کتاب دیجیتال، کم هزینه و در دسترس

یکی از دستاوردهای اینترنت،کتاب های الکترونیکی است . این کتابها جایگزین خوبی برای کتاب های چاپی هستند که از جهاتی برای نویسنده، ناشر و مخاطب مزیت هایی دارند.

کتاب دیجیتال، کم هزینه و در دسترس
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از زمانی که پای اینترنت و فضای مجازی به زندگی مردم باز شد، شاهد تحولات عظیمی در جنبه‌های مختلف زندگی بوده‌ایم. اینترنت در همه جوانب زندگی اعم از هنر، فرهنگ و صنعت رسوخ کرد و هر جنبه از زندگی به نوعی تحت تاثیر هجوم بی وقفه فضای مجازی قرار گرفت. در این میان صنعت چاپ و نشر نیز از این فراگیری بی نصیب نبود . کتاب های دیجیتال، یکی از ابزارهای تکنولوژی های نوین وارد زندگی مردم شد و امروزه در سراسر جهان و همچنین در ایران، تعداد بسیاری از مردم علاقمند به خواندن این نوع کتاب ها هستند.

در این گزارش با افرادی گفتگو کرده ام که به نوعی با کتاب های دیجیتال در ارتباط هستند. تا علاوه بر آشنایی با این نوع کتاب ها، از فواید و مضرات آن نیز تا حدی آگاه شویم.

مجید شریفی مدیر انتشارات الکترونیکی کتابراه با تاکید بر فواید بی شمار کتاب های الکترونیکی گفت: نویسنده ها اگر کتاب های خود را به صورت دیجیتال منتشر کنند از لحاظ مادی ، منفعت زیادی برایشان وجود دارد. چراکه در این نوع چاپ، برعکس چاپ کاغذی نیازی به واسطه نیست. برای چاپ کاغذی معمولا مولف باید هزینه ای  نیز برای واسطه بپردازد که در چاپ دیجیتال این مشکل وجود ندارد. در واقع نویسنده اگر مجوز کتاب خود را از وزارت ارشاد بگیرد، به راحتی می تواند اثر خود را به صورت الکترونیکی منتشر کند. 

وی افزود: از نظر ما که در کار نشر این نوع کتاب ها مشغول هستیم، کتاب دیجیتال مزیت های بسیاری نسبت به کتاب چاپی دارد. از نظر هزینه برای ناشر و مخاطب هم بسیار باصرفه تر است. برای ناشر دردسرهای کتاب چاپی را ندارد و هزینه هایی اعم از هزینه حمل و نقل، چاپ، انبارداری را ندارد و در زمان فروش هم نیازی به هزینه پست و جابجایی نیست. برای مردم هم تهیه کتاب دیجیتال بسیار کم هزینه تر، سریعتر و راحت تر امکان پذیر است. بسیاری از کتاب های چاپی معمولا به شهرستان ها نمی رسند در صورتی که در انواع الکترونیکی به راحتی می توان حتی در شهرستان های دور هر نوع کتابی را تهیه کرد. 

شهرام اقبال زاده نویسنده، با تایید به صرفه بودن نشر کتاب های دیجیتال گفت: در بازار کتاب، تولید کننده کالا در واقع نویسنده، پژوهشگر و مترجم است و متقاضی و خریدار، ناشر است. اما به طور کلی وقتی بازار کتاب ضعیف است چه در کتاب های دیجیتال چه در کتاب های کاغذی ناشر و نویسنده سود زیادی نمی برند و درآمد قابل توجهی ندارند. 

وی درخصوص ضرورت توجه به کتابهای الکترونیکی گفت: بهتر است سعی کنیم هم اکنون که فضای مجازی بسیار پرکاربرد است به سمت ایجاد فضای مناسب برای این کار برویم . درست است که بسیاری هنوز با اینترنت آشنایی ندارند اما بالاخره شاید صد یا دویست سال دیگر کتاب های کاغذی بخاطر حفظ محیط زیست یا دلایل دیگر کاملا کنار برود . بنابراین بهتر است خودمان آگاهانه بهره برداری کنیم در غیر این صورت دیگران برای ما برنامه ریزی می کنند. 

رضا قربانی  به عنوان مخاطب عام و علاقمند به مطالعه گفت: مسلم است که کتاب های چاپی را به کتاب های الکترونیکی ترجیح می دهم و خواندن کتاب چاپی برایم راحت تر است . اینکه کتاب الکترونیکی می خوانم فقط به دو دلیل است اولا اینکه بعضی از کتاب ها کمیاب هستند و در کتابفروشی ها پیدا نمی شوند و یا برای بعضی ها اجازه چاپ داده نمی شود، که با استفاده از اینترنت به راحتی می توان به همه آنها دسترسی پیدا کرد. دلیل دومم هم این است که کتاب هایی که مثلا به صورت پی دی اف در اینترنت وجود دارد، معمولا رایگان هستند و یا هزینه بسیار کمی نسبت به کتابهای چاپی برای آنها خواهیم پرداخت. 

ظهور اینترنت و به تبع آن ابزارهایش از جمله کتاب الکترونیکی، اتفاقی غیر قابل انکار است و بهتر است اگر توسط متولیان فرهنگی و سیاسی، تصمیم و سیاستی در زمینه کتاب و کتابخوانی و صنعت نشر اتخاذ می شود با توجه به تاثیر همه جانبه اینترنت انجام پذیرد تا از قافله سریع تکنولوژی عقب نمانیم.


گزارش از فریده قهرمانی




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.