معاون میراث فرهنگی،صنایع دتی و گرذشگری استان زنجان گفت : 200سکه مربوط به دوران اشکانیان درشهر گرماب استان زنجان کشف شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛عسگریان افزود : این سکه ها مربوط به دوران اشکانیان بوده و از قاچاقچیان آثار تاریخی به دست آمده است .

وی با بیان اینکه جنس این سکه ها از نقره بوده، ادامه داد :این سکه مربوط به اوایل میلادی و دوره اشکانی بوده و به دو پادشاه این دوره اختصاص دارد.

عسگریان عنوان کرد: نوشته پشت تمامی این سکه‌ها اغلب به خط یونانی و اشکانی هستند که محل ضرب این سکه‌ها در اکباتان قدیم بوده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان عنوان کرد: 200 سکه‌ کشف شده سالم بوده و 23 عدد نیز قطعات شکسته سکه هستند و 35 سکه نیز متعلق به همان دوره اما پادشاه دیگری بوده که در عملیات یگان حفاظت از قاچاقچیان آثار تاریخی در منطقه شهرستان گرماب بدست آمده است.

وی اضافه کرد: در این دوره حکاکی بر روی سکه‌ها به تصاویر پادشاهان و اسامی و القاب فرمانروایان همان دوره ضرب می‌شده است به این دلیل سکه‌های کشف شده دوره اشکانی در یک رو تصویر فرمانروایان پارتی و اشکانی و در روی دیگر سکه نوشته و لقب پادشاه ضرب شده است.

عسگریان خاطر نشان کرد :در پشت سکه‌ها 4 تصویر از نخستین فرمانروای پارتی به نام ارشک که کمانی در دست دارد دیده می‌شود.

گفتنی است این سکه ها نمایانگر تمدن قدیمی دوره اشکانی است و این سکه‌ها مورد بررسی‌های کارشناسی قرار گرفته و در حال حاضر در مخزن اشیاء موزه قرار دارند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.