آنچه در حال حاضر نقد ادبی نامیده می شود؛ از حد یادداشت و معرفی کتاب فراتر نمی رود.

فرشته نوبخت نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نقد در آثار ادبی امروز وضعیت چندان خوبی ندارد. در واقع اگر بخواهیم صادقانه درباره جریان نقد ادبی حرف بزنیم، باید بگوییم در حال حاضر اصلا چیزی به این عنوان وجود ندارد. آنچه امروز نقد ادبی نامیده می‌شود، از حد یادداشت و معرفی کتاب فراتر نمی‌رود و جریانی به عنوان نقد ادبی یک شوخی کودکانه است. متاسفانه دلایل زیادی هم برای این واقعت تلخ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بی‌انگیزه بودن منتقدها، باندبازی در مطبوعات و سایت‌های ادبی و نبود جریان سالم اقتصادی اشاره کرد که در نتیجه آن در حال حاضر چیزی به نام نقد ادبی وجود واقعی ندارد.

وی در رابطه با رسالت یک منتقد در حوزه ادبیات تصریح کرد: در یک شرایط سالم و منصفانه، وظیفه یک منتقد ادبی با انگیزه و شوری که دارد؛ جستجو برای یافتن آثار ارزشمند، معرفی، تحلیل و ایجاد میل و رغبت در مخاطب برای مطالعه است. مردمی که ادبیات می‌خوانند، شاداب‌تر و آگاه‌تر هستند، بیشتر فکر کرده و در نتیجه کمتر فریب می خورند. جامعه ادبیات خوانده پویاتر است و این ها همه از تاثیرات مطالعه کتاب است که منتقد هم در آن نقش دارد.

نویسنده رمان‌های «سیب ترش» و «از همان راهی که آمدی برگرد» در پایان خاطرنشان کرد: نقدی موثر است که به تحلیل متن کمک کند؛ یعنی توانایی آن را داشته باشد که لایه های معنایی متن را بشکافد. در یک نقد خوب منتقد دیدگاهش را به روشنی بیان کرده و از آسمان و ریسمان بافتن و اشاره و کنایه پرهیز می‌کند. ضمن این که نقد خوب کینه توزانه و یا به صورت ستایش نامه نبوده و هدفش جز نقد متن چیز دیگری نیست.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار