ارومیه؛

کتاب یارمهربان

67 باب کتابخانه ی عمومی در سطح استان فعالیت می کنند که سهم شهرستان ارومیه 13 باب کتابخانه است.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی در گفتگوی اختصاصی با     خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با بیان این مطلب افزود:تعداد 54 هزار نفردر سطح استان عضو کتابخانه های عمومی هستند که تعداد 17هزار نفر از آنها عضو کتابخانه در شهر ارومیه می باشند، که تعداد بیشترین عضو مربوط به شهرستان ماکو می باشد به طوریکه 8/2 درصد اهالی این شهرستان عضو کتابخانه های عمومی هستند.

علی فیروز همچنین اضافه کرد:یک میلیون و سیصدهزار نسخه کتاب با موضوعات و عنوان های متفاوت در کتابخانه های ععمومی استان موجود می باشد که ازاین تعداد بیشترین کتابهایی که مورد مطالعه واقع شده و یا به امانت گرفته می شوند، در حوزه ی ادبیات و رمان می باشند.

وی هچنین در ادامه گفت:چاپ سنگی نوعی چاپ مسطح بوده که در آن از سنگ آهک استفاده می‌شده‌است؛ بدین ترتیب که نوشته یا تصویر را به روی سنگ منتقل می‌کردند و با استفاده از روش‌های شیمیایی آن را برجسته می‌نمودند و سپس این تصویر بارها روی کاغذ چاپ می‌شده‌ است. این نوع چاپ با استفاده از روش مختلط فیزیکی و شیمیایی بر اساس دفع متقابل آب و چربی اختراع شد و متداول‌ترین روش چاپ پیش از چاپ سربی و اختراع ماشین چاپ بوده است که امکان تیراژ بالا را میسر می‌ساخته است.

نكته حائز اهميت براي علاقه مندان و جوانان امروز اين است كه كميت وكيفيت نسخه هاي خطي موجود كه حاصل عمروتلاش دانشمندان، علما ، نویسندگان وهنرمندان اين مرزوبوم است نمايانگر پيشگامي ودرخشش دانشمندان كشورمان در اكثر رشته هاي علمي در دوره هاي تاريخي گذشته به ويژه از دوره صدر اسلام تا حدود قرن ششم هجري قمري است.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان در ادامه ی این گفتگو خاطرنشان کرد:250 نسخه ی چاپ سنگی و خطی در کتابخانه ی مرکزی ارومیه نگهداری می شود که کتاب" احقاق الحق" با قدمت 400 ساله قدیمی ترین نسخه ی چاپ سنگی به شمار می رود که تمامی این کتابهای نفیس و ارزشمند در طول سالها توسط تعدادی از افراد علاقه مند به کتاب و کتابخوانی به کتابخانه ها اهداء شده است.

علی فیروز همچنین افزود: نهاد کتابخانه های عمومی استان باهدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بالا بردن سطح مطالعه ، انجمن خیرین کتابخانه ساز دراستان تشکیل شده است.

وی ضمن قدردانی از خیرین کتابخانه ساز استان گفت:اهدای کتاب یکی از مسایل مهم و بنیادی در توسعه ی کتابخانه های عمومی می باشد که با هدف رونق بخشیدن به منابع کتابخانه ها و افزایش علاقه مندی به کتاب است که امیدواریم این امر روز به روز با توجه به شعار "اهدای کتاب اهدای زندگی " افزایش یابد.

کتاب یارمهربان
کتاب یارمهربان
کتاب یارمهربان


کتاب یارمهربان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.