سرلشکر باقری:

سازمان پدافند غیرعامل تهدیدات علیه کشور را پیش‌بینی می‌کند

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: سازمان پدافند غیرعامل باید با انجام تحقیقات علمی و آینده‌پژوهی بتواند تا حدی تهدیدات آینده نسبت به کشور را پیش‌بینی کند.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح طی بازدید از سازمان پدافند غیرعامل کشور در جمع رئیس و معاونان این سازمان با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که این فرصت به دست آمد که در ابتدای مسئولیت اینجانب و اعضای هیئت رئیسه ستادکل امروز در خدمت سازمان پدافند غیرعامل باشیم و در حد فرصت موجود زحمات دوستان را از نزدیک مشاهده و با آن بیشتر آشنا شویم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه یک جنگ بزرگ 8 ساله در کشور ما اتفاق افتاد ولی متاسفانه مسئله پدافند غیرعامل یکی از مسائل مغفول در کشور ما بود.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشور با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر، گفت: از اواسط دهه 70 توجه به پدافند غیرعامل جلب شد، با تأکید مقام معظم فرماندهی کل قوا و همت سردار فیروزآبادی، سردار نقدی و سردار جلالی زحمات زیادی کشیده شد، به خصوص در دوره سردار جلالی در پدافند غیرعامل تحول عمده‌ای اتفاق افتاده و به سمت افق‌هایی که انتظار می‌رود در حال حرکت است. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند پدافند غیرعامل همانند شعله‌ای زبانه بکشد و در کشور توسعه پیدا کند. بحمدالله این مهم در حال اتفاق افتادن است و جای تقدیر و تشکر از سردار جلالی و تک تک مسئولین سازمان و همکاران را دارد.

وی ضمن اشاره به تصویب اساسنامه از سوی مقام معظم رهبری گفت: در مدت حدود دو سال که بنده عضو کمیته دائمی پدافند غیرعامل بودم شاهدم که اسناد بالادستی بسیار خوب و با ارزشی تهیه و به تصویب رسید، مهمتر از همه اساسنامه سازمان که به تصویب مقام معظم فرماندهی کل قوا رسیده و به عنوان قانون اساسی پدافند غیرعامل ما بایستی آن را دنبال کنیم.

رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل با توجه به اینکه حیطه ماموریتی سازمان پدافند غیرعامل بیشتر خارج از نیروهای مسلح و در بخش کشوری است، گفت: این یک ویژگی خاص است، لذا سازمان بایستی کار سنگین و سخت همراه‌سازی بدنه حاکمیتی و دولتی و قوای سه‌گانه در کشور را انجام دهد، این کار ظرافت خاص خودش را دارد و دقت خاصی می‌طلبد و نیاز به مداومت، حوصله، آموزش و فرهنگ‌سازی دارد. بحمدالله امروز شاهد بودم که سازمان پدافند غیرعامل خیلی از این مسیر را طی کرده، اما خیلی هم مانده است. سازمان پدافند غیرعامل به عنوان یار و کمک به دولت محترم در تشخیص تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها و ارائه راه کارهای مناسب کمافی‌السابق باید اقدام کند.

وی گفت: هرچه بتوانیم آموزش بدهیم و فرهنگ‌سازی کنیم و اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل را تفهیم کنیم همچنین اعتقاد و اعتباری که فرمانده معظم کل قوا برای پدافند غیرعامل قائل شده‌اند را خوب منتقل کنیم، مطمئنا این کار بهتر پیش خواهد رفت.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشور لزوم همراهی و مشارکت با دولت را مورد تاکید قرار داه و گفت: نکته اساسی که می‌خواهم تأکید کنم این است که باید مسیری را طی کنیم که دولت از رأس آن (ریاست محترم جمهور) تا وزراء، استانداران و مدیران و آحاد کارکنان دولت و همین طور بخش خصوصی که برخی کارهای حساس را انجام می‌دهند، نه تنها احساس رقابت و مزاحمت نکنند بلکه احساس کمک و همکاری داشته باشند، حتی احساس کمک به سوددهی را در کارهای اقتصادی و مدیریتی داشته باشند. هرچه بتوانیم به این ترتیب برنامه‌ریزی کنیم کارمان موفق‌تر پیش خواهد رفت.

سرلشکر باقری با اشاره به اهمیت آموزش خصوصا در بین جوانان گفت: موضوع بعدی مسئله آموزش و فرهنگ‌سازی به خصوص در قشر نوجوان و جوان است، هر چه در مسئله آموزش جوانان قوی‌تر وارد شویم و بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم، آینده کارمان آسان‌تر است. پدافند غیرعامل از مفاهیمی است که باید از سنین ابتدایی آموزش داده شود.

وی در قسمتی دیگر به تنوع در تهدیدات اشاره کرد و گفت: نکته دیگر که بحمدالله به آن توجه شده، تغییراتی است که در تهدید صورت می‌گیرد. در گذشته تهدید را تهدید نظامی و جنگی می‌دیدیم، اما الان هرچه از تهدید نظامی دور می‌شویم، تهدیدات دیگری توسعه پیدا می‌کند که فاعل و مجری آن مشخص نیست.

سرلشکر باقری لزوم تحقیقات علمی و پژوهشی را مورد تاکید قرار داده و گفت: یکی از مشکلات اساسی که از ابتدای انقلاب با آن مواجه هستیم غافلگیری‌هایی هست که برای ما اتفاق افتاده است، سازمان پدافند غیرعامل باید با انجام تحقیقات علمی و آینده‌پژوهی بتواند تا حدی تهدیدات آینده نسبت به کشور را پیش‌بینی کند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشور در پایان گفت: امیدوارم سازمان پدافند غیرعامل همان‌طور که این چند سال در مسیر رشد حرکتی شتابان داشته، این سیر ادامه پیدا کند و انشاءالله بتوانیم موجبات رضایت مقام معظم فرماندهی کل قوا در این امر مهم را جلب کنیم، برای همه عزیزان آرزوی توفیق دارم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار