پاتریارک کریل:

جهان اسلام بسیار قوی است/ظهور تروریسم برای تخریب اسلام است

«پاتریارک کریل» در دیدار با رئیس اداره دینی مسلمانان تاتارستان تاکید کرد: «جهان اسلام بسیار قوی است. ظهور تروریسم در واقع تلاش برای تخریب و سیاه نمایی اسلام در چشم تمام دنیاست.

جهان اسلام بسیار قوی است/ظهور تروریسم برای تخریب اسلام است
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «پاتریارک کریل» در دیدار با رئیس اداره دینی مسلمانان تاتارستان تاکید کرد: «جهان اسلام بسیار قوی است. شاید برخی تصور کنند که دنیای اسلام حامل خطرات و تهدیدهایی برای سایر مراکز قدرت است؛ اما من اعتقاد دارم که ظهور تروریسم در واقع تلاش برای تخریب و سیاه نمایی اسلام در چشم تمام دنیاست.»
 
«پاتریارک کریل» اخیرا در کرملین شهر غازان پایتخت جمهوری تاتارستان با «کامل حضرت سمیع اللین» رئیس اداره دینی مسلمانان تاتارستان دیدار و گفتگو کرد.
 
در این دیدار رافیک محمدشین رئیس انستیتوی اسلامی روسیه و جمیل حضرت فضلی­یف قاضی ارشد تاتارستان نیز حضور داشتند.
 
کامل حضرت بر اهمیت گفتگوهای بین دینی کلیسای ارتدوکس و مسلمانان تاتارستان تاکید کرد و گفت: «ما هر کدام در آپارتمان خودمان در یک ساختمان مشترک زندگی می­کنیم. اما اگر دردسری به ساختمان ما وارد شود، آنوقت تک تک ما از این اتفاق آسیب می­بینیم.»
 
مفتی تاتارستان به برگزاری مسابقه مشترک فوتبال بین کارکنان اداره دینی اسلامی و متروپولیت غازان اشاره کرد که در آن تیم مشترک «دوستی» و «دوسلیک» تصمیم گرفتند چه کسی پیروز شود. به گفته وی، مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس همه با هم به پاسداری از ارزش­های سنتی و مشترک خانواده خواهند پرداخت.
 
کامل حضرت در پایان از پاتریارک روسیه به خاطر برنامه پرمخاطب تلویزیونی «سخن شبان» تقدیر کرد، زیرا این برنامه مخاطبان زیادی نیز در بین مسلمانان دارد. در این برنامه صحبت از ارزش‌های مشترک بشری در میان است.
 
به گفته کامل حضرت، ولادیکا فیوفان متروپولیت تاتارستان و غازان نیز با حضور فعال و همکاری در اتخاذ مواضع و تصمیمات مشترک، سهم ارزنده­ای در توسعه روابط مسیحیان و مسلمانان تاتارستان دارد.
 
پاتریارک کریل نیز ضمن تقدیر و تشکر از کامل حضرت به خاطر مواضع دقیق و درست وی در محکوم کردن تروریسم و افراط­گرایی گفت: «جهان اسلام بسیار قوی است. شاید برخی تصور کنند که دنیای اسلام حامل خطرات و تهدیدهایی برای سایر مراکز قدرت است. اما من اعتقاد دارم که ظهور تروریسم در واقع تلاش برای تخریب و سیاه نمایی اسلام در چشم تمام دنیاست.»
 
وی همچنین تاکید کرد که اسلام به خودی خود نمی­تواند خطری برای سایرین به دنبال داشته باشد؛ به ویژه در دوره کنونی چنین چیزی ممکن نیست.
 
در ادامه پاتریارک کریل از سخنان مفتی درباره ارزش­های مشترک حمایت کرد و گفت: «ما – مسیحیان ارتدوکس و مسلمانان مبانی اخلاقی مشترکی داریم. ما باید برای تقویت اصول اخلاقی در جامعه تلاش کنیم.»
 
وی در همین رابطه از اتفاقی جالب یاد کرده و گفت: «روزی رئیس جمهور روسیه از مناسبات بین کلیسای ارتدوکس با کلیسای کاتولیک و مسلمانان سوال کرد و به ما گفت که «ما مسیحیان ارتدوکس به مسلمانان نزدیک­تر هستیم». رییس جمهور درست می­گوید، از نظر سنت و اصول اخلاقی زندگی ما به اسلام نزدیک­تر از برخی مسیحیان غرب می‌باشد که از اصول سنتی اخلاق فاصله گرفته‌­اند».
 
پاتریارک تاکید کرد: «اسلام و ارتدوکس به یک گروه شرقی تعلق دارند و در شرق مردم نسبت به نوآوری­ها در زندگی دینی کمتر تمایل نشان می­‌دهند. ارتدوکس نیز همچون اسلام بر مبنای قوانین جزمی و اخلاق استوار است که غرب با نگرانی به آن می‌­نگرد. من فکر می­‌کنم که این مساله به تنش بین مسلمانان و به اصطلاح مسیحیان انجامیده است. مسلمانان واقعی با دیدن حوادث امروز، نمی‌­توانند دلیلی روشنی برای آن پیدا کنند و مساله اخلاق معانی متعددی پیدا می­‌کند.»
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار