وایرد: تعجب نکنید؛ تکواندو با چهره‌ای جدید به المپیک ریو می‌آید

رقابت‌های تکواندو در المپیک ریو شاهد بیشترین تغییر و تحولات در مقایسه با دیگر رشته‌های ورزشی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وایرد؛ تکواندو احتمالا تنها ورزش حاضر در بازی‌های المپیک است که با سرعتی معادل ارائه نسخه‌های جدید گوشی‌های آیفون در حال به روز رسانی است.

تکواندو یکی از ورزش‌های تاریخی در هنرهای رزمی ژاپن و چین است؛ اما این موضوع موجب نشد تکواندو از قوانین روز دنیا و آنچه موجب هیجان بیشتر مسابقات آن می‌شود، غافل بماند.

فدراسیون جهانی تکواندو تغییراتی در قوانین، حرکات و محدودیت‌های مسابقات تکواندو بوجود آورده است تا این ورزش رزمی را زیبا و هیجان‌انگیزتر کند. اعمال مجموعه کلی این تغییرات به بعد از رقابت‌های المپیک ریو موکول شده است؛ اما در این دوره از رقابت‌ها نیز می‌توان برخی از این تغییرات را که در ارتباط از استفاده بهینه فناوری‌های روز جهان است، مشاهده کرد.

رقابت‌های تکواندو در المپیک ریو از امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود. در این مسابقات از قطعه الکترونیک کوچکی که در کلاه ایمنی تکواندوکاران نصب شده استفاده می‌شود. این قطعه الکترونیک می‌تواند ضربات پا به سر ورزشکار را تشخیص داده و امتیاز دقیق‌تری به آن بدهد. 4 سال‌ پیش نیز برای نخستین بار در بازی‌‎های المپیک لندن از ضربه‌گیرهایی مجهز به قطعه الکترونیکی استفاده شده و کارایی خوب آنها موجب شد وارد لباس رسمی تکواندوکاران شود.

از این پس تکواندوکاران در تشکی 8 ضلعی، به جای 4 ضلعی، به رقابت می‌پردازند. ضربه چرخشی پا نیز که اجرای ان بر روی حریف کمی دشوار است، با تغییراتی مواجه شده و امتیازگیری را آسان‌تر می‌کند.

این تغییرات موافقان و مخالفان بسیاری نیز داشته است. تعدادی از ورزشکاران اجرای اصلاحات جدید را در بازی‌های المپیک ریو کاری نادرست می‌دانند. عده‌ای هم معتقدند تماشاچیان دوست دارند پای تلویزیون بنشینند و رقابت ورزشی را تماشا کنند که از قوانین آن آگاهی دارند. اگر تماشاچیان با تغییرات عمده در ورزش مورد علاقه‌شان روبرو شوند، از ان سر در نمی‌آورند و ممکن است تکواندو محبوبیت خود را از دست بدهد.

پس از بازی‌های المپیک پکن، فدراسیون جهانی تکواندو ورود چیپ‌های الکترونیک برای محاسبه دقیق امتیازات و مشخص شدن نقطه‌ای که مورد اصابت ضربه قرار گرفته است را وارد بازی‌های المپیک لندن 2008 کردند. در ان بازی‌ها امتیازدهی برخی از حرکات تغییر کرد به عنوان مثال ضربه به سر از یک امتیاز به 3 امتیاز افزایش یافت. و حرکتی مانند ضربه چرخشی پا به سر دارای امتیاز تشویقی شد. تغییرات مشابهی نیز در جریمه تکواندوکاران تعیین شده بود. در مسابقات امسال، شدت ضربه‌ای که به بدن و سر حریف وارد می‌شود نیز برای امتیازگیری حائز اهمیت شده است. این موضوع تکواندوکاران بسیاری را نگران می‌کند زیرا آنها اکنون باید ضربات محکمتری را به حریف وارد کنند تا حسگر نصب شده بر روی لباس وی امتیاز بالاتری را محاسبه کند.

باوجود دخیل شدن فناوری حسگرهای الکترونیکی در مسابقات تکواندو، هنوز داور وسط میدان از این رقابت‌ها حذف نشده است. اغلب ورزشکاران رشته تکواندو ترجیح می‌دهند داور انسانی با توجه به شرایط حاکم بر مسابقه به آنها امتیاز دهد، نه یک حسگر الکترونیکی.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار