رشت؛

برگزاری مسابقات کشتی گیله‌مردی

مسابقه کشتی گیله‌مردی گرامیداشت شهدای مدافع حرم، به مدت ۳۰ روز در روستای سالکده بندرکیاشهر درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛یک دوره مسابقات کشتی گیله‌مردی در روستای سالکده بخش بندرکیاشهر از ۲۰ مرداد امسال در حال برگزاری است که این رقابتها با استقبال پرشور مردم از استان‌های مختلف کشور بویژه مازندران و تهران روبرو شده است.

شب گذشته نیز این مسابقه ها با حضور فردین معصومی قهرمان سابق کشتی کشور و رئیس انجمن کشتی گیله‌مردی کشور برگزار شد.

در این مسابقات که تا ۲۰ شهریور ماه ادامه دارد بیش از ۲۰ پهلوان از شهرهای آستانه‌اشرفیه، بندرکیاشهر، ماسال، رشت،فومن، سنگر، لاهیجان، لنگرود، رحیم‌آباد، آمل، بابل، ساری، تنکابن، گرگان و تهران با هم به رقابت می کنند.

کشتی گیله‌مردی ازجمله مسابقات سنتی است که از قدیم‌الایام در قسمتی از مازندران و در بیشتر نقاط گیلان مرسوم است و قدمت آن به سالیان قبل از حمله مغول به ایران برمی‌شود.

در آغاز پیدایش این کشتی شاید حالت تمرینات تدافعی و تهاجمی در برابر متجاوزان به منطقه را داشته و به‌مرور زمان به‌صورت حرکات نمایشی درآمده است و بیشتر در مراسم‌ها و جشن‌ها و فراغت از کار انجام می‌شود.

در زمان برگزاری مسابقه ها از طریق پیک روز مدت و محل مسابقات کشتی اعلام می‌شود تا داوطلبان و مردم حضور به هم رسانند و برای این منظور منطقه وسیعی (میدان) که وسعت آن در تناسب با گنجایش تماشاگران باشد در نظر می‌گیرند.

اطراف میدان کشتی را با استفاده از پایه‌های چوبی و پوشش‌هایی نظیر گونی محصور و یک‌طرف آن را برای رفت‌وآمد باز نگه می‌دارند مراسم کشتی با نواختن طبل و سرنا آغازشده و کشتی‌گیران قبلاً شلوار خود را که لاس پاره نام دارند به پا می‌کنند و پهلوانان دسته‌دسته لخت شده و در فضای آزاد میدان قدم می‌زنند و آغاز کارشان با نیایش است در چهار جهت میدان گشتن باحالت خضوع و خشوع و احترام به تماشاچیان نشانه خود را حقیر شمردن و در خدمت مردم بودن است.

آنگاه کشتی‌گیران نیم‌تنه خود را می‌پوشند بعد یک یا دو تنگوله از یک دسته نیم‌تنه‌های آنان را درآورده و در میدان راه می‌روند و یک با دو تنگوله از یک دسته دیگر بر خواسته و مبارزه می‌طلبد بعد از اتمام کار تنگوله ها یک پهلوان بر خواسته و شروع به راه رفتن در طول و عرض میدان را می‌کند و به‌موازات هم از جلو تا ده قدم راه می‌روند و بعد به عقب برمی‌گردند و بعد کشتی‌گیران باهم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این کشتی مخلوطی از کشتی آزاد و کج و جودو و کاراته هست یک کشتی‌گیر اگر هر یک از اعضای بدن به‌استثنای پای حریف را به زمین برساند برنده است. کشتی‌گیر برنده به‌طرف جلوی تماشاچیان پرش می‌کند و دوران جمع می‌کند و به‌رسم جوانمردی و پهلوانی دوران را به آدم‌های فقیر تقدیم می‌کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.