شناس، در باز کردن ذهن افراد بسیار موثر است.

این دکترای روانشناسی استفاده از تستهای منتشر شده در مجلات و فضای مجازی را درست ندانست و اظهار داشت: سنجیدن خود با این تستها هرگز توصیه نمی شود چرا که گاه آنها بصورت سلیقه‌ای طرح و ایجاد شده و اعتبار روایی ندارند.

تست های معتبر را بشناسید
نیکنام گفت: هرچند که تستهای خودسنجی تاحدودی فرد را با ویژگی هایش آشنا می کند اما باید استاندارد (دارای خاصیت روایی و پایایی) و تایید شده باشند تا به یک نتیجه واقعی برسند. 

علاوه بر تستهای استاندارد خارجی که در ایران ترجمه شدند، محققان ایرانی هم نوع تایید شده ای از آنها را تهیه کردند که افراد می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره و معتبر، آنها را در اختیار داشته و صفات مثبت و منفی خود را بسنجند.

وی با اشاره به انواع مختلف تستهای مورد تایید بیان کرد: برای سنجش هر صفت معمول و ویژه یا به طور کلی شخصیت شناسی تستی معتبر وجود دارد بعنوان مثال تست 16 عاملی کتل (سنجش 16 صفت فرد) یا تست پنج عاملی شخصیت نئو (neo-ffi) که جوابهای درست از آنها حاصل می شود.

هرچه دیرتر سخت‌تر
نیکنام بیان کرد: برای خودشناسی بهترین سن کودکی و نوجوانی همزمان با شکل گیری هویت است و والدین باید فرزندانشان را از سنین پایین با این موضوع آشنا کنند تا فرد با سبک سنگین کردن ویژگی های خود بتواند درجوانی معیارهایش را به درستی انتخاب کند.

این دکترای روانشناسی تصریح کرد: شناسایی صفات در سنین پایین بهتر است چرا که با بالاتر رفتن سن، صفات مقاوم تر و مهار و تقویتشان سخت‌تر خواهد شد.

بنابراین هرفردی برای داشتن ارتباطات سالم و هوشمندانه باید ابتدا خود را بشناسد و سپس به سنجش صفات و ویژگی های دیگران بپردازد و درنهایت معیارهای مخاطب را با خود تناسب ببندند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار