سرعت رشد علمی کم است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: با وجود اینکه سرعت رشد علمی ایران کم است اما به استناد آخرین گزارش‌ها امسال رتبه اول رشد علمی در دنیا را داشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم سی و ششمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که عصر امروز در ساختمان دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد ، بیان کرد: ‌همکاری با جهاد دانشگاهی واحد خراسان نخستین فعالیت من در عرصه جهادی بود و حضور در سی و ششمین سالگرد تاسیس  این سازمان  که نهادی پرقدرت با محوریت علمی، تحقیقاتی، فناوری و تولیدی محسوب می‌شود؛ توفیق بزرگی برای بنده است .

وی ادامه داد:این نهاد در حوزه‌های علوم سلولی و مولکولی، حقوق، ‌بهداشت، گردشگری در سطح بین الملل گام‌های موثری برداشته و در واقع جهاد دانشگاهی دانشگاه را جهادی کرده است . 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به حمایت جهاد دانشگاهی از محصولات داخلی و توسعه صادرات، افزود:‌ به جهادگران توصیه میکنم که اکنون که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است تمام اهدافشان دانش بنیان و جهادی باشد. باید مدیریت کشور ، تولیدات و محصولات داخل درون‌زا و برون‌نگر باشد که جهادگران نیز در همین راستا حرکت می‌کنند. 

فرهادی گفت: با وجود اینکه سرعت رشد علمی ایران کم است اما به استناد آخرین گزارش‌ها، امسال رتبه اول رشد علمی در دنیا را داشتیم.

وی افرود: ما در دنیا به رتبه پانزده از نظر تولید علم رسیدیم و سهم ما از تولید علم دنیا 1.81 است، ولی باید شتاب رشد علمی را بیش‌تر کنیم.


راه اندازی رشته دکترای مدیریت فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ 
 
در ادامه مراسم ایمان خوشبو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: نیت و اندیشه باعث شده که جهاد دانشگاهی به  عنوان یک نهاد پیشرو در عرصه علم و فرهنگ به خوبی بدرخشد .

و ی بیان کرد:‌جهاد دانشگاهی صرفا یک دانشگاه نبوده بلکه یک مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای است به طوری‌که 65 درصد از فارغ التحصیلان دارای کار هستند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تاکیدات  ویژه مقام معظم رهبری نسبت به انجام فعالیت های فناورانه و پیشرفت علمی در آنها  گفت : به همین منظور طرح تاسیس پارک فناوری  با  همکاری مشترک معاونت علمی و دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان گامی موثر در توسعه و نوآوری  در دانش فناوری در دست اجرا قرار گرفت .

وی ادامه داد: موافقت با تاسیس پارک فناوری نرم  همچنین ایجاد رشته دکترای سیاست گذاری در مدیریت فرهنگی یکی از درخواست‌های ما از  وزارت علوم است زیرا امروزه نیاز مبرم کشور ما ن به این دو مولفه مهم و اجرای اصولی و صحیح آنها ، پر رنگ تر از قبل شده است . 

خوشبو گفت:‌ دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی غیرانتفاعی در کشور سعی دارد تا با ایجاد رشته دکترای مدیریت فرهنگی راه نوینی را در عرصه ارتقاء تحصیلات تکمیلی پیش روی  متقاضیان و داوطلبان آن در دانشگاه های غیر دولتی گذارد.

تقدیر از 34 جهادگر نمونه

سعید هاشمی رییس ستاد برگزاری 36 مین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی به مناسبت تاسیس آن٬هر ساله مراسمی را برگزار کرده و جهادگران نمونه را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: جهادگران نمونه در سطح مدیران ٬اعضای هییت علمی و کارشناسان از 60 سازمان ٬ پژوهشکده ها و موسسات آموزشی انتخاب می شوند.


هاشمی بیان کرد: 289 نفر توسط واحد ها انتخاب شدند و به دلیل محدودیت و بنا به تصمیم شورای عالی معاونان٬ فقط از 34 نفر جهادگر نمونه تقدیر می شود.

ساماندهی نظام مدیریت شغلی از اقدامات جهاد دانشگاهی 

در ادامه این مراسم طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گفت: سند جهاد دانشگاهی در افق 1404 و در بازه های سه ساله در حال بازنویسی و تدوین بوده و قرار است در برنامه 5 ساله توسعه جهاد دانشگاهی همه واحد های مراکز آموزش عالی بر اساس نیازهای ملی نگاشته شود . 

وی بیان کرد مراکز آموزش عالی در سراسر کشور باید بر اساس نیازهای ملی از فعالیت های شاخصی برخوردار بوده و دولت بر تأمین منابع مالی و اجرای برنامه ها به این نهاد علمی می تواند کمک شایانی بکند. 

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کارفرماهای پروژه های این نهاد باید کاربردی و پژوهش محور باشد ، افزود: هم  اکنون 7 طرح بزرگ در موضوعات اشتغال، کسب و کار، مباحث خانواده  و همچنین 8 طرح بزرگ در علوم انسانی و 4 طرح پژوهشی در مورد مسائل اجتماعی در جهاد دانشگاهی در حال اجرا است. 

طیبی ادامه داد :نهادهای فناوری پژوهشی باید به صورت مأموریتی به همه دانشگاه ها واگذار شده و با دادن امکانات به این مراکز آموزشی کارهای اجرایی علمی از آنها خواسته شود. 

وی یادآور شد: سازمان ایمیکا به دنبال توسعه اهداف علمی کشور برای تأمین نیازهای ملی و برندسازی فناوری های دانش بنیان است. 

طیبی اذعان داشت: تعداد دانشجویان جذب شده در مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده و در همین مراکز تعداد پژوهشگران به میزان 4/6 درصد رشد داشته است. 

وی بیان کرد: ساماندهی نظام مدیریت شغلی ، اهدای مجوز فعالیت سه گروه پژوهشی در حوزه پزشکی ، مجوز راه اندازی پژوهشکده وابسته به جهاد دانشگاهی از جمله تقاضای ما از دولت تدبیر و امید می باشد.


انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار