تبریز؛

تولید 35 درصد صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایری

مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر گفت:جامعه عشایری 35 درصد صنایع‌دستی کشور را تولید می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛احمدی‌میرقائد افزود: جامعه عشایری 28 میلیون رأس دام دارند و بر این اساس 25 درصد دام کشور متعلق به قشر عشایر بوده و حدود 25 درصد تولیدات دامی و 35 درصد صنایع‌دستی کشور را تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه‌ای است که در کنار جامعه روستایی و شهری تکمیل‌کننده پازل اجتماعی کشور هستند، افزود:  این جامعه با یک‌میلیون و 200 هزار نفر جمعیت،  حدود 1.7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، عشایر مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی هستند.

احمدی‌میرقائد با بیان اینکه جامعه عشایری از جهات سیاسی و اجتماعی، جزء جوامع فعال بوده و یکی از فعال‌ترین بخش‌های کشور بخصوص در حفظ و حراست از مرزها هستند، ادامه داد:  قبل از دوره پهلوی فعال‌ترین بخش‌های اجتماعی کشور که می‌توانستند به‌نوعی سرنوشت کشور را تحت تأثیر قرار دهند جامعه عشایری بودند، امروز هر چند نقش سیاسی و اجتماعی کمتری دارند اما هنوز هم نسبت به جامعه شهری و روستایی به نسبتی که دارند تأثیرگذار هستند.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور عشایر سازمان امور عشایر، خاطرنشان کرد: همچنین از جهات فرهنگی نیز بخش قابل‌توجهی از میراث و هویت فرهنگی جامعه و کشور در گرو حضور جامعه عشایری بوده، چون جامعه‌ای است که سنت‌ها و آداب‌ و رسوم ملی و میهنی را پاس می‌دارد و از این‌ جهت دارای ارزش‌های خاص سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: این جامعه با وجود همه این ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود به‌شدت پتانسیل مغفول واقع‌شدن دارند و آن‌گونه که باید توجه نشود، به سبب اینکه معمولاً دسترسی کمتری به ارتباطات و همچنین دسترسی محدود رسانه‌ها به عشایر، باوجود بعد تولیدی که دارند.
 
احمدی‌میرقائد ادامه داد: بر همین اساس با توجه به اینکه خبرنگاران وجدان بیدار و آگاه جامعه هستند و کسانی وارد این عرصه می‌شوند که دغدغه جامعه رادارند و حضور رسانه‌ها در مناطق عشایر برای جلوه دادن مسائل واقعی و مطرح کردن و رفع نیازهای جامعه عشایری،  بسیار می‌تواند ارزشمند باشد.

وی افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجهات ویژه‌ای به جامعه عشایری شده و به‌محض تشکیل دولت شورای عالی عشایر کشور تشکیل و تصمیمات خوبی گرفته شد و به‌تبع آن شورای عشایری استان فعال شد و دستور بررسی چندین طرح صادر شد و در هفته‌های آتی شورای عالی عشایر تشکیل و چندین طرح هم را مصوب خواهد کرد که یکی از آنها ارتقای خدمات فرهنگی و مذهبی است که یکی از مشکلات جامعه عشایری است.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور عشایر سازمان امرو عشایر گفت: هرچند میانگین دسترسی به خدمات و برخورداری جامعه عشایری کشور از متوسط 50 درصد است اما در امور زیربنایی وضعیت بهتری دارد و در مقابل در امور فرهنگی وضعیت مناسب نیست.

وی گفت: دستگاه‌های متولی امور فرهنگی آن‌گونه که باید و شاید نتوانستند خدماتی مناسبی را ارائه کنند و بر اساس پایین بودن این شاخص شورای عالی عشایر بر این تصمیم شد تا دستور تهیه این طرح بزرگ  را بدهند.

احمدی‌میرقائد خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های دیگر که پوشش‌دهنده مشکلات عشایر خواهد بود، طرح ارتقای سطح سواد و  دانش و مهارت جامعه عشایری است که در قالب کارگروهی در نشست شورای عالی عشایر در کنار طرح‌های دیگری در خصوص بحث‌های حمل سوخت و آرد به مناطق عشایری تصویب خواهد شد تا تغییر و تحول در زندگی عشایری ایجاد کرده و بتواند کمک کند شاخص‌های برخورداری ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار