به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛چسباندن قطعات خودرو به جای جوشکاری یا استفاده از میخ پرچ شاید راه خطرناکی برای کاهش وزن آن باشد، اما به نظر میرسد که استفاده از چسبهای پیشرفته برای ساخت خودرو، موضوع جدیدی نیست.
در هواپیماهای دریملاینر بوئینگ نیز از سال 2009 از نوعی چسب فوقالعاده قوی استفاده میشود. برای ساخت بدنه این هواپیماها از رزینهای اپوکسی و پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن استفاده میشود که دلیل موفقیت تجاری این خطوط هوایی بوده است. هواپیمای ساخته شده با این مواد به نگهداری کمتر نیاز داشته و به دلیل سبک بودن سوخت کمتری مصرف میکند.
خودروی اسپرت جیامسی اَکادیا 2017 که به تازگی در حال ورود به بازارهای آمریکا است، حدود 317 کیلوگرم سبکتر از نسخه قبلی خود است و میتواند تا 37 کیلومتر را با یک گالن بنزین طی کند که یک ارتقای 28 درصدی نسبت به نسخه قبلی آن به شمار میرود.
فیبر کربن در روش جدید، تحت حرارت بسیار بالا قرار گرفته و رزین اپوکسی به آن تزریق میشود. این کار باعث ایجاد یک پلاستیک کامپوزیتی میشود که محکم و در عین حال، سبک است. نتیجه نهایی این فرآیند، چیزی شبیه به یک نوار چسب سیاهرنگ است که لایههای آن توسط ربات روی هم قرار گرفته و اغلب در اطراف جای جوش پیچیده میشوند تا یک قطعه را تشکیل دهند.
در نهایت، قطعه جدید درون اتوکلاو قرار میگیرد تا سختتر شود.


