اعتیاد به فال و رونق کار جن‌گیران با گسترش شبکه‌های اجتماعی

درآمدهای میلیونی فالگیرها و مدعیان دروغین ارتباط با غیب نشان از چیست؟

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - اینکه این روزها کارو کاسبی افرادی که با روش های غیر منطقی و بی ارتباط با عقل و دانش و تفکر کارشناسانه سکه است نشانه یک معضل اجتماعی است. کشانی که برای رفع مشکلات و نگرانی های خود به این راه ها روی می آورند تصور می کنند که به بن بست رسیده اند و برای گریز منطق را کنار می گذارند تا آسوده شوند.درآمد های میلیونی فالگیرها و مدعیان دروغین ارتباط با غیب نشان از چیست؟

فال روشی برای شناخت آینده است، نهیبی به آینده زدن و آگاهی پیدا کردن از آنچه قرار است رخ بدهد و یا رخ ندهد. این پدیده در اعصار مختلف و اقصی نقاط جهان به گونه های مختلف وجود دارد. فال بودا در هند، فال ای- چینگ در چین، فال قهوه یا فال ورق های تاروت در اروپا از جمله فال های بسیار معتبر جهانی هستند که جزو اسناد تاریخی سرزمین آن ها به شمار می روند. در ایران هم فال حافظ و استخاره با قرآن از احترام و اعتبار ویژه ای برخوردار است، اما این روزها فال های بسیار دیگری هم چون قهوه، تاروت، حروف ابجد، حنا، شمع و عود، آینه و... با نرخ های مختلف بین 25 تا 50 هزار تومان درجامعه رواج دارد.

درآمد 2 میلیون تومانی فالگیران تلفنی

اگر بخواهیم فقط کلان شهر تهران را مورد بررسی قرار دهیم تا چندی پیش تعداد فالگیران شهر محدود بودند به طوری که برای پیدا کردن یک فالگیر باید شخص مورد اعتمادی شما را به فالگیر معرفی می کرد، اما در حال حاضر با آمدن شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام پیدا کردن فالگیر کار سخت و دشواری نیست.

همچنین در سنوات گذشته مشتری از رفتن به مکان فالگیران به دلیل عدم شناخت و ترس از موضوعات امنیتی اجتناب می کرد و به نوعی کار و کاسبی فالگیران آنچنان رونق نداشت، اما در حال حاضر گرفتن فال از طریق تلفن بسیار رواج پیدا کرده به طوری که بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان درآمد ماهانه هر فالگیر تلفنی برآورد شده است.
به روز شدن فعالیت فالگیران

هم اکنون آموزش فال و گرفتن موکل هم به دیگر فعالیت فالگیران به منظور کسب درآمد بیشتر اضافه شده است به طوری که هزینه آموزش فال قهوه یک میلیون و 500  تومان و آموزش فال تاروت یک میلیون تومان است و طبق قرار داد در 10 جلسه 3 ساعته در یک ماه، مشتری می تواند به راحتی فال دیگران را بگیرد و چنانچه شخص خواهان گرفتن موکل باشد باید مبلغی حدود 4 میلیون تومان بپردازد.

800 هزار تومان؛ هزینه جن گیری

فالگیری تنها راه کسب در آمد نیست.راه ها و روش های خالی کردن جیب مردم گرفتار کمی متنوع و سرگرم کننده تر شده است. البته در هرصنفی نیز تکرار می شود  .درحال حاضر بین فالگیران و دعانویسان و یا جن گیران قرار دادهای مالی بسته می شود به طوری که فال گیران در زمان گرفتن فال به مشتری می گویند که همزاد و یا جادو دارند و برای باطل کردن آن شماره تلفن دعانویس معتبری می دهند که هزینه دوری همزاد یا اجنه، باطل کردن سحر و جادو و گره گشایی مطابق با چهله گرفتن و پرداخت کفاره بین 170 تا 800 هزار تومان است.

اعتیاد به فال

متاسفانه در حال حاضر جامعه با بیماری به نام اعتیاد به فال مواجه شده است، به طوری که بعضا مشاهده شده که فردی روزانه با پرداخت 25 تا 50 هزار تومان تقدیر و سرنوشت خود را از طریق فال جویا می شود و چنانچه موفق به ارتباط تلفنی برای گرفتن هم فال نشود، ساعت ها در مکان فالگیرنده به دلیل اذدحام جمعیت منتظر می ماند تا با گفتگویی بین 3 الی 20 دقیقه حس کنجکاوی خود را نسبت به آن موضوع خاص برطرف کند.

وجود جن واقعیت دارد

با استناد به آیات قرآن وجود جن واقعیت دارد و جن‌ها نیز همچون انسان دو گروه مومن و بی‌دین دارند، اما تنها منبع آگاهی انسان ها از عالم غیب، وحی خداوند و فرمایشات ائمه است و  همچنین در آیات سوره جن آورده شده است که بخشی از شیاطین انسان و بخشی دیگر اجنه هستند که خداوند در سوره ناس خطاب به بنده‌اش می‌فرماید که «بگوید مرا از شر جن و انسان رهایی ده».

