کرمانشاه؛

پارک تاریخی هرسین

هیأت کاوش های باستان شناسی کار خود را در دو بخش در محل پارک تاریخی هرسین شروع کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ سرپرست هیأت نظارت، مشاوره و گمانه زنی باستان شناسی پارک تاریخی هرسین گفت:هیأت کاوش های باستان شناسی کار خود را در دو بخش در محل پارک تاریخی هرسین شروع کرده است.

مهدی رهبر گفت: گمانه زنی به منظور شناخت آثار باستانی در محوطه پارک سراب هرسین با وجود محدودیت هایی از قبیل وجود درختان انبوه و عبور کابل های برق و لوله گذاری برای انتقال آب در 20 گمانه آزمایشی در ابعاد مختلف تا خاک بکر به اجرا درآمد.

وی گفت: برخی از گمانه ها فاقد هر گونه آثار باستانی بودند و در برخی دیگر گروه تنها به بقایایی از شالوده دیوارهایی از بناهای معمولی دوره اسلامی برخورد که این شالوده ها در یک لایه کنگلو مراتی (نوع خاصی از سنگ های رسوبی )در عمق حدود 80تا90سانتیمتر کنده شده بودند.

رهبر تأکید کرد: از لابه لای لایه های به هم ریخته قطعاتی از سفال های پیش از تاریخ (حدود هزاره چهارم پیش از میلاد)، سفالهای خاص دوره اشکانی و نیز سفال های دوره های مختلف اسلامی که نشانه حضور انسان از هزاره چهارم قبل از میلاد تا قرن حاضر در این مکان بود به دست آمد.

به گفته این باستان شناس، تعدادی ابزار سنگی دوره پیش از تاریخ نیز از یافته های این گمانه ها بود.

وی، نظارت بر تخریب و پاک سازی محوطه از ساخت و سازهای مزاحم و ناهمگون را ازدیگر اقدامات هیأت باستان شناسی پارک هرسین در بخش دوم اعلام کرد.

او گفت: آغاز کار از بخش شمال شرقی صخره تراش خورده که در عین حال بلندترین صفه یا تراس ایجاد شده با بتون و سنگ های گوناگون و ایجاد جان پناه های اطراف این تراس که با هزینه های زیاد ایجاد شده بودند شروع شد. به گفته رهبر، این ساخت و سازها علاوه بر لطمه به منظر صخره و آثار باستانی محل امنی برای معتادان شده بود.

او اظهارکرد: در صورتیکه زمان و امکانات اجازه دهد به تدریج بخش های سیمانی، بتونی و سنگ های قواره شده نا موزون دور تراس های محدوده آثار باستانی برچیده خواهد شد تا حداقل محوطه بخش شمالی پارک بصورت اولیه در آید. هدف از این کار این‌ست که تراس های مجاور آثار باستانی، محلی برای بیتوته خانواده ها، مسافرین و افرادی که به پارک می آیند نباشد و گردشگران آثار باستانی و طبیعی نیز بتوانند با فراغ بال به تماشای این آثار بپردازند

او ادامه داد: وجود آثار باستانی با ارزش، همراه با طبیعت زیبای هرسین و چشمه های جوشان، مجموعه ای را دراین شهرستان فراهم آورده تا اشخاصی با اهداف و سلیقه های متفاوت را به خود جلب کند.

او مجموع زیبایی های طبیعی به همراه آثار باستانی در این پارک را یکی از پدیده های جذب گردشگر دانست تا هرسین را از بن بست و انزوا نجات دهد.

وی با بیان اینکه زیبایی این محوطه و وجود آب فراوان موجب شده حداقل از هزاره چهارم قبل از میلاد، توجه انسان به این محوطه جلب شود گفت :بخصوص در دوره ساسانی که این محوطه همچون بیستون و طاق بستان مورد توجه پادشاهان ساسانی قرار گرفته و موجب شده آثاری از این دوره بوجود آید.

این باستان شناس افزود: به عنوان نمونه صخره ،تراش خورده ساسانی که قرار بوده نقش برجسته مهمی بر سطح آن اجرا شود ، اگر چه به دلایلی ناتمام رها شده و به اتام نرسیده اما از ارزش های آن کاسته نشده است.

او همچنین حوض یک پارچه سنگی زیبایی که با مهارت در دل صخره تراشیده شده را از شگفتی های هنری دوره ساسانی دانست.

وی درگاهی از سنگ یک پارچه با ابعاد نزدیک به 5متر طول و 3متر عرض و پلکانی سنگی که بصورت یک پارچه تراش خورده را از دیگر آثار این پارک باستانی اعلام کرد.

کاوش های باستان شناسی پارک هرسین با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، پارک ، تاریخی ، هرسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.