شصت‌وسومین سالگرد کودتای 28 مرداد؛

امام خمینی(ره) درباره واقعه کودتای 28 مرداد چه می‌گفتند؟

امام خمینی (ره) آمریکا را عامل اصلی واقعه 28 مرداد دانسته و غفلت مسئولان را مسبب به بار نشستن این توطئه شوم عنوان می‌کردند.

درسی از امام خمینی(ره) درباره واقعه کودتای 28 مردادبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امام خمینی (ره) آمریکا را عامل اصلی واقعه 28 مرداد می دانستند و غفلت مسئولان را مسبب به بار نشستن این توطئه شوم عنوان می‌کردند.

بیانات امام خمینی (ع) در مورد کودتا را در گزارش زیر بخوانید:

«این غفلت بزرگ از رجال سیاسى و علما و ... سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه] را تحمیل کردند بر ما و دنباله‌‏اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند. از آن وقت تا حالا هم غفلت‌ها شده است.»

قوام السلطنه [احمد قوام ( 1252- 1334 ه. ش.) بارها نخست وزیر شد. قیام 30 تیر 1331 علیه صدارت وى بود.] مى‏ توانست این کارها را بکند لکن با غفلتها، با ضعف نفسها نکرد. از او بالاتر دکتر مصدق [محمد مصدق(1261- 1346 ه. ش.) دولت او در 28 مرداد 1332 با کودتاى امریکایى سرنگون شد.] بود. 

 قدرت دست دکتر مصدق آمد لکن اشتباهات هم داشت. او براى مملکت مى‏ خواست خدمت بکند لکن اشتباه هم داشت. یکى از اشتباهات این بود که آن وقتى که قدرت دستش آمد، این [محمد رضا شاه] را خفه ‏اش نکرد که تمام کند قضیه را. این کارى براى او نداشت آن وقت، هیچ کارى براى او نداشت، براى اینکه ارتش دست او بود، همه قدرتها دست او بود، و این  هم این ارزش نداشت آن وقت. آن وقت این طور نبود که این یک آدم قدرتمندى باشد ... مثل بعد که شد. 

آن وقت ضعیف بود و زیر چنگال او بود لکن غفلتى شد. غفلتى دیگر اینکه مجلس را ایشان منحل کرد و یکى یکى وکلا را وادار کرد که بروید استعفا بدهید. وقتى استعفا دادند، یک طریق قانونى براى شاه پیدا شد و آنکه بعد از اینکه مجلس نیست، تعیین نخست وزیر با شاه است؛ شاه تعیین کرد نخست وزیر را! این اشتباهى بود که از دکتر واقع شد. و دنبال آن این مرد را دوباره برگرداندند به ایران. به قول بعضى که «محمد رضا شاه رفت و رضا شاه آمد»! بعضى گفته بودند این را به دکتر که کار شما این شد که محمد رضا شاه رفت- خوب، محمد رضا آن وقت یک آدم بى ‏عرضه ‏اى بود و تحت چنگال او بود- او رفت و رضا شاه آمد یعنى یک نفر قلدر آمد. اینها آن وقت گفتند نمى‏ دانستند که بعدها رضا شاهِ چند آتشه [ منظور، محمد رضا پهلوى است که دیکتاتوری و اختناق را به اوج رساند.] است.  این هم یکى از اشتباهات بود که شده است‏.» 

انتهای پیام/
4
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
درود بر خمینی کبیر...
-
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
مسئولان عزیز از بیانات امام(ره)درس بگیرندو کوتاهی نکنند ازتاریخ هم عبرت بگیرند
آخرین اخبار