اصفهان؛

رسانه می‌تواند باوری را حذف و باور دیگری را ایجاد کند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقد هستم امروز دیگر رسالت رسانه خبر رسانی سریع نیست، البته سرعت در خبر مؤلفه خوبی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مظاهری افزود: پرداختن به اقتصاد فرهنگ، هنر و خلاقیت از مؤلفه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مهم‌ترین مباحث فکری شخص وزیر است چراکه اقتصاد مقاومتی و پس از آن اقدام عملی که باید انجام بپذیرد و همچنین در کنار آن‌ها بحث درون‌گرایی به عین در اقتصاد فرهنگ و هنر و خلاقیت مشهود است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: امروز هشت روزنامه محلی در اصفهان به چاپ می‌رسد که این جای خوشحالی دارد چراکه هرچه رسانه‌های استانی مثل اصفهان که در همه ابعاد و زمینه‌ها قابلیت دارد گسترش پیدا کند وضعیت فرهنگ و جامعه بهتر می‌شود.
مظاهری با اشاره به اینکه خبرنگاران هرچند از حقوق و مزایای مکفی برخوردار نیستند و گاهی امنیت شغلی کاملی ندارند، اما همواره چشم‌های حقیقت‌جو و قلم آن‌ها دروازه‌های رسیدن به حقیقت است، ادامه داد: گفتمان و گفتمان سازی رسالت سنگینی است که توسط رسانه‌ها امکان تبیین دارد. امروز عصر ارتباطات است و در این عصر تولید ارزش‌های اطلاعاتی بسیار مهم تلقی می‌شود و برای رسیدن به این مهم نیازمند خلق دانش هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا در زمینه رسانه از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته عقب نمانیم، تصریح کرد: گفتمان موضوع سازی می‌کند و این رسانه‌ها هستند که این گفتمان را به گفتمانی در قالب داخلی یا بین‌المللی تبدیل می‌کنند و واکنش شهروندان به این اطلاعات نشان از قدرت رسانه‌ها در این زمینه دارد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رسانه قدرتی دارد که به رفتارها، ایده‌ها و باورها شکل می‌دهد. در واقع رسانه‌ها این توانایی را دارند که یک باوری را در جامعه حذف و باور دیگری جایگزین یا ایجاد کنند.
مظاهری اظهار کرد: معتقد هستم امروز دیگر رسالت رسانه خبررسانی سریع نیست البته سرعت در خبر مؤلفه خوبی است، اما امروز سرعت باید در جریان سازی و گفتمان سازی باشد چراکه جامعه امروز مایل به شفافیت است و ارتباط بخش‌های دولتی و خصوصی با نهادهای اطلاع‌رسانی امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و ظرفیت‌های متعددی دارد، گفت: باید امروز تمرکز خود را در اصفهان به روی هنرهای سنتی، گردشگری و صنایع‌دستی بگذاریم چراکه معتقدیم این سیستم قطعاً سیستم پاسخگویی خواهد بود. در واقع گردشگران پیک‌های حوزه‌های سیاسی و فرهنگی هستند که می‌توانند اصفهان و ایران را در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح کنند و در این زمینه یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار اتاق بازرگانی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اتاق بازرگانی باید به گفتمان اقتصاد مقاومتی به معنای حقیقی کمک کند اتاق بازرگانی باید ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد فرهنگ و هنر خلاق برقرار کند که راه این برقراری ارتباط اطلاع‌رسانی درست است.
همچنین در این نشست حبیب رضا ارزانی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، گفت: اصفهان فضای خوبی در مباخث فرهنگی، هنری و اقتصادی دارد، اقتصاد اصفهان در کنار فرهنگ و هنر سه مولفه ای هستند که در اصفهان نمی توان نادیده گرفت و اصفهان هرسه مولفه را به زیبایی در کنار هم دارد.
وی ادامه داد: تلاش داریم میان اقتصاد و فرهنگ و هنر رابطه معناداری ایجاد کنیم چراکه اعتقاد داریم اقتصاد هنر لازمه پایایی هنر است و موجب مانایی فرهنگ هم می شود. البته برای مانایی فرهنگ باید تعریف درستی داشت و کارهای پژوهشی انجام بگیرد و در این راستا در کنار هم بودن اقتصاد و فرهنگ موجب برداشته شدن گام های موثر می شود.ان سازی باشد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.