بر اساس این گزارش، براساس شرع و فتوای مراجع تقلید جن گیری حرام است و بیش از ۹۰ درصد جن‌گیرها دروغگو و فریبکار هستند، اما اینکه چرا جوانان امروزی در هنگام برخورد با موضوعات و مشکلات شخصی به ویژه ازدواج و کار، طالع بینی و جن گیری را به مشاوره های روانشناسی ترجیح می دهند؟ سوالی است که مطرح می شود و در اینباره علیرضا عزیزی، کارشناس ارشد جامعه شناسی، می گوید: در رابطه با تمایل جوانان به موضوعاتی نظیر فال و طالع‏بینی در هنگام مواجهه با موضوعات شخصی یا اجتماعی و ترجیح آن‏ها به مشاوره‏های روانشناختی از منظرهای مختلف حائز اهمیت است.

این جامعه شناس، تصریح می کند: اگر فال و طالع‏بینی را به مثابه رویکردهایی غیرعقلانی‏، مبتنی بر شانس و اقبال و بعضا ماوراء الطبیعی در نظر بگیریم و در مقابل ارجاع به مشاوره‏های روانشناختی را به مثابه رویکردی عقلانی و مبتنی بر علم تجربی ارزیابی کنیم، آن‏گاه پرسش این خواهد بود که تحت چه شرایط در هم تنیده اجتماعی و اقتصادی‏ جوانان امروز عدم عقلانیت را بر عقلانیت ترجیح می‏دهند؟

پذیرش عقلانیت منوط به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور

 عزیزی، با تاکید بر اینکه پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی تحولات اجتماعی و اقتصادی جامعه‏ در دهه‏های اخیر است، افزود: بدون شک استقبال و پذیرش عقلانیت و نهادینه شدن آن در رفتارهای اجتماعی جوانان، تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور است.

وی، با اشاره به اینکه در دوره‏ هایی نظیر اوایل دهه ٧٠ تا اوایل دهه ٨٠ عقلانیت بروز و ظهور بیشتری در ساختار اجتماعی و نهادهای اقتصادی داشته است، ادامه می دهد: در این دوران افراد در تجربه زندگی روزمره خود مشاهده می‏کردند که تفکر عقلانی، تلاش و تولید (اندیشه، سرمایه، کالا و...) افراد نزدیک به آن ها را در مسیر پیشرفت قرار داده است، بنابراین استقبال و توجه به مشاوره در زمینه‏های اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی، حقوقی و ... اهمیت بیشتری داشته است.این جامعه شناس، با بیان اینکه استقبال از مشاوره‏های روانشناختی محصول غنای شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است، تصریح می کند: در اوایل دهه ٨٠ توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به توجه روزافزون به مباحث روانشناختی و مشاوره‏ها انجامید.

عزیزی، می گوید: در سال‏های پس از آن که به تدریج عقلانیت در سطح جامعه کمرنگ و سازوکارها بر مبانی دیگری استوار شد باز هم افراد در تجربه زندگی روزمره خود مشاهده می‏کردند که چگونه افراد نزدیک به آن ها با تکیه و تاکید بر رویه‏های غیرعقلانی و مبتنی بر شانس یا کج روی‏های اجتماعی بعضا به موفقیت‏های مالی و جایگاه اجتماعی دست یافته‏اند.

وی، ادامه می دهد: این امر ناخودآگاه افراد و جوانان را بدین سو می‏کشاند که در زندگی‏ بر رویکردهای غیرعقلانی که می‏تواند ‏آن‏ها را بدون تلاش و برنامه‏ریزی عقلانی به سوی موفقیت رهنمون سازد، گرایش پیدا کنند.

این جامعه شناس، تصریح می کند: در چنین شرایطی است که شرکت در قرعه‏ کشی‏ ها، مسابقات پیامکی، جوایز بانکی و ... اهمیت پیدا می کند، حال آن که مبنای زندگی عقلانی که مشاوره روانشناختی گامی در جهت رسیدن بدان است، پذیرش سرنوشت و مسئولیت زندگی فرد و برنامه‏ ریزی عقلانی مبتنی بر اهداف بلندمدت فردی و اجتماعی است.

عزیزی، می افزاید: در شرایط کنونی، اگر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی کشور به افراد این اعتماد و اطمینان را بدهند که با افزایش دانش و مهارت تخصصی، کنترل خود و برنامه‏ ریزی عقلانی امکان رشد و پیشرفت وجود دارد آن‏گاه انتظار می‏رود که استقبال از مشاوره‏ های روانشناختی افزایش پیدا کند.

مشاوره روانشناختی ریشه در یک جامعه اندیشه گرا دارد

این جامعه شناس، تصریح کرد: از سویی دیگر، باید به این موضوع توجه داشت که مشاوره روانشناختی ریشه در یک جامعه اندیشیده دارد.وی، ادامه می دهد: ذات مشاوره روانشناختی مبتنی بر خودآگاهی، ممارست، اندیشیدن درباره خود، تغییر و بهبود است.

عزیزی، در پایان خاطرنشان  می کند: حال در جامعه ‏ای که جوانان آن کتاب نمی‏خوانند، از هر نوع اندیشیدن می‏گریزند، علاقه ‏ای به پذیرش مسئولیت سرنوشت فردی خود ندارند، تلاش نمی‏ کنند و از هر نوع تعهدبه خود و دیگری گریزانند؛ آن‏گاه طبیعی است که استقبال از موضوعاتی نظیر فال و طالع‏ بینی که سرنوشت را به عوامل بیرونی و جدای از فرد نسبت می دهند و اغلب وعده تغییر ناگهانی شرایط به نفع فرد را بدون کمترین تلاشی از سوی وی بشارت می‏دهند، با استقبال بیشتری از سوی جوانان روبرو باشد.

منبع: ساعت 24

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار