پس از قندهار؛ استفاده از کلدار در هلمند هم ممنوع شد

والی هلمند به دکانداران و بازرگانان در این ولایت سر از روز گذشته (شنبه) دو هفته فرصت داده است تا پول ‌های کلدارشان را به افغانی تبدیل کنند.

پس از قندهار؛ استفاده از کلدار در هلمند هم ممنوع شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، حیات الله حیات،‌ والی هلمند به دکانداران و بازرگانان در این ولایت سر از روز گذشته (شنبه) دو هفته فرصت داده است تا پول ‌های کلدارشان را به افغانی تبدیل کنند.

 به گفته والی هلمند، پول افغانی هویت مردم افغانستان و بانک مرکزی در این مورد توجه کند

حیات در نشست خبری در مقر این ولایت خطاب به بارزگانان و دوکانداران گفت: تا دو هفته دیگر برای شما فرصت داده شد که داد و ستد را با پول افغانی انجام دهید و در غیر آن با متخلفان برخورد قانونی می ‌شود.

او از باشندگان این ولایت نیز درخواست کرد که در این کمپاین ملی همکار باشند و پس از این به جای کلدار پاکستانی از پول افغانی استفاده کنند.

به گفته والی هلمند، پول افغانی هویت مردم افغانستان و بانک مرکزی در این مورد توجه کند.

چند روز پیش نیز استفاده از کلدار پاکستانی و ارزهای خارجی در معامله‌های تجاری و روزمره در شماری از ولسوالی‌های قندهار به ویژه سپین بولدک ممنوع اعلام شده بود.

این کمپاین پس از آن آغاز شد که با ممنوعیت استفاده از کلدار در قندهار، ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی به ویژه دالر امریکایی و کلدار پاکستانی افزایش یافت.

در همین حال آگاهان امور اقتصادی به این باور اند که ارزهای خارجی مقداری از بار سیاست پولی کشور را به عهده دارد و استفاده‌ء از آن در حد کم و معین مشکل‌ زا نیست، اما نباید بیش از حد باشد.

این آگاهان گفته ‌اند که با استفاده نکردن از کلدار، اقتصاد پاکستان به یک بارگی به بحران مواجه می‌شود؛ زیرا این کشور چندین برابر بیشتر از نیاز داخلی‌اش کلدار چاپ می‌کند و به افغانستان می ‌فرستد.

شفقنا نوشت: پیشر باشندگان کشور استفاده از محصول‌ های صادراتی پاکستان به ویژه مواد خوراکی را نیز تحریم کرده بودند. اکنون ولایت های جنوبی و شرقی کشور به گونه گسترده در داد و ستد از کلدار پاکستانی استفاده می کنند و در ولایت های غربی نیز تومان ایرانی مبادله می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، قندهار ، هلمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.