قزوین؛

واکسیناسیون 90 درصد از واحدهای دامی علیه بیماری بروسلوز

رئیس اداره دامپزشکی قزوین گفت: امسال 90 درصد از واحدهای دامی این شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ عیسی غیاث یزدی افزود: در این طرح 50 هزار راس بره و بزغاله در قزوین علیه این بیماری واکسینه شدند.

به گفته وی، بیماری بروسلوز (تب مالت ) یکی از مهم ترین بیماریهای باکتریایی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از جنبه های اقتصادی و بهداشت عمومی نیز همواره مورد توجه ویژه قرار داشته و دامپزشکان، دامداران، کارگران کشتارگاه ها، قصابان، زنان روستایی و مصرف کنندگان محصولات لبنی غیر پاستوریزه را در خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهد.

یزدی ادامه داد: با توجه به راه های ورود این باکتری به بدن انسان از جمله خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی آلوده و یا پاشیده شدن ترشحات آلوده به پوست خراشیده شده، چشم و فضای دهان یا بینی، افراد در معرض خطر نیازمند کنترل و پیشگیری هستند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین افزود: رعایت مواردی چون واکسیناسیون به موقع دام ها، شست و شو و گندزدایی محل زایمان و تجهیزات دامداری ها و نیز استفاده نکردن از محصولات لبنی نجوشیده، استفاده از دستکش، ماسک و عینک هنگام کمک به زایمان و تیمار دام می تواند تا حد زیادی انسان را از ابتلا به این بیماری هزار چهره دور نگاه دارد.

وی یادآور شد: احتمال ابتلا به این بیماری در روستائیان 80 و در شهرنشینان نیز 20 درصد است که خسارت های شدیدی از جمله کاهش تولید دام براثر سقط جنین و هزینه های کنترلی و درمانی فراوانی را به دنبال دارد.

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار