فوربز: چرا جاسوس ایرانیِ ما اعدام شد؟/ اوباما، شهرام امیری را پای چوبه دار فرستاد؟

به ادعای فوربز، به چند دلیل می‌توان گفت رئیس‌جمهور آمریکا به عمد شرایط مرگ شهرام امیری را فراهم کرد.

فوربز: چرا جاسوس ایرانیِ ما اعدام شد؟/ اوباما، شهرام امیری را پای چوبه دار فرستاد؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه فوربز در گزارشی نوشت: داستان «شهرام امیری،» فیزیکدان ایرانی که در سال 2009 به آمریکا آمد و پس از گذشت اندکی بیش از یک سال به ایران بازگشت، به دنبال اعدام او به جرم جاسوسی و تکرار نامش در ایمیل‌های فرستاده شده از سوی مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به هیلاری کلینتون، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. 

این ایمیل‌ها به خواست دولت آمریکا منتشر شد و دلیل افشای آن‌ها، هک شدن نبوده است. درباره آن‌ها می‌دانیم؛ زیرا این خواست دولت اوباما است. 

بازگشت امیری به ایران در سال 2010 تا مدت‌ها به بحث داغ محافل خبری تبدیل شده بود. مقامات آمریکایی آن زمان اعلام کردند امیری به دلخواه خود به ایران بازگشت و در زمان حضور در آمریکا به ما کمک زیادی کرد.

به گفته آن‌ها، امیری که به آمریکا پناهنده شده بود، سال‌ها به عنوان جاسوس سیا در ایران فعالیت می‌کرده است و اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای تهران را در اختیار واشینگتن قرار می‌داد.

به ادعای این گزارش، با کنار هم قرار دادن این اظهارات و رخدادها به نظر می‌رسد دولت آمریکا به عمد کوشید امیری را از میان بردارد. مقامات آمریکایی به طور رسمی تأیید کردند که امیری جاسوس سیا بود. مسئله دیگری که گواه این مطلب است انتشار رسمی ایمیل‌های هیلاری کلینتون بود. بنابراین تعجبی ندارد که امیری بازداشت و در نهایت اعدام شد.

آیا انتشار ایمیل‌های کلینتون در تصمیم ایران برای اعدام امیری تأثیرگذار بود؟ به ادعای نگارنده گزارش، به طور حتم این ایمیل‌ها نسبت به مطالبی که در سال 2010 درباره امیری منتشر شد، برای مقامات ایران از درجه اعتبار بالاتری برخوردار است.

اسنادی که بوسیله دولت آمریکا منتشر شد، مورد ویرایش قرار گرفت؛ اما آن بخش‌هایی که مربوط به شهرام امیری بود بدون تغییر باقی ماند. در حالی که بر اساس اصول اولیه حفاظت از اطلاعات، این بخش‌ها نیز باید مورد سانسور قرار می‌گرفت. 

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که مرگ امیری برای اوباما چه سودی دارد؟ پاسخ این پرسش روشن نیست؛ اما این مسئله واضح است که هر زمان افراد پناهنده به آمریکا حرف‌هایی خلاف مدارک رسمی جامعه اطلاعاتی این کشور زده‌اند، از سوی سیا تهدید به اخراج شده‌اند.

 به طور مثال همین مسئله زمانی که «یون پاسیپا،» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی رومانی، در اواخر دهه 70 میلادی به آمریکا پناهنده شد، اتفاق افتاد. اطلاعات او ویرانگر بود و سرویس اطلاعاتی رومانی را به طور کامل به هم ریخت. اما پاسیپا اصرار داشت به همراه «نیکولای چائوشسکو،» سیاست‌مدار کمونیست رومانیایی، آمریکایی‌ها را فریب داده و این باور را در آن‌ها ایجاد کرده که رومانی به طور کامل از شوروی سابق مستقل است.

 سیا در ابتدا این دروغ را باور کرد؛ اما پس از آن تلاش کرد پاسیپا را به تغییر لحن در این خصوص متقاعد کند. زمانی که موفق به انجام این کار نشد، او را به اخراج و بازگشت به کشورش تهدید کرد. مسئله‌ای که به طور حتم به قیمت جانش تمام می‌شد. سرانجام پس از یک جدال طولانی، به او اجازه ماندن در آمریکا داده شد. 

به ادعای این گزارش، امیری خلاف نتایج تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا، اصرار داشت ایران پس از سال 2003 نیز به دنبال دست‌یابی به سلاح اتمی بوده است. گرچه این مسئله فرضیه‌ای بیش نیست، در صورت صحت می‌توان او را پاسیپای دوم دانست. 

به ادعای نگارنده این گزارش، فرضیه دیگری که وجود دارد این است که امیری نیز در نتیجه بخشی از روند تبادل زندانی‌ میان ایران و آمریکا به تهران بازگردانده شد.

در انتهای این گزارش ادعا شده است: در هر حال حقیقت هر چه که باشد ممکن است تا مدت‌ها مخفی بماند. اما این مسئله بر کسی پوشیده نیست که مورد امیری بسیار عجیب بود؛ به این دلیل که آمریکا او را با عنوان جاسوس  به تهران بازگرداند و عجیب‌تر آن که ایمیل‌های وزیر خارجه سابق این کشور درست پیش از اعدام امیری منتشر شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
آدم تیترو میخونه تعجب میکنه ایران اعدامش کرده بعد نوشته آمریکا شرایطشو فراهم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
سخنگوی قوه قضایه درمورواین شخص گفته انددر داخل زندان هم سعی می کرداطلاعاتی به سرویس جاسوسی آمریکا بدهند مگه میشه ازداخل زندان جاسوسی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
فقطخداکنه یه روزنگن امیری بی گناه بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
با سلام دوستان عزیزم این کشور متعلق به بی بی مظلومه و صدیقه طاهره حضرت زهراسلام الله علیها می باشد هیچ دشمنی به لطف خدا توانایی نداره که یه ذره چشم اخم کنه به کشور عزیزمون ایران اسلامی تا چه برسه به اینکه بخوان تهدید یا آسیبی برسانند. هرکسی این پیام بنده حقیر میخونه دلش آروم وبه یا خدا واهلبیت پیامبر صلوات الله علیه وآله بیفته
نه ترسی ونه حزنی برایش پیش نخواهد اومد انشالله. اللهم العن ظالم ظلم حق محمد وآل محمد واخر تابع له. آمین. لعنت خدا بر شیطان بزرگ وحامیانش واسرایل ملعون وغاصب و لعنت بر آل سعود وآل خلیفه ملعون کثیف. این جوجه ناصبی های کثیفتر از خوک(گروهک تروریستی داعشی) از همین سران دول غربی واروپایی وعربستان سعودی وکشورهای عربی که دشمن درجه یک حضرت امام زمان علیه السلام و اهلبیت نبی مکرم اسلام هستن حمایت می شوند. لهنت خدا وپیامبران وفرشتگان الهی نثار آنان باد. آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
واقعاً ننگ از این بالاتر نیست که بر علیه کشورت به کشوری مثل آمریکا اطلاعات بدی. خسرت دنیا والآخره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
ادم خائن پست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
سگ سزاش جهنمه آمریکا چه سگی باشه بااون ملعونی که اعدام شد انشالله هرکی که به ایران چشم بدداشته باشه به درک حاصل شه . درودبرشهیدان ورهبرعزیزم
Kazakhstan
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
میگن آدم عاقل باید همیشه هوشیار باشد. اینکه این جاسوس را به راحتی تحویل دادند شاید، شاید برای پنهان کردن جاسوسی بزرگتر از امیری باشد. سربازان ایران مثل همیشه بگوش و باهوش باشید. ایران عزیز آسوده بخواب که سربازانت همیشه بیدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
من فک کنم مرگه این خائن 5 میلیون دلار به نفع امریکا بود که پولشو بهش نداد و بلوکه کردند. بدبخت نه به پولش رسید و نه زندگیه راحت. تو این دنیام همه تف و لعنتش کردن. خاک بر سرش با اون کاراش. احمق عک کرده امریکا اون بهشت جاودانه. مرگ بر جاسوس که این شعار تحقق پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
برای اینکه از دست شما خیلی ناراحتیم وجاسوستون رو به درک اسفل السافلین فرستادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
حق وطن فروشی مرگ است
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
ادم خائن پست حقش بوده که روزی صدربار بدتر از اعدام سرش بیارن.حتی تو زندانم از وطن فروشیش دست برنداشته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
اعدام کمترین کاریست که برای فردی که به وطن و مردم خود خیانت می کند در نظر می گیرند
کسیکه برای دشمن مردم خود کار می کند جایش دوزخ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
سخنگوی قوه قضاییه گفت در زندان هم تلاش در جاسوسی داشته می توان گفت ورود به ایرا ن جهت بررسی جاسوسی بوده لیکن اعمال در زندا ن علم به جاسوسی وحکم هم اعدام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
نتیجه خیانت همیشه مرگه آن هم جاسوسی برای آمریکای جهان خوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
تنهادلیلی که امریکایی ها ایمیل این شخص رو پخش کردن میتونه ترور شخصیت باشه.
همیشه خود گروههای تروریستی به شخصه دست به ترور نمیزنن و با چنین کارهایی ترورهاشون رو از پیش میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
وطن فروش باید اعدام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
چشم نخورین زود متوجه شدین
آخرین اخبار