ترکیه: قصد داریم تا سال 2030 به اتحادیه اروپا بپیوندیم

سفیر ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد آنکارا قصد دارد تا فرا رسیدن صدمین سالگرد تاسیس جمهوری در ترکیه، به اتحادیه اروپا بپیوندد.

ترکیه : قصد داریم تا سال 2030 به اتحادیه اروپا بپیوندیمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل دویچه وله، سفیر ترکیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت هدف آنکارا، پیوستن به اتحادیه اروپا در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است. 

سلیم ینل در گفتگویی، که روز جمعه منتشر شد، گفت: «دولت ترکیه می خواهد تا سال 2030 به اتحادیه اروپا بپیوندد. پیوستن کشور من به اتحادیه اروپا، نقطه عطف خواهد بود.»

وی افزود در دراز مدت، قبول نشدن عضویت کشور او در اتحادیه اروپا، غیرقابل قبول است. 

پس از آن، وزیر امور اتحادیه اروپای آلمان در اظهارنظری مهمی گفت ترکیه برای اخذ مجوز سفر بدون ویزا به اروپا، راه سخت و دشواری در پیش دارد؛ چه رسد به پیوستن به این اتحادیه.

میخائیل روث به رویترز گفت از همان ابتدا مشخص بود که عقد قرارداد مهاجرتی بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیازمند اجرای کامل همه 72 شاخص اعطای روادید آزاد از سوی ترکیه است. 

ترکیه اعلام کرده به این تعهد مهاجرتی پایبند است. بیش از یک میلیون پناهنده و آواره و مهاجران دیگر از سال گذشته تا کنون، به صورت قاچاقی از ترکیه به یونان رسیدند و از آن جا به مناطق پررونق تر از جمله آلمان وارد شدند.

اما چون قرارداد ترکیه و اتحادیه اروپا در 20 مارس اجرایی شد، این روند به فقط 10 هزار نفر کاهش داشته است و دست کم 482 مهاجر به ترکیه برگردانده شده اند. 

وزیر امور اتحادیه اروپای آلمان می گوید درخواست ترکیه برای رفع شرط ویزای اروپا برای جمعیت 80 میلیونی اش، برخلاف قوانین است. 

روث گفت: «ترکیه در مسیر دشواری قدم گذاشته است. این شروط باید اجرا شوند و در حال حاضر، نشانی از اجرای آن ها به چشم نمی خورد. مادامی که این 72 شاخص اجرا نشوند، خبری از رفع ویزا نخواهد بود.»

بلافاصله پس از این اظهار نظر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز درسخنانی گفت اگر اتحادیه اروپا تا اکتبر، اقدام به رفع ویزا نکند، توافق مهاجران نیز از بین خواهد رفت. 

ترکیه از سال 1999 خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است. اما توفیق کمی حاصل کرده است.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار